Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

afmetingen perrons bij 750mm smalspoor?

Gestart door Havoc, 07 januari 2018, 20:42:57 PM

Havoc

Heeft er iemand een diagram van de afmetingen van perrons bij 750mm smalspoor? Vooral hoe breed een perron tussen de sporen waarbij maar 1 kant van het perron gebruikt wordt zoek ik. Ik vind meestal enkel informatie over de hoogte. Voor normaalspoor ook de breedtes. Maar niks voor smalspoor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Waarom zouden perron bij smalspoor smaller zijn dan deze voor normaalspoor.
De mensen op het perron zijn toch niet "versmald".

De afstand tov het spoor zal wel iets anders zijn. Daar spreekt de morop norm NEM104 zich over uit: http://www.morop.org/downloads/nem/de/nem104_d.pdf
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Omdat bvb de snelheden lager liggen, er minder mensen op het perron zijn en misschien nog andere. De afstand voor normaalspoor voor zo'n perrons bij snelheden lager dan 160 km/h (!!!) zou 3.6 meter zijn. Grofweg 4cm dus. Maar dat lijkt me veel, zeker vgl met bvb een tram perron waar 2 meter een luxe is. En het perron in het station waar ik de trein neem is geen 3.6 meter! Ok, dat is een perron aan de zijkant maar toch.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik zou denken dat die perrons inderdaad smaller zijn, maar dat er ook geen standaard voor bestaat - hooguit richtlijnen per maatschappij
Misschien je specifieke voorbeeld opzoeken en dan via internet-afbeeldingen, ... een goede schatting maken ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Beste,

De veiligheidsafstand gemeten van de dichtstbijstaande spoorstaaf is 1,5m.
Ik dacht dat het vrijruimteprofiel een afstand van 1,25 m (1,5cm in HO) voorziet (moet ik nakijken); + 90cm van de boord (30 cm van boord perronboord tot tegels voor slechtzienden en 60cm voor die tegels) brengt je op 2,15m (2,5cm in HO van de spoorstaaf).
De breedte van een perron bedraagt minimaal (1cm (van boord tot tegel inbegrepen) + minimaal 2,1cm + 1cm  = 4,1cm voor een eilandperron.
Voor een perron met slechts langs een kant een spoor = 3,1cm
DE 2,1cm komt overeen met 2,65m wat een minimale breedte is voor een toegankelijk voor publiek perron.

Roland

Klaas Zondervan

Vanavond om 19:55 op Nederland 1 Rail Away over de Pinzgauere Lokalbahn. Dat is een spoorlijn met een spoorwijdte van 760 mm. Kan je misschien wat inspiratie opdoen.

Havoc

Citaat van: rgp op 08 januari 2018, 13:00:09 PM
Beste,

De veiligheidsafstand gemeten van de dichtstbijstaande spoorstaaf is 1,5m.
Ik dacht dat het vrijruimteprofiel een afstand van 1,25 m (1,5cm in HO) voorziet (moet ik nakijken); + 90cm van de boord (30 cm van boord perronboord tot tegels voor slechtzienden en 60cm voor die tegels) brengt je op 2,15m (2,5cm in HO van de spoorstaaf).
De breedte van een perron bedraagt minimaal (1cm (van boord tot tegel inbegrepen) + minimaal 2,1cm + 1cm  = 4,1cm voor een eilandperron.
Voor een perron met slechts langs een kant een spoor = 3,1cm
DE 2,1cm komt overeen met 2,65m wat een minimale breedte is voor een toegankelijk voor publiek perron.

Roland

Bedankt Roland. Ik geef toe dat ik het niet helemaal kan volgen (vooral vanaf welk punt dat allemaal gemeten is) maar met die 2.1cm als ondergrens kan ik prima verder. Om goed te zijn te herrekenen van het vrijeruimteprofiel van smalspoor etcetc. Maar voor een modelbaantje zonder voorbeeld dat in een krappe ruimte moet komen best te doen. Dus ergens tussen 2.1cm en 4cm is bruikbaar.

Citaat van: Gerolf op 08 januari 2018, 11:03:51 AM
Ik zou denken dat die perrons inderdaad smaller zijn, maar dat er ook geen standaard voor bestaat - hooguit richtlijnen per maatschappij
Misschien je specifieke voorbeeld opzoeken en dan via internet-afbeeldingen, ... een goede schatting maken ?

Ik heb wel hier en daar foto's gevonden, maar meestal van normaalspoor en zelf daar lijken die perrons smaller dan 3.6 meter. Maar er is niets om een degelijke schatting mee te maken omdat dat perron meestal zomaar in een hoekje te zien is. Heel schuin onderaan het beeld of zo zonder andere voorwerpen die een idee van de afmetingen kunnen geven. Vandaar de vraag.
Met vakantie voor onbepaalde duur.