Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ombouw Hag-lok

Gestart door 755philippe, 03 januari 2018, 21:08:15 PM

Alberke

Citaat van: krispy op 04 januari 2018, 19:24:46 PM
Al eens geprobeerd de decoder onderste boven te plaatsen ( kan normaal geen kwaad , zijn ze tegen beschermd )
Gaat dat? Er is toch een "sleutelgat"
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Alberke op 04 januari 2018, 19:41:12 PM
Citaat van: Michiel op 04 januari 2018, 19:32:46 PM
Bij oudere motoren is er soms een elektrisch contact tussen een van de motorklemmen en het chassis. Bij analoge operatie is dat geen probleem, digitaal met een decoder mag dit absoluut niet! Meet eens de weerstand tussen elk van de klemmen van de motor, en het chassis?
Inderdaad een veel voorkomend euvel, maar dan heeft de decoder meestal al pffft gedaan.
En ik dacht dat het bij wisselstroommotoren niet gangbaar was
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Wat natuurlijk ook kan, want hij werkte bij mijn handelaar, dat ik de pinnen van de adapterprint misschien een klein beetje naar buiten moet duwen zowel links als rechts (minder dan 0.5mm). Kan dus een kontaktprobleem zijn.
Mvg

755philippe

Alberke

het enige wat ik je nog kan aanraden is de bedrading "doorfluiten", als je een ohmmeter hebt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Probleem is opgelost. Een van pinnen van de adapterprint raakte een van de kontakten van de dekoder niet. Oplossing was de contaktpinnen een heel klein beetje van elkaar duwen zodat de contakten mekaar raakten. Zag dit toevallig door even een vergrootglas boven de geplaatste decoder te zetten. Wel veel tijd verloren door een kleine pinafwijking. Alleszins wil ik iedereen bedanken voor het meedenken. Ik laat dit draadje nog even open voor de verdere ombouw. Aangezien het een Zwitserse lok is type Ae8/8 wil ik de Zwitserse lichtwissel inbouwen.
Heeft iemand een idee waar ik smd duo-leds kan kopen (geel/rood) ?
Mvg

755philippe

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D


Michiel

Goed dat je het probleem gevonden hebt, en gelukkig was het enkel een slecht contact.

Voor de LED zou ik eeder kiezen voor warm-wit/rood. Gele frontseinen zijn niet echt mooi.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 04 januari 2018, 21:29:22 PM
Gele frontseinen zijn niet echt mooi.
Hangt van het land af. In Nederland zijn vrijwel alle frontseinen geel, dezelfde kleur als een gele led. Maar bij Philippe gaat het om een Zwitsers seinbeeld en dan zal het frontsein wit zijn. Ik betwijfel wel of duoleds wit/rood bestaan.

Michiel

'k Wist niet dat het Nederlands frontseinbeeld geel was. In dat geval is een gele led wel mooi.  ;)

Duoleds (warm)wit/rood bestaan, zie tip van Alberke. Ik heb ze ook, met draadjes.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

755philippe

Ik bedoelde id warm-wit ipv geel.
Mvg

755philippe

Nu nog even uitzoeken hoe ik de Zwitserse lichtwissel kan realiseren. Zal me wel moeten beperken tot de eenvoudigste lichtbeelden want ze allemaal realiseren is volgens mij onmogelijk aangezien ik 6 funkties kan aansturen f0 voorwaarts en achterwaarts inbegrepen.
Mvg

755philippe

755philippe

Na de lok een half jaar op het rek heeft gelegen en alle bestelde onderdelen ondertussen in huis aanwezig zijn ben ik verder gegaan met de ombouw.
1. heb een powerpack aangesloten van esu. Rij-eigenschappen waren niet zo goed na de ombouw. De lok haperde soms wat terwijl hij voor de ombouw
    in analoog zeer goed reed.
2. duoleds aangebracht + een enkele led voor bovenaan maar heb gezien dat de led iets verschilt van kleur tov de duoled (geelachtig/warmwit).
   Zal waarschijnlijk een duoled aan solderen waarbij rood niet wordt aangesloten zodat de bovenste led dezelfde kleur heeft als de rest.
Als alles af is zullen er een 6-tal lichtfunkties geprogrammeerd worden. De lok zal ook voorzien worden van een gewone en een fx-dekoder.
Wordt vervolgd....

Mvg

755philippe

755philippe

#29
Hallo,
Ik heb in mijn lok 2 dekoders gestoken. 1 Esu lokpilot om de lok te laten rijden en de lichtfunkties vooraan. 2 Esu Lokpilot fx voor de lichtfunties achteraan. Beide dekoders op het zelfde adres gezet. Funktion mapping gedaan voor de Zwitserse lichtfunkties voorzijde lok. Vervolgens funktionmapping (fx) voor de lichtfunkties achteraan. Heb 1 bestand aangemaakt voor de lokpilot en een afzonderlijk bestand voor de funtiedekoder. Wanneer ik de lok op de baan zet krijg ik alleen de lichtfunkties van de lokpilot en niet die van de funtiedekoder.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen ?? Moet de funktiedekoder in de ecos afzonderlijk ingesteld worden als stuurstand ?
Is het mogelijk om alles in 1 bestand te zetten in de lokprogrammer ?


             

Mvg

755philippe