Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Eurostar: gisteren nog trots en machtig, vandaag triest en verlaten

Gestart door Michiel, 25 januari 2018, 10:17:58 AM

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

celtjan

#1
Een "Nolleke"? (ex. GNER 373class - ECML; ex TERGV -SNCF?)

59erke

oei, daar verschiet ik wel van...

Zo oud zijn die stellen toch nog niet dat ze al opzij gerangeerd worden, dacht iets van een 20 jaar dienst.
Er is ander materieel dat een halve eeuw meegaat voor het vervangen wordt.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

rgp

Koen,

De leeftijd is één, de kilometers is twee en de snel veranderende technologie en conforteisen drie.

Een Eurostar doet twee H/T per dag, wat ongeveer overeen komt met 1600 km of 500.000 km per jaar.  Na 20 jaar hebben die dus 10.000.000 km op de teller.

Onze 22,23 ... hebben wel 50 jaar rondgereden, maar hadden hoegenaamd geen 10 miljoen km op de teller.

De Eurostar is gebouwd volgens Engels profiel, dus smaller en dito komfort.  Nu is de ganse lijn naar continentaal profiel wat het comfort zeker ten dienste zal komen.

Roland

Havoc

De kans om wisselstukken te vinden na 20 jaar is ook klein en een rebuild kost waarschijnlijk evenveel als een nieuwe.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 25 januari 2018, 21:06:53 PM
De Eurostar is gebouwd volgens Engels profiel, dus smaller en dito komfort.  Nu is de ganse lijn naar continentaal profiel wat het comfort zeker ten dienste zal komen.
Dat zal de reden zijn dat ze nu overbodig zijn. In het begin van de Kanaaltunnel zag je een bijzonder verschijnsel. De treinen reden vanaf Lille met 300 km/u tot aan de tunnel, in de tunnel ging de snelheid terug naar 160, en in Engeland reden ze over de oude spoorlijn op derde rail met 800 volt langzamer dan de plaatselijke boemeltjes. Pas toen de HSL in Engeland klaar was konden ze ook daar met 300 in het uur naar Londen rijden.

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Kautenbach


yannickvw


marc goovaerts

Wie eens met de Eurostar gereden heeft (ikke twee jaar geleden) zal toch verschoten zijn van de versleten toestand van hun rijtuigen. Tot gaten en losgekomen stiksels in de zetelbekleding toe. De Thalys wordt een stuk beter onderhouden. Bij een auto zouden we zeggen: het stort of restaureren ?

Werner

Een beetje nostalgie. In het jaar 2000 heb ik een half jaar in Londen gewerkt.  Iedere maandag met de Eurostar naar Londen, en op vrijdag weer terug.

Na een tijdje kon je een aantal bemanningen herkennen. Dat had zo z'n voordeel: op een bepaalde rit liet m'n collega ontvallen dat die chocolaatjes bij de koffie snel op waren, en iemand van de crew had dat gehoord. (D'er zaten nog geen 10 mensen in het 1ste klasse rijtuig). Een paar minuten later stond er een schoteltje met wat extra chocolaatjes  ;D
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

bekie

Dit zijn de eerste stellen. Ondertussen is een nieuw model met meer blauw actief.
 

Geert

Citaat van: yannickvw op 26 januari 2018, 08:51:12 AM
Waar zouden deze staan?


Als je op de foto klikt, dan zie je een filmpje op YouTube. Er staat bij 'Urbex', ik vermoed tegen Rijsel?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Dat dacht ik eerst ook. Maar urbex blijkt een afkorting van urban exploring. Oftewel het verkennen van verlaten locaties. Het kan dus overal zijn.

Geert

Mogelijk staat er in de 460 reacties bij waar deze stellen staan, maar ik heb geen zin deze allemaal te lezen.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen