Voedingsspanning belangrijk bij instellen decoder

Gestart door Peter.v.L, 08 januari 2018, 23:15:45 PM

Peter.v.L

Ha Medespoorders,

Ik had het rijgedrag van mijn locomotieven ingeregeld met een Esu LokProgrammer met de bijgeleverde voeding van ESU.
Moor rijgedrag, echter eenmaal op de baan zaten er toch wat hikjes in het rijgedrag, onder andere het stoppen van één van de lok's zoals te zien op de video.....
(het is niet de beste video, maar het gaat even om het idee, het duwtje ná bij remmen door de hogere spoorspanning)

https://youtu.be/N52xNAf55EU

Na even zoeken bleek dit te worden veroorzaakt door het verschil van de voedingsspanning. De bijgeleverde voeding levert 15V, mijn Märklin voeding levert 18V.
Laat de Märklin voeding nu netjes passen op de LokProgrammer (deze mag tot 20V hebben). Rijgedrag opnieuw ingeregeld naar wens en helemaal blij......

Het was misschien al bekend, maar ik vond het toch de moeite waard om te vermelden.

pandur

Peter ,
De voedingspanning is hier niet de belangrijke factor.
Het zijn eerder de regelparameters van de "Lastregeling" die hier een invloed hebben
De betrokken CV's kan je terug vinden op de LokProgrammer onder "Motorinstellingen"
Bemerk dat je ook kan gebruik maken van vooraf ingestelde waarden , zie de link heel onderaan
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Peter.v.L

Ha Eric,

Dat is nou juist waarvoor ik waarschuw, eenmaal mooi ongeregeld vertoond de lok ander rijgedrag bij een andere voedingsspanning. Op mijn testbaan reed ik op 15 volt met prachtig rijgedrag, op de grote baan rij ik op 18 volt en zag ik duidelijk een ander rijgedrag dan op de testbaan. Blijkt dus dat er bij een andere bronspanning ook andere instellingen horen om weer een mooi resultaat te krijgen.

Ik heb nu de lokprogrammer op dezelfde voeding gezet als de baan, opnieuw de decoder ingesteld naar wens en nu wel een goed rijgedrag.

Snobby Crash

Hey Eric,

Je kan toch ook je maximale voedingsspanning instellen in je decoder... Denk dat dit cv2 is.
Als je die instelt op vb 15v dan zou je geen probleem hebben met verschil in voedingsspanning.
Tenminste dat denk ik hè, heb nooit proeven gedaan met deze max voedingsspanning.

Geert

pandur

#4
Geert,
In de decoder zelf kan je geen voedingspanning instellen ,
CV 2 is regelbaar tussen 1 - 255 waarmee je de minimum snelheid van de motor instelt .
Je kan dit aanzien als de "vertrekspanning" v/d motor .
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Freek

Op zich is het heel logisch dat de spanning een verschil maakt.
De rail spanning wordt gebruikt om de motor mee aan te sturen en als de decoder geen rekening houdt met de aangelegde spanning dan gaat die anders reageren.

ERVIN

Dat " sprongetje" dat je loc maakt net voor hij tot stilstand komt kan je regelen met CV55 ( parameter I ) je kan hier de waarden verhogen of verlagen tot je loc dat sprongetje niet meer maakt.  ;)


Peter.v.L

#7
Goedenavond allemaal,

Bedankt voor de vele reacties over hoe het op te lossen is, dat was mij met mijn LokProgrammer ook al gelukt.  Dat was ook niet de vraag achter dit draadje, ik wilde alleen de tip geven dat je het beste je loc kan programmeren op de juiste spanning, anders kun je bij een andere  spanning weer overnieuw beginnen, en daar wilde ik jullie voor behoeden.   :) ;) :D

Ik vond het het vermelden waard omdat ik twee uur  heb zitten stoeien  om de locomotief helemaal perfect te laten rijden, dan is het dubbel zuur als je hem op de baan zet en het blijkt toch anders te werken als dat je eerst had gedacht. Ik ben toen verder gaan zoeken en kwam er achter dat dit werd veroorzaakt door de voeding waarna ik de lok opnieuw heb geprogrammeerd. Leuk om te doen maar zonde van de tijd om het twee keer Te doen.  ;D