Auteur Topic: welke peco n wissels  (gelezen 90 keer)

Online 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.250
  • Voornaam: koen
welke peco n wissels
« Gepost op: 23 december 2017, 19:46:11 pm »
Even een vraagje in de groep gooien.

Ik ben momenteel bezig een aankooplijstje samen te stellen betreffende rails voor La Gleize.
De Fleischmann rails worden vervangen door peco.

Vraagje is nu wat met de wissels, geïsoleerd of geleidend puntstuk ?
Na wat info te hebben opgezocht via Google zou ik opteren voor geïsoleerd kwestie van vermijden van kortsluitingen en het voordeel dat je wissels kan openrijden.
Aan de andere kanten schijnt dan weer bij kleine loks (en 90% van mijn beoogde loks zijn 2 of 3assers) dat deze stilvallen op de wissel en je hiervoor beter bent met geleidend puntstuk.

Wie kan mij helpen de knoop door te hakken ?


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 4.865
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: welke peco n wissels
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2017, 19:53:52 pm »
Ik zou kiezen voor geleidend puntstuk (electrofrog)
Het nadeel dan je ze niet kan openrijden telt voor mij niet zo, want dat hoor je niet te doen.

Offline INFO

  • Forumlid
  • Berichten: 2.515
    • http://www.rosoft.info
  • Voornaam: Wim
Re: welke peco n wissels
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2017, 19:54:16 pm »
Geleidend, als je dat niet doet krijg je daar zeker spijt van. Wissels kun je sowieso niet open rijden, het stelveertje drukt te sterk.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.487
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: welke peco n wissels
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2017, 19:57:06 pm »
Nu ik ze hier beide heb, weet ik wat ik zou kopen, zonder enige twijfel: electrofrog (met geleidend punstuk).

Peco wissel kan je al niet open rijden, ongeacht geleidend of geïsoleerd puntstuk. Ook wanneer je de veer uit wissel haalt, zitten de tongen te stijf in positie om ze te kunnen open rijden. Dus dat kan je vergeten. Je zal de wissels dus steeds moeten zetten, en dan heb je met electrofrogs geen miserie. Het verschil is heel duidelijk. Op insulfrog wissels staan treinen soms stil, of geven soms korstluiting over het punstuk (vooral oude wielen met breed loopvlak, vlak (niet conisch) afgedraaid)

Maar ook electrofrogs zal je nog willen modificeren opdat ze echt hommelles-vrij zijn. Die modificatie houdt in de tongen elektrisch te isoleren van het puntstuk, en elektrisch te verbinden met de naastliggende rail. Sterk aangeraden, maar geen noodzaak.

Maar dat zijn louter mijn ervaringen, en is enkel mijn mening. Mogelijk dat anderen weer een ander verhaal hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Online 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.250
  • Voornaam: koen
Re: welke peco n wissels
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2017, 20:02:14 pm »
Geeft dan toch een groot verschil met de fleischmann wissels die je wel kan open rijden.
Nu op zich is dat geen probleem, want alle wissels worden toch geschakeld met een aandrijving.

Weer iets bijgeleerd over de peco's, bedankt heren  ;)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO