Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

F toetsen vraagje

Gestart door Peter, 17 januari 2018, 16:45:56 PM

Peter

Mijn recent gekochte Brawa V100 (DCC digitaal+sound+koppeling) heeft een instelling om
22 F-toetsen te gebruiken
Helaas ben ik een digitale leek en mijn IB box heeft slechts 5 F toetsen (F-1- 2-3 en 4)
Hoe kan ik de resterende F toetsen aktiveren want bv voor de koppeling is het F5 en F6 (afhankelijk van de rijrichting)
Met vriendelijke groeten
Peter

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

755philippe

Hallo Peter,
Als je IB2 hebt kun je tot  28 funkties gaan. heb een stukje uit de handleiding gekopieerd. Hopelijk be je er wat mee.

5.4 Licht- en speciale functies
Met de functietoetsen naast de regelknop kunnen de verlichting- en speciale functies f0 t/m f4 van de loc- en functiedecoders geschakeld worden.
De speciale functies f0 t/m f28 (DCC) van een locomotief worden in het display getoond en kunnen via de keuzetoetsen geschakeld worden. Ingeschakelde functies zijn voorzien van haken. Zijn er meer dan 4 functies aanwezig, dan kan door middel van de driehoekige scroll-toetsen in de lijst op en neer gebladerd worden.

Mvg

755philippe

jlvjlv

Peter

Met de IBbasic kan je 12 functies bedienen. Zie document op deze link, ga naar blz. 13 bovenaan:
https://hobbytime.nl/wp-content/uploads/sites/3/2017/01/Intellibox-basis-handleiding-NL2.pdf

Mvg

Johan

Peter

Heb mijn Roco Multimaus aangesloten en daarmee kan ik blijkbaar van F1 tot F20 aktiveren
Maar hoe aktiveer ik nu de sound, want met F1 gaan de lichten aan, met F2 de fluit , F3 de bel enz.
Maar waar het geluid?
Met vriendelijke groeten
Peter

Ben

Bij jouw lok zit een gebruiksaanwijzing, daar staat het in. En anders kijk je even bij Brawa, daar is een download. ;)

Gr, Ben.

Peter

Ben, als ik mijn IB box gebruik is F0 licht F1 geluid enz. Maar hoe met de Roco multimaus?
Nog een extra vraagje: als ik het adres verander (staat nu op 3) naar 100 rijdt de lok , maar geen licht, geen geluid enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Bij veel decoders, in ieder geval ESU en Soundtraxx is dat F8

INFO

Als je met de IB je adres naar 100 verandert dan moet je hem daarop ook aanmelden als een Loc met een DCC met 28 stappen, Dus DCC28

Als je met de Multi-Maus hem op adres 100 wil bedienen is het daar een Loc met een Lang adres. en moet in CV29 bit 5 gezet worden.
Alle adressen boven de 99 zijn voor de Multi-Maus lange adressen.
Ook daar geldt dat je hem aanmeld als DCC 28 stappen.

Verder zit er op je Multi-Maus een knop waar een lamp symbool op staat en daar naast staat OK op die zelfde knop, dan is de knop voor F0
De andere functies zitten onder de toetsen 1,2,3,4,5 enz op het keypad er onder.
En als laatste tip als niets meer helpt lees dan de gebruiksaanwijzing.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Peter

Het is gelukt.
Eigenlijk is het heel simpel maar (ik had het moeten weten) je moet heel aandachtig de TWEE gebruiksaanwijzingen lezen.
Een aantal funkties werken enkel als je de decoder eerst in de rangeerstand zet (F4) daarna pas werken de koppelingen, verlichting stuurstand enz.
Het gebruik van de Roco Multimause vereenvoudigt het dan ook nog eens enorm omdat je direkt 10 F toetsen ter beschikking hebt en door de SHIFT toets te drukken heb je er nog eens 10 (F11 tot F20)
Nog een probleempje moet ik oplossen en dat is het adres veranderen. Bij de Brawa V100 is de decoder geschikt van 1 tot en met 127 (CV 1)
Doch als ik het adres verander naar 100 funktioneerd enkel de motor, Raar want bij andere loks ging dat altijd vanzelf.
Als het me niet blijft lukken zal het een mailtje naar Brawa worden
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

En waar stuur je hem dan mee aan op adres 100, met de Multi-Maus of de IB?
En lees nogmaals mijn eerste reactie, want daarin staat de oplossing en de clue.
Volgens de decoder handleiding zijn de adressen 1..127 CV1 adressen, dat klopt helemaal als je een IB gebruikt of een ECoS,

Maar LENZ dacht daar heel anders over en ging maar tot 99.
Aangezien de Maus een LENZ (xPressNet) product is, zijn daar de CV1 adressen tot 99 beschikbaar.
Daar boven zijn het CV17 en CV18 adressen met bit 5 gezet in CV29.

Dus adres 100 reageert anders met de Maus al met de IB. Duidelijker kan ik het je niet nog een keer uitleggen.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Peter

Heb dat probleempje omzeild door adres 10 te gebruiken.
Intussen funktioneerd alles perfekt. Het is toch een super model en met al die funkties heel plezierig om mee te rijden.
Twijfel al of ik later niet voor een V90 zou gaan (verjaar in april.....)
Met vriendelijke groeten
Peter