Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Koppeling vraagje

Gestart door vyncky, 22 december 2017, 13:18:16 PM

vyncky

Ik heb een vraag ivm de koppeling bij een ombouwproject van een locomotief waar ik mee bezig ben.

De oorspronkelijke koppeling was een Kadeekoppeling, Na het verwijderen van een stuk chassis (inkorten) kan deze niet meer gebruikt worden. Ik wil op het model een Fleischmann Profi koppeling plaatsen.  Voor een Symoba o.i.d. is er helaas geen plaats.

Ik kwam op volgende koppeling:



Deze leek mij gemakkelijk te plaatsen (gat boren, en een schacht frezen)

Nu heb ik deze gemonteerd , maar de koppeling veert niet terug naar het midden.
na wat proberen zit ik met een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen...

1. De twee staartjes, hoe moeten deze gepositioneerd zijn? Naar voor of naar achter?
Naar voor geplooid lijkt deze iets beter te veren...
2. Heeft iemand een idee hoe breedte de schacht moet zijn?
De mijne heeft immers geen rechte vorm. Misschien is dat de oorzaak?
3. Ik heb de staartjes ook een stukje ingekort (3mm)  Misschien had ik dat niet mogen doen?

Enkele foto's:




Ik had een plaatje kunststof gekleefd om de schacht aan de zijkant te sluiten, hier heb ik geen foto's van.
De schacht is +/- 6mm diep en de breedte 8mm vooraan, 10mm achteraan.

Bedankt

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

SuSke

Om die antennes te laten veren moeten die wel tegen iets aanschuren en dat stukje heb je niet.
Eigenlijk moet je aan de achter- of voorkant van je schacht een dwars plaatje hebben dat tegen de antennes drukt. dan zal je koppeling vanzelf terugkomen.
Zoals het nu is, heb je niet genoeg ruimte om de antennes te laten veren, je blokkeert ze te dicht tegen de schacht.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

Citaat van: SuSke op 22 december 2017, 13:39:47 PM
Om die antennes te laten veren moeten die wel tegen iets aanschuren en dat stukje heb je niet.
Eigenlijk moet je aan de achter- of voorkant van je schacht een dwars plaatje hebben dat tegen de antennes drukt. dan zal je koppeling vanzelf terugkomen.
Zoals het nu is, heb je niet genoeg ruimte om de antennes te laten veren, je blokkeert ze te dicht tegen de schacht.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

De antennes schuren tegen die witte plaatjes (maar dat wist je wss wel)


Als ik het goed begrijp is liggen de antennes te kort tegen de schacht, en hebben ze te weinig veerkracht.
Ik moet de antennes dus eigenlijk verder van de schacht brengen?
Eigenlijk bijna de hoek aanhouden zoals ze geleverd zijn?

Met volgende zin ben ik niet 100% mee...
Citaat van: SuSke op 22 december 2017, 13:39:47 PM
Eigenlijk moet je aan de achter- of voorkant van je schacht een dwars plaatje hebben dat tegen de antennes drukt. dan zal je koppeling vanzelf terugkomen.

Bedankt!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

bellejt

of je gebruikt een schacht met veertjes naar achter.

zoek mss hier eens tussen : https://webshop.pijplines.nl/Roco-100829-Koppeling-schacht-NEM

SuSke

Yannick, De antennes van de ingebouwde schacht hebben op het einde een bolletje. Dat bolletje moet op een plaatje drukken dat dwars op de langsas het wagonnetje staat. Als dat gebeurd heb je inderdaad meer veerkracht en zal de koppeling bewegen en terug in zijn centrale positie komen.

De oplossing die Johnny aanbrengt is natuurlijk ook een goede (en gemakkelijker in te bouwen)

Succes
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.