Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Station Sint-Nikloas

Gestart door ward, 13 januari 2018, 15:28:44 PM

ward

Beste forumgenoten,

zoals sommige al wisten ben ik reeds lange tijd bezig met de basis van mijn toekomstige baan op te richten.
Vandaag was het dan eindelijk zover, voor 90% liggen de rails, en de treinen kunnen eindelijk rondjes rijden, al zal er in de toekomst nog heel wat aanpassingen moeten gebeuren.. De baan bestaat uit 5 'grotere' delen, die dan op hun beurt nog eens zullen onderverdeelt worden in enkele kleinere delen. Voor de basis zijn er 2 delen overgenomen van collega modelspoorders, die onderdelen zullen jullie waarschijnlijk wel herkennen; al zullen er de nodige aanpassingen nog aan moeten gebeuren (klimspiraal van Reeves en 'basis' station St-Niklaas van TBCédric).
De modelbaan situeert zich ongeveer in tijdperk V / VI, al mag er af en toe eens de nodige fantasie gebruikt worden...

De bediening van de baan zal gebeuren via de Ecos2 centrale (doelbewuste keuze om niet via koploper of dergelijke te rijden), ondersteund met een Marklin Transfo 52VA waarop de verlichting en wisselaandrijvingen zullen worden aangesloten.

Om een concreet beeld te geven van wat de baan zal worden, zal ik enkele foto's toevoegen; alsook de nodige uitleg.

Klimspiraal 1  -  2,9m x 1,55m

Dit deel is overgenomen van Reeves, maar zal in de toekomst nog enkele aanpassingen krijgen naar het hedendaagse tijdperk. Meest ingrijpende verandering is dat er in de toekomst over het hele deel bovenleiding zal komen. Momenteel is er nog maar één pilaar als test geplaatst, welke binnenkort terug wordt weggenomen voor de nodige verbeteringen aan toe te brengen. Gebruikte sporen in dit gedeelte zijn Marklin C-rails.

Atelier + tankinstallatie

Bij een verdere afwerking van de baan zal boven het klimspiraal een kleine werkplaats en tankinstallatie gebouwd worden.

Station Sint-Niklaas  -  3,7 x 0,6m

Daar Cedric gestopt is met het station van St-Niklaas, en ik altijd al de huidige en moderne versie van het station wou namaken, zal de bovenzijde van het grootste deel van mijn modelbaan een kopie (of zo goed mogelijk) worden van het huidige station van St-Niklaas.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van K-rails, evenals de flexrails om het nodige bochtwerk erin te kunnen krijgen.
In de toekomst zullen de perrons uit MDF herzaagd en geplaatst worden, momenteel liggen de sporen 'ongeveer' hoe het zou worden.

Bundelsporen + goederenkoer  -  3,5 x 0,6m

Onder het station lopen 2 doorgaande hoofdsporen, 3 bundelsporen en een kleine goederenkoer langs de andere zijde waar in de toekomst een containerkraan zal bijgeplaatst worden. Aan de bundelsporen zijn er langs 2 zijden een klein doodspoor geplaatst zodat de locomotieven gerangeerd kunnen worden. In dit gedeelte is gebruik gemaakt terug van Marklin C-rails.

Klimspiraal 2   -  1,3 x 2m

Hierbij is gebruik gemaakt van C-rails, R3-R4 bochten om van de onderste sporen terug naar het station te geraken..



Eerst geplande werken 01/2018

- volledige baan afwerken met kurk van 3mm om rijgeluiden te verminderen
- de uitgang van de ecos aansluiten op een ringleiding, en deze om de 2m aansluiten op de baan (momenteel zitten er hier en daar stroomverliezen op de baan waardoor er duidelijk minder stroomtoevoer is..
- een extra ringleiding maken voor de stroomvoorziening van de seinen
- 3e ringleiding als stroomvoorziening voor de wisselaandrijvingen en verlichting


Tips, opmerkingen en dergelijke zijn zeker welkom..
Het zal een project zijn van enkele jaren, en al doende leert m'n..

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

ward

#1
UPDATE 15/02/2018
Huidige stand van zaken adhv enkele foto's:

Bundelsporen en goederenkoer (links):


Sporen Station St-Niklaas:


Klimspiraal 2:


Klimspiraal 1:


Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Houdini

Dat wordt volgens mij een gigantische, maar prachtige baan!
Ik volg alvast!

doomslu

Recyclage in de modelbouw. Het komt niet zo gauw voor, maar is een leuk idee!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Een bijzonder project - ik volg ook  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

chef garde


OlivierV

Mooie start Ward, deftige onderbouw ook zo te zien. Fijn dat een stukje van Tom z'n baan gerecupereerd wordt.

Neem aan dat er ook heel wat opstelruimte onder de baan is?

Nog tips:
- Vervang de wissels in de bundel door slanke C-rail wissels, dat oogt mooier en dan kunnen de sporen iets dichter bij mekaar. Eventueel hetzelfde voor de stationssporen. Daar kan ik de wissels zo direct niet zien, maar het scheelt wel. ;)

Succes nog verder!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Ward, nogal een geluk dat je tp 4 en 5 (misschien hedendaags?) gaat doen want als ik zie de sporen in de jaren '60 dat waren er 26 naast elkaar voor de goederen uit te rangeren. Was immers een drukke lijn Mechelen-Terneuzen , met dan nog Nobels-Speelman metaalbouw (afsplitsing aan Driekoningenstraat) , den FMC (afsplitsing aan de Breedstraat) , en dan nog SVK met hun eigen lijn aan Westerstation.
Den Eric.

dieselfreak

Het had een mooi projectje kunnen zijn voor de bekende club uit Sint-Niklaas, toen ik er nog lid van was heb ik het verschillende keren voorgesteld maar men vond het niet haalbaar wegens te groot. Een gemiste kans vind ik nog steeds maar no hard feelings, het is al te lang geleden om mij er nog druk over te maken.
MC

ward

Bedankt voor de reacties allemaal  :)
De voorbije dagen eindelijk nog eens wat tijd gehad om aan de zolder te werken.
Kleine updates maken een groot verschil?
Ik ben vooral bezig geweest met de verdere uitwerking van bepaalde zaken van de baan.
Zo is er een inschuifbare lade gemaakt waarop de ECOS en marklin transfo staan.



Daarnaast zijn de platen voor de rangeerloods gemonteerd, de sporen gelegd en de ontbrekende wissels aangeschaft.
Links in beeld waar er 2 sporen liggen zal een overweg komen, met een autowegje tot rechts in beeld aan het 'seinhuis' en verposingslokaal voor de werknemers. Aan de 2 sporen die nog voor de atelier liggen komt er een kleine pompinstallatie voor de dieselvoertuigen van de nodige brandstof te voorzien.. De achterzijde zal voorzien worden van een gras / hoge berm (zoals tegenwoordig moet aan de werkplaatsen)



Momenteel ben ik nog bezig met het reinigen van de spoorstaven (ferm tijdrovend werkje, maar het loont de moeite als je ziet wat er allemaal vankomt..), waarna ik zal beginnen met het leggen van de kurk en ringleidingen.

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

ward

Sinds gisteren ligt overal de kurk op de modelbaan, en ben ik begonnen met het onderstel van de perrons te maken.
Voor de perrons zal ik gebruik maken van de perronboorden van Auhagen (41200), daar deze van Saroumapoul helaas niet meer te bestellen zijn.
Voor de perrontegels zelf zal er gebruik gemaakt worden van plasticard tegels.
Komende fase van de werken zijn overal de ringleidingen aansluiten op de sporen en de leiding zelf en testrijden of nu de stroomonderbrekingen / verminderingen nu overal van de baan zijn en de wissels aansluiten.
Iemand een idee of bij de K-rails het aansluiten van de ringleiding volstaat op één spoorzijde of deze toch best langs beide zijden (-) van het spoor worden vastgesoldeert?

Hieronder enkele foto's van de perrons:





Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

55erke


Hoy
Ziet er goed uit. Dat word een mooie grote modelspoorbaan.
Misschien een tip voor je vorige bericht met de loods , je kan beter waar je die 2 linkse wissels hebt liggen 2 rechtse na mekaar zetten dan heb je niet zo een zigzag en dat oogt mooier.
Voor de k rail denk ik dat je best beide spoorzijdes vast te solderen. Helaas laat k rail zich niet zo makkelijk solderen.

Groetjes
Johan



erik de noorman

Je werkt zowel met K rails en C rails. Bij de c rail zijn beide spoorstaven met elkaar verbonden. Als je deze aansluit op de k rails zijn beide railstaven ook doorverbonden.
De k rail is niet makkelijk te solderen. Ik duw de aansluitdraden in de railschoenen en schuif de rails dan in elkaar zodat de aansluitdraad klem komt te zitten tussen de rail en railschoen.

Erik.

Belgaboy

Citaat van: ward op 13 januari 2018, 15:30:44 PM
UPDATE 15/02/2018
Huidige stand van zaken adhv enkele foto's:

Klimspiraal 1:


Mvg,
Ward

Hoi Ward,

Welk materiaal heb je gebruikt als ballast?  En waarmee heb je dit verweerd? Ik vind het resultaat buitengewoon geslaagd en precies wat ik zelf ook zou willen bereiken...

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Svendw

Patrick,

Daarvoor zal je in het draadje van Tom (Reeves) moeten zoeken. Hij is de maker van dat (prachtige) stuk. Zelf meermaals staan bewonderen, goed dat dat overgenomen is!

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎