Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische webwinkels

Gestart door 59erke, 19 december 2017, 20:00:00 PM

59erke

Vandaag in het nieuws gelezen dat er groepje Belgische bedrijfsleiders een oproep doen om met de feestdagen in het vooruitzicht eens te gaan shoppen bij webwinkels uit eigen land ipv in de buurlanden.

Komt bij mij opeens de vraag gerezen welke webwinkels ?

Is er hier in ons Belgenlandje een webwinkel waar je een evenwaardige keuze aan rails (vb. peco), scenery en andere zaken kan vinden evenwaardig aan de bekende Duitse shops ?

hier het desbetreffende artikel
https://www.hln.be/geld/economie/open-brief-van-ceo-s-koop-je-kerstcadeaus-belgisch~abbf660f/
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Ook gehoord. De dag dat belgische winkels beginnen met klanten te willen dienen en te willen mijn geld aan te nemen, dan zal ik er eens over nadenken. Maar zeker wat modelbouw en audio/instrumenten betreft denk ik dat het kalf al lang verdronken is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

philippe_007

Was ook in het laat avond journaal, en nadien maakte ze op VRT reclame voor BOL.com ...  Hoe zeggen ze dat, eerst voor eigen stoep vegen ?

philippe_007

En dan spreken we nog niet over prijsverschillen... In Duitsland of Nederland pakken goedkoper.
En als ze het in Belgie goedkoper hebben dan koop ik het daar...
Dit noemen ze volgens mij concurrentie..

Geert

Heb ik ook gehoord.

Dezelfde Belgische bedrijfsleiders zien er wel niets verkeerd in dat ze hun producten in het buitenland laten fabriceren omdat het daar een pak goedkoper is...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

59erke

Citaat van: philippe_007 op 19 december 2017, 20:09:40 PM
En dan spreken we nog niet over prijsverschillen... In Duitsland of Nederland pakken goedkoper.
En als ze het in Belgie goedkoper hebben dan koop ik het daar...
Dit noemen ze volgens mij concurrentie..

Vond de uitleg van de CEO van Torfs op het VTM nieuws wel geslaagd.
Een paar schoenen bij Bol.com goedkoper dan bij zijn eigen winkel, reactie was dat het niet correct was  ::)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bekie

 

Paulogic

Kopen bij eigen 'webshops' zou inderdaad beter zijn voor onze economie, maar iedereen kijkt, logisch, naar de goedkoopste aanbieder.

Ook ik durf aankopen in het buitenland, soms uit pure noodzaak omdat hier iets niet te vinden is, soms omdat het prijsverschil te groot is.
Echter voor toestellen waarbij enige support handig kan zijn, koop ik liever bij een gewone gekende winkel(s) in de buurt. Wel duurder,
maar betere service gegarandeerd. En neen dan bedoel ik niet de groot-ketens want dat zijn ook boxmovers. Soms is goedkoop ook duurkoop...
mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Volledig eens met Paul.

huishoudelektro wordt ook in de speciaalzaak gekocht na één keer te veel bedrogen te zijn door die kerels met hun tevredenheidscontract. Betere service, direct geholpen en geen "speciale producties" maar normale reeksen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Terwijl ik eergisteren naar het nieuws keek over dit onderwerp, werden er 2 voorbeelden aangehaald van Belgische webshops. De namen ontgaan me nu even maar ik heb die ogenblikkelijk opgezocht en kreeg op de ene een error boodschap en op de andere heb ik na een eerste "search" na zowat 5 minuten afgesloten want er kwam niets...

Domme Huishoudelektro zoals bvb een frigo, koop ik bij Collishop. Alles wat slimmer is (meer electronica) zoals oven, kookplaten, wasmachine, koop ik bij een handelaar in de buurt. Die brave man is voor onze dure Siemens wasmachine toch wel enkele keren langsgeweest. Zelfs op een Zondagmorgen. Uiteindelijk is er na een jaar een nieuw toestel geleverd...

rgp

Dirk,


Idd, doe hetzelfde en is ergens een konsekwent gedrag.  Kopen bij de "local" is duurder, maar de service is er in vele gevallen ook.  Daarenboven draagt hij (in tegenstelling tot de buitenlandse winkels/webshops) bij tot onze sociale zekerheid.

Het is soms vreemd dat men zaagt over te lage pensioenen, ontslag, maar wel gelukkig is dat er bijkomende systemen bestaan, maar die wel niet wel spijzen en dan maar bij de goedkoopste, liefst aan de andere kant van de wereldbol gaat kopen.

Wetende dat oa een deel van onze sociale zekerheid gespijsd wordt door BTW-inkomsten zou het mss geen slecht idee zijn dat ieder die van de Soc Zek wil trekken, minimaal BTW in België betaald en dit in functie van zijn inkomsten, een beetje zoals het aantal jaren gewerkt voor de bepaling van het pensioen.

Roland

Peter

Ook de Belgische webwinkels zijn niet slecht.
Het eigenaardige is wel dat die artikelen dan meestal goedkoper zijn dan wanneer je het bij hen gaat kopen in de winkel.
De service is identiek.
Bij de "local" winkels is de service soms goed, maar soms (voorgehad met onze droogkast van Miele) moesten we voor de waarborg maar direkt met Miele zelf kontakt opnemen. (was geen probleem want verkregen van hen een uitstekende service)

Wat Bol.com en dergelijke betreft: vergeet niet dat een deel van wat zij verkopen ook in Belgie geproduceerd wordt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

De laatste viswinkel (vis en veel meer lekkers) verdwijnt uit het centrum van Antwerpen.
Reden: het veranderende koopgedrag en de exorbitante huurprijzen!
Alleen grote spelers kunnen de kosten nog dragen.
Jammer, weer een gevestigde waarde die na 85 jaar verdwijnt. Op de duur zal het stadscentrum nog enkel uit kledingwinkels bestaan.
Ze gaan wel met een vis-webwinkel beginnen.
If you can't beat them, join them !
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

philippe_007

Wat doen heel veel bedrijven?

Productie verplaatsen naar lage kost landen zoals China,
IT ondersteuning outsourcen in Indië
Websites hosten in VS (zie bv bol.com)...

En nadien komen ze klagen dat iedereen in het buitenland koopt...

Tja grote bedrijven hebben hun klanten zoveel mogelijk via hun websites laten zoeken/bestellen, bel naar de helpdesk en wat krijg je als antwoord "heb je al op onze website gekeken voor een antwoord op uw vraag"

Gevolg, iedereen is het gewoon geworden om zelf info te moeten zoeken, en nu kopen de zelfde klanten in het buitenland... En beginnen ze aan de noodbel te trekken dat het niet goed is, slecht voor de economie, sociale zekerheid...
Dat ben ik zelf nog niet zeker, beroepen verschuiven, er rijden een pak koerierbedrijven rond, das dan weer goed voor garagisten en inkomsten van accijnzen op de benzine. Binnen kort mss zelf km heffing....
Inkomsten voor vadertje staat verschuiven gewoon, maar binnen komen zullen ze blijven doen.

Binnen kort moet je op alles wat van buiten de EU komt BTW betalen (hoe ze dit gaan regelen is nog een raadsel), is onlangs goedgekeurd op EU-vlak. Dus alweer extra inkomsten voor de staat.
Met het internet vallen er gewoon een pak tussenpersonen van tussen.
En je hebt nu eenmaal klanten die gaan voor de goedkope prijs, en anderen die liever meer betalen en service hebben. Deze laatsten zullen nog steeds naar de vakhandel gaan. 

40 jaar geleden waren het de grootwarenhuizen die de kleine kruidenierszaken verdreven, nu zijn het de internetshop. En wat is het binnen 30 jaar?






Havoc

Citaat van: philippe_007 op 21 december 2017, 21:37:57 PM
Binnen kort moet je op alles wat van buiten de EU komt BTW betalen (hoe ze dit gaan regelen is nog een raadsel), is onlangs goedgekeurd op EU-vlak.

Bij mijn weten is dat altijd zo geweest. Zeker in België. Het is niet omdat je vaak geen btw moet betalen als je een pakje van buiten de EU laat komen, maar als ik iets in de VS of Japan bestel heb ik altijd btw en douanekosten te betalen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.