Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Klein-serie fabrikant EN Belgisch…

Gestart door Dirky, 21 januari 2018, 15:15:08 PM

Dirky

Klein-serie fabrikant EN Belgisch...

Beide factoren staan garant voor een kleine afzetmarkt. En voor de combinatie van beiden moet je echt gek zijn!

Ik heb een kleine enquête uitgevoerd en naar 30 modelspoorders die ik niet persoonlijk ken, tenzij dan van een korte ontmoeting hier of daar, een vragenlijst met enkele vragen gesteld;
   Ken je dyniMo/Dirky/Dirk Vanden Berghe en het H0 aanbod?
   Indien Ja, Heb je al iets gekocht van dyniMo?
   Indien Ja, wat denk je van het product? Indien Nee, waarom niet?

We zijn nu 2 maanden verder en een paar zaken zijn me hierdoor duidelijk geworden:
   Wie me kent heeft me via dit forum leren kennen. De meesten denken echter dat ik enkel in grotere schalen actief ben.
   Wie gekocht heeft houdt gemiddeld niet van het dyniBasher concept. Alles zou zoals bij Faller en Co in de doos moeten zitten. (maar de prijs mag zeker niet hoger). De kartonnen ultra fijne onderdelen voor ramen en deuren zijn TE moeilijk.
   En dat er niet gekocht wordt heb ik voornamelijk te danken aan "geen webshop".

Ik heb dus besloten de verkoop van H0 niet zelf meer te doen maar via Loebaske te laten gebeuren. dyniBashers voor H0 Belgisch zijn verleden tijd, de sets worden dus iets completer en amper duurder.
Nu wil ik toch ook van deze gelegenheid gebruik maken te vragen aan de modelspoorder die zoekt naar iets Belgisch, om de eisen naar de kleinseriefabrikant toe  toch iets te "verzachten". Ik heb de voorbije 5 jaar als grootste H0 hit 14 stuks "café Leon" verkocht. Afgerond verdien ik (vóór belastingen) 12 € per set. Dus een schamele 168 €... (vanzelfsprekend ook andere sets verkocht, daar gaat het niet om)
Vraag dus niet naar dingen die ons (de kleine spelers) waanzinnig veel geld kosten zoals een mooie webshop...

Wat dyniMo en H0 betreft: Alle Belgische gebouwen waarvan ik reeds de tekeningen heb worden aangepast naar laser-cut MDF wanden, 3D prints voor ramen en deuren, stukken dakplaat van Auhagen op breedte gesneden en de nodige basis profielen.
En bij Loebaske moet je zijn als je interesse hebt!

(... gelukkig heb ik inderdaad nog Duitse/Zwitserse/Oostenrijkse spoor 1 klanten die mijn bijberoep-wereldje verantwoord houden...)

Verder sta ik open voor elk commentaar, mag zelfs beledigend zijn  :D

Peter

#1
Hallo Dirk
Veel voorkomende komentaren vinden hun oorsprong in het feit omdat er zeel dikwijls vergeleken wordt met kleinserie producenten in Duitsland, waarbij vergeten wordt dat die een veel grotere afzetmarkt hebben. En zelfs daar is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Er zijn daar natuurlijk uitzonderingen zoals Weinert en MKB bijvoorbeeld maar dat zijn, in mijn ogen al geen kleinserie producenten meer.
Een spijtige zaak is ook dat er veel te snel negatief over Belgische producenten geschreven wordt. Het is niet altijd zo bedoeld, maar zo komt het wel dikwijls over, en nog bijkomend er wordt veeeeel te weinig publiciteit voor gemaakt. (forum, magazines enz.)
In elk geval: doe zo verder want je bent in mijn ogen HEEL goed bezig met prachtige dingen te maken.
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Dat kan ik alleen maar bijtreden.  Alles wat je aanbiedt is zeer zeker voor de Belgische rijder zeer interessant.
Heb ik al iets gekocht ? Helaas buiten een paar electriciteitspalen niet. Reden nogal logisch omdat je het meeste aanbiedt in HO wat ik wel begrijp ivm grotere afzetmarkt.

Wat de samenwerking met Loebaske betreft vind ik dit wel goed, zodoende kan je je meer focussen op het product zelf en niet zozeer de verkoop en publiciteit er rond.

Doe zo verder... (misschien beetje meer in andere schalen maar dit is enkel een suggestie)


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

rgp

Dirk,

Ik heb nog niets gekocht van je, omdat ik nog altijd niet beslist heb of ik mijn HO-verzameling ga behouden (en een baan bouwen) of enkel in een grote vitrine ga zetten.
Wat je activiteiten betreft in HO: Van zodra je in België het woord "handel" als gespreksonderwerp neemt, zie je hoe "achterlijk" de meeste zijn.  "Omzet" is voor velen hetzelfde als "winst", "kosten" en "belastingen" worden geminimaliseerd.  En daareboven moet je nog opboksen tegen de perceptie dat je de facto "crimineel" en fraudeur" bent.
Ik heb dus een zeer grote bewondering voor al diegene die iets "ondernemen".
Ik pleit ook dat op ieders loonbriefje de bovenste regel zou getiteld zijn: "kost van de betrokkene" en daarna alle mogelijke lasten en dus niet starten vanaf het bruto inkomen.

Roland

Dirky

Ho Ho Ho, het is niet de bedoeling dat elke "niet koper" zich gaat verontschuldigen hé!  :) als je het niet nodig hebt, koop je het ook niet!

De kern van de zaak is dat de "kleintjes" niet over het vermogen beschikken om het voor de potentiële klant super aangenaam te maken. En dat het leuk zou zijn moest iedereen die iets zoekt daar ook rekening mee houden...

en wie het begrijpt, kan ik alleen maar bedanken!  ;)

loebaske

Dat is het inderdaad, heb de moed genomen om enkele exclusieve producten in te voeren/en of te verdelen voor ons klein landje omdat ik vind dat ook jullie die kan gebruiken en niet naar een ander land hoef tegaan om er aan te geraken.
En rijk ga ik er niet van worden, belange niet, ik geniet ervan om jullie dit te kunnen aanbieden aan normale prijzen.

Inderdaad men web is geen super de luxe met klik en klak knoppen, terwijl er 10 tallen advertentie's zijn van knappe vrouwen...
wil het gewoon simpel/eenvoudig en gemakkelijk houden....

Michiel

Hoi Dirk,

ik viel zowat van m'n stoel toen ik las dat je maar 14 café Leons had verkocht in 5 jaar! Daar beleg je je boterham inderdaad niet mee. Maar daar niet van, je had een aantal jaar geleden, net na (Rail)Kees, aangekondigd dat je je volluit ging richten op de schaal 1 markt. Dat sloeg natuurlijk in als een bom, en dat is bij velen blijven hangen. Een tiijdje later kondigde je terugkeer naar H0 aan, maar het imago is geschapen.

Maar ik ben blij dat je terug bent (vreemd dat ik schaal 1 als "weg" beschouw, maar goed), en vond je concept van bash-bouw kits subliem. Ik zat stilletjes te hopen dat je 19de eeuwse Belgische rijtjeshuizen als bash-kits zou gaan leveren in schaal N. Dan had je er een vaste klant bij. Vreemd dat de formule niet aanslaat, want ik vond het de perfecte balans; de gulden middenweg waar modelbouwer en kleinserieproducent elkaar konden vinden. Maar het zij zo.

Ik heb hier nog steeds je geveltje van Café Léon in schaal N prominent boven m'n bureau hangen achter een beschermend celofaan. Van zodra m'n baan zover is, krijgt het een speciale plek, want de herinnering aan je modelbouwexploten op dit forum ten tijde van station Nederbrakel liggen nog fris m'n geheugen. Waarvoor dank.  ;)



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

café leon of de fabriekhuisjes in N schaal zouden hier ook wel gewenst zijn ;-)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Koen

@Dirk,

Ik heb een aantal zaken van jou gekocht. Ik ben tevreden zoals alles verlopen is.
Ik heb je natuurlijk via het forum leren kennen en de producten die je uitgeleverd hebt, zijn perfect. Nu zit ik in een fase dat ik ze kan beginnen plaatsen en eerlijk gezegd, ben ik heel blij dat ik je producten op mijn baan kan plaatsen!
Bedankt.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

GDE

Zelf heb ik de elektriciteit palen van Dirk aangeschaft en zeer tevreden over . Helaas wegens geen baan momenteel heb ik deze voorlopig aan de kant gelegd maar ik zou ze iedereen die een baan bouwt naar Belgisch voorbeeld aanraden . Voor de prijs hoef je ze niet te laten . Ik zag ze zelf eerst op mobexpo en daar gevraagd bij wie ze werden aangekocht ... Voor zowel Loebas als Dirky zou ik aanraden om eens via Facebook een pagina op te richten waar jullie producten te zien zijn . Dit is gratis reclame , neemt weinig moeite en bereik je toch behoorlijk wat mensen mee . Zelf volg ik meerdere fabrikanten , andere gepassioneerden ... via deze weg .

mark7758

Ik heb eerst wat ander projecten lopen. (Materieel studie NL en een klein schaduwstation, etc)
Daarna ga ik aan mijn nieuwe project "Dolmny" beginnen en zal zeker gebruiken maken van Eric zijn kunnen en producten. Dus even geduld voor mij.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

krisds

Volgens mij heb ik hier nog een proefmodel van een fabriekje van jou overgekocht, mooi en goede kwaliteit. Hoewel ik nog rails aan het leggen/bakken ben (met stukken printplaat, ook via jou gekregen..) heeft het al een plaatsje op de baan gekregen. De betonnen lantaarns liggen hier ook klaar, maar die komen pas naar het einde van de bouw. Ik ben dus zeker fan van je werk. Al zie ik het vaak per toeval in het "te koop" draadje.
Een webshop is dus te hoog gegrepen, maar ik zou wel wat foto's van je werk op je site zetten, zodat mensen toch een idee krijgen van je aanbod.

Paulogic

Als klein serie fabrikantje zie ik hier enkele interessante vragen en suggesties voorbij komen.

Maar er zijn veel factoren die het soms moeilijk maken om iets te realiseren.

Een ontwerp verschalen is met een deftig tekenpakket zo gebeurd maar of alles dan nog kan wegens beschikbare materiaaldikte(s), prijs materiaal,
detail enz is een heel ander paar mouwen. Van HO naar O, x2, simpel en meestal bestaat het gebruikte materiaal ook in "x2" maat.
Naar spoor 1 wordt het al een pak aanpassen. Naar N of Z, ook niet directe verhoudingen, is dit meer dan een uitdaging. Zeker is de materiaalkeuze
al heel wat beperkter want we moeten rekening houden met sterkte en bewerkbaarheid van het materiaal. En heel soms vindt je materiaal dat in
aanmerking komt, tot je de prijs bekijkt. Een N of Z huisje aan dezelfde prijs als een HO huisje?
Ik vrees dat ik het op mijn voorhoofd zal mogen kleven. (Trouwens geen plaats meer op mijn voorhoofd, staat al een N karretje op van 40 euro... ;D)



mvg,
Paul(ogic)

dani

het argument van een dure webshop is in deze moderne tijd niet echt meer van toepassing...

CHeck deze link en wie weet kan je wel eens wat tijd investeren en iets opzetten ?


https://www.mijnwebwinkel.nl/gratis-webshop
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

zo zijn er inderdaad enkele gratis tools maar als je de kleine regeltjes leest:

- gratis tot 25 producten via hun server
- Eigen domeinnaam en/of meer dan 25 producten > 19 €/maand