Auteur Topic: 3D tekenen - een voorbeeld  (gelezen 1209 keer)

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 3.676
  • Voornaam: raf
Re: 3D tekenen - een voorbeeld
« Reactie #45 Gepost op: 24 december 2017, 19:51:38 pm »
hahaha zie dat het maar niet voor je ogen hangt

ik maak mijn eigen printjes dan boor ik de gaten waar het beste uit komt qua print banen
alleen bij mijn bakje moet ik wel rekening houden met de gaten van de pootjes

gr raf

Offline PeterC

  • Forumlid
  • Berichten: 3.052
    • JAL pagina
  • Voornaam: Peter
Re: 3D tekenen - een voorbeeld
« Reactie #46 Gepost op: 24 december 2017, 20:23:30 pm »
ik maak mijn eigen printjes dan boor ik de gaten waar het beste uit komt qua print banen
alleen bij mijn bakje moet ik wel rekening houden met de gaten van de pootjes

2 verschillende manieren van aanpak.  Jij gaat je printontwerp aanpassen naar de steunen in je behuizing (omdat je print nog niet 'beschreven' is).  Ik ga mijn steunen voorzien voor de reeds beschreven eigenschappen van een strokenprint.
2 verschillende manieren van werken, van aanpak.  Deel van het 'denkproces'  ;)
Groetjes, Peter


Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 3.676
  • Voornaam: raf
Re: 3D tekenen - een voorbeeld
« Reactie #47 Gepost op: 24 december 2017, 20:46:15 pm »
yep daarom zet ik ook balkjes op de bodem die wel uitgericht zijn op het gat voor de stekker achter aan
door de balkjes kan ik de print vast zetten waar nodig .
en soms is het makkelijker als je zelf printen maakt om de gaten zo te zetten dat je niet teveel kronkels moet maken door de plaats van de gaten

zo kan ik ook BV meerdere printjes in het bakje op hun zijkant zetten indien nodig
door BV een geprint rekje te monteren kunnen de printjes recht op  staan
gr raf

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 3.676
  • Voornaam: raf
Re: 3D tekenen - een voorbeeld
« Reactie #48 Gepost op: 26 december 2017, 10:34:17 am »
geen bakje maar een ander probleem opgelost dank zei Peter

ik was een torpedo aan het tekenen en ik kwam daar dus het probleem tegen van die elips vormige gaten langs waar ze die delen tegen elkaar schroeven
van alles geprobeerd maar het lukte me niet om deze te maken
dus ????? Peter om raad gevraagd en tja als hij het dan uitlegt en laat zien dan verdien jezelf een schop onder je kont
Eerst omdat het zo eenvoudig is om te doen (in eender welk programma)en tweede omdat ik het niet gezien heb en het toch reeds gedaan heb op de frees machine en draai bank de ju

Misschien de verschillen  eventjes in het kort
voor de frees verdeel je de cirkels over een vlak stuk en je boord eerst de gaten
nadien selecteer je in het programma dat het conische moet worden maar de frees doet dit trapsgewijs en dus gaat het ronde stuk de draai bank op
daarna heb je dus het deel zoals je moet hebben
het nadien inboren van die lange gaten gaat nooit goed want de boor/frees wil steeds weg glijden naar die kant waar geen materiaal zit

nu het tekenen in 3D
je maak je conische vorm door 2 lijnen te trekken zo is de koon reeds hol als je rond de midden lijn een revolve doet
dan teken je een bijkomende cirkel en dan maak je een cilindrische solid (bij mij van 3 mm en 50 mm lang)
deze zet je op de juiste plaats op de koon en de bijkomende cirkel
dan kies je circullar pattern en je bepaald hoeveel je der moet hebben
dan een negatieve extrude en voila je hebt je gaten
de overschot weg halen en klaar is het deel
nu verder tekenen


gr raf

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 3.676
  • Voornaam: raf
Re: 3D tekenen - een voorbeeld
« Reactie #49 Gepost op: 26 december 2017, 11:00:04 am »

de totale print tijd is 2 uur en dan de andere kant nog
het deel licht wel schuin op de printer daar het er anders juist niet op ging
gr raf

Offline PeterC

  • Forumlid
  • Berichten: 3.052
    • JAL pagina
  • Voornaam: Peter
Re: 3D tekenen - een voorbeeld
« Reactie #50 Gepost op: 02 januari 2018, 21:08:41 pm »
Dit voorbeeldje sluit ik (voorlopig) af.  Op naar een volgend.
Groetjes, Peter