Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Soldeerhulpje - 3D geprint.

Gestart door PietB, 18 januari 2018, 16:50:45 PM

PietB

We kennen het allemaal, even snel twee draden aan elkaar solderen kan een crime zijn.
Veelal wordt dan een derdehandje gebruikt.

Persoonlijk vind ik dat niet erg lekker werken.

Daarom is het leuk als je een 3D printer hebt en er een werkbare oplossing voor dit 'probleem' is.
https://www.thingiverse.com/thing:1725308

En dat ziet er dan zo uit.





grt Piet.

755philippe

Is het mogelijk om dat ding ergens te kopen want ik heb geen 3D printer maar ik soldeer wel meer dan regelmatig zelfs.
Mvg

755philippe

PeterC

Philippe,

Het feit dat daar iemand zijn tijd in steekt om dit 3D te ontwerpen en daarna te printen (even de file bekeken en +/- 2 uren printen), vermoed ik dat dergelijk 'instrument' niet in de handel verkrijgbaar is.

Je hoeft geen 3D printer te hebben om iets dergelijks te maken.  Als je wat handig bent met een figuurzaag kan je dit idee gemakkelijk stelen en in triplex namaken.

Het voordeel van die 3D printer is dat die dat voor jou in 2 uren maakt, terwijl met de figuurzaag ga je 2 uren staan zagen (je vrouwelijke kant komt dan naar boven  ::) ;) ).




Piet,

Als je nog dergelijke interessante zaken vind, laat je dan maar gaan!  Je hebt meer tijd dan ik om te zoeken  ;)

Goed bezig trouwens!

Groetjes, Peter


PeterC

Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 18 januari 2018, 19:55:42 PM
Piet, je bent de krimpkous vergeten!  :D :D :D
Maar Peter toch ik hoef jou toch niet te vertellen dat een draad twee einden heeft........?
;) ;)
grt Piet.

Michiel

Dit is de normale situatie (bij mij): eerst draden aan elkaar solderen, en dan denken aan de krimpkous... terug los dan maar.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#6
Citaat van: 755philippe op 18 januari 2018, 17:36:07 PM
Is het mogelijk om dat ding ergens te kopen want ik heb geen 3D printer maar ik soldeer wel meer dan regelmatig zelfs.
Mvg

755philippe
Ja, daar: https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bouw/elektra/overige-elektra/soldeer-hulp-3de-hand-365544083.html , maar ik soldeer al meer dan 45 jaar en heb dat nog nooit nodig gehad...
Ik denk dat er zels veel meer situaties zijn waarbij je het niet kunt gebruiken dan wel, draden aan elkaar solderen doe je gewoonlijk niet op een bureau hé. Moest het enig nut hebben het zou al jaren in de handel zijn geweest...

PietB

Citaat van: efl045 op 19 januari 2018, 00:14:28 AM
Ja, daar: https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bouw/elektra/overige-elektra/soldeer-hulp-3de-hand-365544083.html
Dat is een rip-off die prijs!!!!!!!
Citaat van: efl045 op 19 januari 2018, 00:14:28 AM
maar ik soldeer al meer dan 45 jaar en heb dat nog nooit nodig gehad...
Ik denk dat er zels veel meer situaties zijn waarbij je het niet kunt gebruiken dan wel, draden aan elkaar solderen doe je gewoonlijk niet op een bureau hé. Moest het enig nut hebben het zou al jaren in de handel zijn geweest...
Voor jou als talentvolle soldeerder dus niet nodig.
En het ding is niet alleen op een bureau te gebruiken, maar dat terzijde.

Klaas Zondervan

Het is een leuk oefenstukje voor een 3-D printer. Maar ik zie het praktisch nut niet zo. Het overkomt mij maar zelden dat ik een draad op zo'n manier moet verlengen. En die enkele keer dat het gebeurt pak ik een paar wasknijpers.