Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Anti-slip bandjes

Gestart door Trierer Luc, 14 januari 2018, 23:55:50 PM

Trierer Luc

Hallo.
Ben erbij om uit mijn rommelkist een oude Lima e-lok ( duitse Reeks 151 , 6 assen waarvan 2aangedreven) weer rijvaardig te maken. De lok heeft normaal 2 anti-slip bandjes die bij mij ontbreken. Als Lima reserveonderdeel niet meer te vinden. Mogelijke alternatieven heb ik bij Roco en Fleischmann. Mijn vraag nu: hoe groot? Doormeter van wiel met band moet 13.8 mm zijn. Diameter zonder band 12.8 mm. Koopt men die bandjes " te klein" zodat ze op het wiel spannen ( zo ja hoeveel te klein) of moeten ze perfect passen?
Graag raadgevingen
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Klaas Zondervan

Bandjes zijn altijd iets kleiner dan het wiel. Ze komen er dus gespannen op te zitten.
Verder lijkt het me niet zo ingewikkeld. Roco geeft aan voor welke diameter de bandjes geschikt zijn. De diameter die vermeld wordt is niet de diameter van het bandje zelf, maar van het wiel waar het op past.

Rangeerduivel

Luc,
Je moet ook niet bang zijn dat ze een beetje spannen hoor,
nieuwe bandjes kunnen méér verdragen dan je wel zou denken.
En dat de (transparante) Lima bandjes zelf niet meer te vinden zijn moet je niet om treuren, die waren doorgaans wat te hard en hadden daardoor niet steeds het gewenste effect.

;)

Peter

Het enige probleempje dat zich zou kunnen voordoen komt door het feit dat de oude Lima bandjes iets dikker waren dan de moderne Roco enz. bandjes.
Met vriendelijke groeten
Peter

celtjan

Je kan ook eens gaan kijken bij Hornby/Jouef

Gr,
Jantje

Alberke

warm aanbevolen, breekt niet, altijd de juiste maat, geen demontage nodig, zeer effectief:
http://www.bullfrogsnot.com/
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ceuleer

Ik heb jaren geleden meerdere zakjes met bandjes in Engeland besteld voor lima loco's.
Ik wil wel eens nameten welke doormeter ze hebben, en als je interesse hebt, wil ik u wel een zakje doorverkopen.

bellejt

ik bestel ongekende bandjes in polen.Goedkoop en passen nagenoeg op alle wielen waar ik geen originele kan krijgen.

Geert

Citaat van: bellejt op 15 januari 2018, 17:40:20 PM
ik bestel ongekende bandjes in polen.Goedkoop en passen nagenoeg op alle wielen waar ik geen originele kan krijgen.

Heb je daar daar een link naar? Ik heb er ook wat nodig...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bellejt

ebay duitsland en zoeken onder haftreifen 12.1 mm  , 14.7 mm .Je krijgt dan verschillende maten en mogelijkheden uit vroegere oostbloklanden.De bandjes zien er raar uit bij aankomst omdat ze plat zijn in tegenstelling van de gekende.Ze werken echter wel.  Degenen die ik heb hebben als emailadres van een dame : katerina-volkova@seznam.cz

SuSke

#10
Zelfs de roco-bandjes zijn gewoon vlak.
Je zou ze dus zelf kunnen maken als je een stans van (ongeveer) de juiste maat hebt en rubberfolie van een goede dikte :) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Ik kocht Marklin bandjes vroeger. Waren het vlotste te krijgen hier.
Greetz

Thommy

Trierer Luc

#12
Hartelijk dank voor de suggesties. Heb voor Roco bandjes gekozen. Vandaag gemonteerd en de lok rijdt super.
2R digital Roco MM + versterker 10764