Tacker wie heeft waarmee ervaring en wat raad je aan.

Gestart door Michael, 22 januari 2018, 20:12:00 PM

Michael

Ik ben op zoek naar een geschikte tacker om plankjes van 9 mm en 12 mm dikte aan mekaar te zetten.

1 wat raden jullie aan: elektrisch of pneumatisch en waarom.
2 welke model tacker raad je aan en waarom.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirky

Ik heb een kleine elektrische van BOSCH. Maximaal 18mm nageltjes. Werkt goed maar het apparaat dient te regelmatig gekuist en gesmeerd te worden want de nageltje blokkeren vaak.
Verder heb ik een supergoedkope op perslucht gekocht van den Aldi. Heb er inmiddels 2 verbouwingen mee gedaan en dat ding gaat niet kapot. Wel gesmeerde perslucht gebruiken, reinigen, en nagelkanaal regelmatig met bvb Teflon-spray behandelen.

Voor de hobbyist hoeven dergelijke zaken niet duur te zijn maar mits een goed onderhoud is goedkoop ook vaak een goede koop.

loebaske


Heb ook zo een toestel van de Aldi en werkt wel goed, niet voor professioneel gebruik en zoals Dirk aanhaalde, regelmatig eens smeren...

Martin Welberg

Pneumatisch als je al een compressor hebt. 18mm nagels zijn niet lang genoeg voor 12mm. Aldi, Lidl hebben regelmatig wat in de verkoop voor weinig wat prima is voor de hobby.


Michael

Welke afmeting nieten en nagels gebruik je bij 2x12 mm planken en bij 2x9 mm planken, Martin je zegt dat bij 12 mm 18 mm nagels niet goed zijn??
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirky

als je luchtdruk goed geregeld is duikt het kopje van de nagel zowat een millimeter onder het oppervlak. Nageltjes van 20mm voor 2x12, nageltjes van 16 voor 2x9.
Als je zeker bent van je werk kan je de nagels ook onder een hoek indrijven. Dan moeten/mogen ze sowieso langer zijn. Deze methode is veel sterker, vooral als je afwisselend onder hoek schiet...


Freek

Ik heb hier zowel een pneumatische van den Aldi als een elektrische (wel een antiek model), en ik gebruik toch ook liever de pneumatische.
Die werkt iets vlotter. Ik werk ook altijd in combinatie met houtlijm. Die fijne nageltjes van den aldi houden ook niet zoveel vast.

dani

wat bedoel je met "tacker" ?

Wil je nagelen, nieten of allebei ?

Ik heb een hobby elektrische nietmachine van bij Gamma en die doet het prima met nietjes.

https://www.gamma.be/nl/assortiment/rapid-tacker-electrisch-hobby/p/B338049

Ook hun lijmpistolen zijn prima.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Citaat van: milocomarty op 22 januari 2018, 23:28:37 PM
Moeten ze op elkaar ?

Het is in eerste instantie een 16 tal module bakken in mekaar te zetten, daar waar nodig plankje op mekaar.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Freek


Martin Welberg

Citaat van: Michael op 23 januari 2018, 16:32:30 PM
Citaat van: milocomarty op 22 januari 2018, 23:28:37 PM
Moeten ze op elkaar ?

Het is in eerste instantie een 16 tal module bakken in mekaar te zetten, daar waar nodig plankje op mekaar.

Zou voor zo'n combi gaan, tot 35mm in t-brads lang zat en nieten zijn soms vrdomd makkelijk..