Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verbouwen van AC naar DC

Gestart door Dirk, 10 januari 2018, 22:06:27 PM

Dirk

Heren,
Zou het de moeite lonen om enkele van mijn locs om te bouwen van AC naar DC? het betreft 2 Mehano's class 66 en 1 LS models serie 18 en 1 LS models serie 27. Ik weet dus niet of die DC wielen hebben, de Mehano's vermoed ik van niet, maar de 2 LS models weet ik het echt niet. Om nu zomaar de locs open te maken zonder kans dat het mogelijk is lijkt me een maat voor niets. Daarom mijn vraag aan eigenaars van deze locs die er aan gewerkt hebben. En bijkomend, is dat een haalbare kaart? Of beter gewoon verkopen. Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

krispy

Voor de class 66 zou ge kunnen andere assen  steken ( eve heeft vroeger een  van nieuwe dc assen voorzien  staat ergens beschreven op forum ) , misschien kan je samen met je winkelier is zoeken of je de assen met juiste wieldiameter voor de lsm lok zou kunnen vinden , voor de rest is het enkel kwestie van een paar draadjes hersolderen

Anders meer werk , wielen isoleren en dan flens verkleinen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

bekie

#2
Normaal hebben de class 66 van Mehano geïsoleerde wielen, ook de AC-modellen. (Correctie)
Bij ombouw moet je de sleper verwijderen en op de print in de loc zijwand de schroef van plaats veranderen (opgepast er zit ook een los ringetje aan de achterzijde van de print die mee moet verhuizen).

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=36844.msg676019#msg676019
 

ceuleer

Citaat van: bekie op 11 januari 2018, 05:35:18 AM
Normaal hebben de class 66 van Mehano geïsoleerde wielen, ook de AC-modellen.
Bij ombouw moet je de sleper verwijderen en op de print in de loc zijwand de schroef van plaats veranderen (opgepast er zit ook een los ringetje aan de achterzijde van de print die mee moet verhuizen).

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=36844.msg676019#msg676019

Dit klopt niet helemaal, als je een AC model koopt, zitten er GEEN geïsoleerde wielen in.
En de link die je geupload hebt, is een ombouw van DC naar AC, dan kan je geïsoleerde wielen blijven gebruiken, hier gaat het over een ombouw van AC naar DC.
Je kan bij Lemke in Duitsland nieuwe wielstellen bestellen, de wielen van de nieuwste modellen passen ook nog in de oudere Mehano modellen.

Hier vind je de pdf van de modellen :

http://www.lemkecollection.de/de/downloads?cat_id=54

Hier kan je uw bestelling plaatsen :

http://www.lemkecollection.de/de/Kontakt

Ik heb via deze weg al enkele malen een bestelling besteld en ontvangen.  ;)

Dirk

Super, bedankt, ik heb gelijk een mail verstuurd.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Citaat van: ceuleer op 11 januari 2018, 07:08:32 AM
Dit klopt niet helemaal, als je een AC model koopt, zitten er GEEN geïsoleerde wielen in.
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer voor de wielstellen staat? Dat wekt de indruk dat de wielen voor AC en DC gelijk zijn.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 10:53:16 AM
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer voor de wielstellen staat? Dat wekt de indruk dat de wielen voor AC en DC gelijk zijn.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat bij de 3-rail uitvoering gewoon geisoleerde wielen worden gebruikt en dat de slepers van de wielen intern in het draaistel of lok zijn doorverbonden.
Dat doen heel veel fabrikanten, scheelt een produktie lijn voor 3-rail wielen/assen.

Alberke

Meestal is die isolatie goed te zien aan een plastic stukje tussen wiel en as. Anders eens doorfluiten, als het machien toch open ligt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Piet, wat jij zegt denk ik ook, maar anderen beweren dat er verschillende wielstellen voor AC en DC zijn. Maar het is me niet duidelijk waarop ze dat baseren.

SuSke

Citaat van: Alberke op 11 januari 2018, 13:08:09 PM
Meestal is die isolatie goed te zien aan een plastic stukje tussen wiel en as. Anders eens doorfluiten, als het machien toch open ligt.

Maar dan moet je wel de sleepkontakten van de wielen losmaken anders luit je langs de doorverbinding. En als je machine dan toch open ligt, zie je meestal wel hoe het in elkaar zit :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ceuleer

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 13:09:00 PM
Piet, wat jij zegt denk ik ook, maar anderen beweren dat er verschillende wielstellen voor AC en DC zijn. Maar het is me niet duidelijk waarop ze dat baseren.

Voor degenen die alleen overtuigd kunnen worden met een foto.....
In de bovenste foto zie je de plastic bus gemarkeerd door een rode cirkel.
In de onderste foto zie je verschil in de flenzen tussen de DC wielen in de loc en de AC wielen ernaast.



Klaas Zondervan

Gunter, je hebt me overtuigd. Maar het blijft dan vreemd dat er op het onderdelenblad geen twee varianten worden genoemd.

INFO

Deze foto overtuigd mij in ieder geval niet, ik zie namelijk maar een kan van het geheel. De andere uit beeld kan best een isolatie bus bevatten.  ;)

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

De foto overtuigt mij wel omdat ik 2 verschillende flensvormen zie. Links is een typisch 3-rail profiel.

ceuleer

@ KLAAS : Ook juist, toch bij de bestelling goed vermelden dat het DC assen moeten zijn.

Nog een alternatief hier te koop :

AC onderstel:   
https://www.benl.ebay.be/itm/MEHANO-LEMKE-HO-AC-CL-66-et-77-CHASSIS-MOTEUR-COMPLET-USINE-MARKLIN-PRE-DIGITAL/232606428217?hash=item36286c6c39:g:S1EAAOSwDEtaPkVy

DC onderstel :   
https://www.benl.ebay.be/itm/MEHANO-LEMKE-HO-DC-CC-CL-66-et-77-CHASSIS-MOTEUR-COMPLET-USINE-PRE-DIGITAL/232606431462?hash=item36286c78e6:g:lHIAAOSwpvZaPkdb

Let wel op, dit zijn onderstellen van de oude Mehano modellen, de nieuwe Lemke modellen hebben een 21-pins decoder aansluiting.
Als je de foto's vergelijkt, dan zie je een schroef met kruiskop op verschillende plaatsen zitten tussen de AC en DC modellen, en bij de AC ook de extra rode stroomdraad die op de print gesoldeerd is voor de sleeper tussen de wielen.
Onder die print zit dan een bronzen busje dat van het ene naar het andere gat moet verplaatst worden bij de ombouw van AC naar DC.
Dit is voor de stroomafname, de stroom gaat via de wielen langs de contactslepers op de bogies door het metalen onderstel naar de decoder en motor.
De 2 helften van het onderstel zijn geïsoleerd met mekaar verbonden, dus een linker en een rechter helft, met kunstof bussen tussen de 2 helften.
Maar dat is iets voor later, wanneer Dirk zijn DC assen heeft en aan de verbouwing begint.  ;)