In De Kijker: (februari '18) De locomotief, hij is vrouwelijk.

Gestart door Michiel, 19 januari 2018, 11:26:30 AM

Michiel

Zet je creaties even in de kijker. Elke maand een thema om foto's te plaatsen in dit draadje van iets uit je eigen modelspoorwereld. Niets van internet plukken! Het moet echt eigen zijn, of iets waar je aan samengewerkt hebt (vb in clubverband).

Elke maand een nieuw thema om foto's te plaatsen. Je mag het thema interpreteren zoals je dat zelf wilt: ludiek, spitsvondig, letterlijk, ... zolang het maar iets illustreert van je baan, je diorama, of gewoon een model in scene gezet. Een kans om je ding te tonen, en ook een kans om nieuwe dingen van anderen te ontdekken.

Er is geen beperking, behalve dat je niets van internet plukt. Het gaat echt om de creaties van ons samen te tonen en ontdekken. Thema's zullen meestal vrij vaag zijn, tot zelfs mogelijk absurt, opdat je de kans hebt om er zelf een invulling aan te geven, en om anders haast vergeten details op je baan in het zonnetje te zetten.

Tekst erbij mag, maar hoeft niet. Reacties zijn welkom, maar hou het positief, constructief (en netjes). Dit is geen wedstrijd van de mooiste, de beste of de grootste, maar gewoon om te tonen wat we hebben gemaakt, en te delen en samen genieten.

Aan het eind van elke maand komt wel een "eervolle vermelding" van de meest markante bijdrage(s), wat misschien tot een soort "collectie" zou kunnen leiden... we zien wel.



Dus, wie geeft het startschot? Iemand zin om een foto te plaatsen? Thema voor de maand januari (of wat er van overschiet) is: [/font]Windkracht 10


Ik ben benieuwd...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben


Peter

Prachtige foto's Wim.
Molens lijken zowat op degene die op de poeldijk staan op Rijpwetering ( door woont familie van me :))
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Erg leuke scene, Ben, met de molenaar die de zeilen op/afzet. Zijn de wieken ook aangedreven?...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jlvjlv

Michiel

Als die aangedreven molenwieken bij windkracht 10 gaan draaien, vrees ik voor de situatie van de molenaar...

Mvg

Johan

Michiel

Ben, je was de redder in nood, rots in de branding, met de enige "inzending" onder de rubriek "windkracht 10". Mijn hartelijke dank hiervoor, en verdien je dus de bijzonder vermelding voor de maand januari. Ik denk wel dat je daar erg blij mee bent.  ;D

Voor februari komt het thema uit de babbelhoek, met name van Gerolf met z'n heerlijke uitspraak:

De locomotief, hij is vrouwelijk.

Ik hoop op iets meer animo van jullie om beelden te delen van jullie creaties of verzamelingen, gewoon omdat het fijn is om te zien waar men mee bezig is (geweest). Ik kijk uit naar jullie bijdrages. Maak er iets moois van.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald



Gerolf

Citaat van: Michiel op 01 februari 2018, 15:49:23 PMGerolf met z'n heerlijke uitspraak: De locomotief, hij is vrouwelijk.

Die misser gaat me nog een tijdje achtervolgen, vrees ik  ::)  ;D

In een poging om dat uit te wissen, mijn bijdrage:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#9
Gerolf, het is geen misser, maar een uitdrukking van hoe je een locomotief ziet en voelt: gebundelde kracht en energie, zwetend en briesend met ijzeren wil zijn trouwe dienst vervullend. "Hij", want hij is mannelijk. En jouw uitdrukking verwoordt meteen de andere kant, want ze is ook mooi en ze elegant: "ze heeft stijl" want ze is vrouwelijk.  Deze prachtige locomotief is ook mijn favoriet allertijden. (ik mis wel de rode bies langs de loopplaat, was het origineel zo in 't echt ook?). Bedankt, Gerolf.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Citaat van: Michiel op 01 februari 2018, 17:43:57 PM
(ik mis wel de rode bies langs de loopplaat, was het origineel zo in 't echt ook?). Bedankt, Gerolf.  ;)
...en rond zijn "oren"
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Ik heb me steeds afgevraagd of de rode bies om de oren niet enkel op de museumloc was. Ik zou eens moeten gaan zoeken naar kleurenfoto's van vóór 1958, en zien of de oren toen ook zo'n rood randje hadden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Blijkbaar werd die rode bies soms niet aangebracht, zoals bij dit type 29 in Brussel-Zuid, maar over het algemeen, indien er oren waren aan de locomotief, en een kleurenfoto om te oordelen, waren de randen rood. Maar als illustratie van de uitzondering deze foto:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Ja maar Michiel, dit is wel een oud en versleten sukkelaar, er hangt zelfs geen verf meer aan de ketel! ;D
Op de foto's die ik heb zijn er meer met zonder dan met met.
Iets te maken met de revisie? Zou kunnen natuurlijk, want kleurfoto's van voor 1950 zijn zeldzaam.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D