3D tekenen - een voorbeeld

Gestart door PeterC, 16 december 2017, 20:24:33 PM

raf

Ha ha vervelen doe ik me zeker niet.
Deze sluiting kan ook natuurlijk zo had ik het ook bekeken maar ik kwam in de knoei met het maken er van
De twee staafjes waren makkelijker en beter te positioneren
Als ook de twee gaten onder in de bodem .

Ik blijf volgen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 21 december 2017, 21:06:15 PM
...zo had ik het ook bekeken maar ik kwam in de knoei met het maken er van...
...De twee staafjes waren makkelijker en beter te positioneren...

Denken en dan pas tekenen (dat denken vraagt meer tijd dan het tekenen)!

Ik ga mezelf vanavond eens trakteren.  12 dagen geleden heb ik Fusion 360 voor het eerst op mijn PC gezet en wat vrije tijd in geïnvesteerd.  Ik ben al blij met mijn resultaat na 12 dagen  :D
Groetjes, Peter


raf

Is eerder een copy gedrag denk ik
In meerdere toestellen zie je dat ze die pootjes gebruiken om de deksels vast te schroeven
ook omdat dan in de printen gewoon  gaatjes geboord worden die dan over die pootjes geschoven kunnen worden .
Gelijk jij het gedaan hebt moeten er aan de zijkanten 4 stukjes uitgehaald worden en dat zou in productie duurder kunnen uitkomen dan die gaten boren

Maar er lijden meer wegen naar Brussel als het maar plezant blijft
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 22 december 2017, 07:26:01 AM
...Gelijk jij het gedaan hebt moeten er aan de zijkanten 4 stukjes uitgehaald worden en dat zou in productie duurder kunnen uitkomen dan die gaten boren...

Tussen die pootjes (of hoe moet ik die noemen) voor de zijdelingse bevestiging is er nog 50 mm tot de helft van het doosje.  Langs de andere zijde is er 100 mm vrij.  Dus een printje van 10x10 cm past er nog perfect in zonder te zagen   ;) ::)
Groetjes, Peter


raf

Dus je hebt 50 mm verlies per doosje
alee hé Peter jong toch met verlies werken brengt nie op hé

ik blijf worstelen met die klinknagels ze komen er als bagger uit
ik heb al van alles geprobeerd maar ze worden niet goed
nu worden ze in duitsland geprint en daar zijn de nagels wel goed maar de streepjes ontbreken dan weer
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 22 december 2017, 18:40:55 PM
...Dus je hebt 50 mm verlies per doosje...

Neen Raf, ik heb nog 50 mm over!
Het verlies:
breedte 120 mm - halve berekening omdat de tekening slechts half wordt getekend = 60 mm
- 5 mm wanddikte
- 4 mm 'pootje'
- 1 mm 'speling'
60 - 5 - 4 -1 = 50 mm
x 2 = 100 mm ruimte in de breedte.
Groetjes, Peter


PeterC

Er zitten verschillende zaken in het ontwerp die mij storen en die het mij moeilijk maken om achteraf op een simpele manier aanpassingen te maken:

De objecten zijn getekend in halve breedte voor het Marklin bakje (120 mm breed).  De behuizing van een IB1 heeft dezelfde doorsnede maar is een stuk breder.  Mijn bedoeling is om vanuit één ontwerp eenvoudig de twee behuizingen te kunnen ontwerpen en dat lukt met deze tekening niet.
De drie verschillende stukken (bodem, wand en deksel) zijn niet consistent tegenover elkaar.

De opstaande rand van de bodem en die van de wand baren mij nog het meest zorgen.  Die zijn al helemaal  niet consistent tegenover elkaar en een kleine aanpassing vraagt teveel werk.

Oplossing: herbeginnen met een (deels) andere tekenwijze vanaf een leeg tekenblad!




2 schetsen: één met de volledige doorsnede van de drie stukken (1) en één schets als referentie naar de halve breedte (2).



Door een afzonderlijke schets als referentie te kiezen zal nu bij de drie stukken de breedte consistent zijn.

Probleem van de opstaande rand:



De randen zijn getekend in de doorsnede.  Van de rechthoek van 3x2 wordt de opstaande rand van de bodem toegevoegd en de rechthoek van 5x3 wordt later uit de wand weggehaald.




Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


PeterC

Na de 2D schetsen volgt het 3D modelleren.  Grotendeels op dezelfde manier als bij mijn eerste poging.

Alle vlakken van het bodemstuk selecteren:



Bij de extrusie van dat vlak geef ik nu geen afmeting meer op, maar extrudeer tot aan eindpunt van de lijn die de halve breedte weergeeft:




Idem voor de wand.  Hier selecteer ik beide cirkeltjes voor de bevestigingspennetjes niet mee.  Op die manier worden de gaatjes in de zijkant reeds gemaakt:




En terug een extrusie tot aan het eindpunt van de breedtelijn:




Het deksel ontstaat op dezelfde wijze.
Om er zeker van te zijn dat nu de drie delen de afmeting van de breedtelijn overnemen toch eens testen.
De lijn (overdreven) aangepast en met het gewenste resultaat:




De lichamen zijn nu hol gemaakt via een shell en de overtollige zijwand via een booleaanse techniek verwijderd (een extrusie van die wand en verwijderen uit het bodemstuk).
De belangrijkste rondingen zijn aangebracht.






En nu is het enkel nog de opstaande randen aan te brengen en steuntjes voor de bevestiging van de wand aan de bodem.  Maar dat is voor straks...
Groetjes, Peter


PeterC

De opstaande rand is nu eigenlijk heel simpel te tekenen.  Vanuit de schets wordt het rechthoekje van 3x2 geselecteerd.
Nu volgt er een sweep. 
Een sweep extrudeert een vlak via een pad.
Het vlak is bij mij dat rechthoekje van 3x2 en het pad is de hoeklijn van de bovenkant van het bodemstuk en de binnenkant.  Die lijn is al voorzien van afrondingen en de sweep gaat die lijnen mooi volgen.
Bij de instellingen van de sweep moet ik er wel op letten dat het nieuw ontstane lichaam bij het bodemstuk wordt bijgevoegd (Join).




Met een sweep haal ik ook een deel van de onderkant van de wand weg.  Hier wordt materiaal weggehaald en in plaats van een join is het hier een subtract:




De steuntjes voor de bevestiging van de wand op de bodem zijn ook weer eenvoudige extrusies.  Door de cirkeltjes niet mee te selecteren, ontstaan de gaatjes vanzelf.
Op de breedtelijn heb ik een hulplijntje getekend die de breedte van de wand aangeeft (5 mm).  Dat lijntje komt heel handig van pas om de 2 steuntjes (juist) te verplaatsen:




Bij controle blijken de gaatjes niet door de opstaande rand te komen:




Heel simpel op te lossen door de de cirkeltjes uit de schets nogmaals te extruderen en het materiaal weg te halen:




Het deksel wordt ook op de wand gefixeerd met pennetjes.  in de wand en het deksel telkens hetzelfde cirkeltje extruderen en weghalen uit het deksel en de wand.
De halve 3 stukken eens gespiegels rond de basislijn uit de schets en de drie delen kunnen (virtueel) worden samengevoegd:











De nieuwe tekening heeft geen 15 minuten geduurd om (bijna) volledig klaar te zijn.

De tekening is ontstaan door alleen maar gebruik te maken van enkele basistechnieken.
In de 2D schetsen zijn dat lijnen, vlakken en cirkels, in de 3D tekening bijna uitsluitend extrusies, hol maken (shell) en afrondingen (fillets).  Alleen voor de boord is er gebruik gemaakt van een iets andere techniek, nl een 'sweep'. Booleaanse technieken (join, subtract en intersect) voegen materiaal toe of verwijderen materiaal.

Einde van dit voorbeeld.  Zolang ik nog geen concreet idee heb wat ik in een dergelijke behuizing kan steken, kan ik niet verder ontwerpen.




Ik hoop met mijn kleine bijdrage enkele mensen over de 3D tekenlijn te hebben getrokken...
Groetjes, Peter


raf

Van de week ook zo eens proberen
Ik had reeds een idee waar het voor moest dienen
ik heb dan ook gekozen voor de grote die ik het best zag passen op mijn bad en op  baan waar het moest komen
de deksel zit er bij mij dus vast op maar ik heb de kap ook zonder de gaten dus deze is aan te passen naar behoefte

deze techniek heb ik reeds gebruikt voor een geschut toren
zei het iets anders maar dat is programma afhankelijk

Peter het blijft mooi gedaan en bedankt om te delen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Even een praktische bedenking bij de sluiting langs de zijkant. Als je zo verschillende van die bakken naast elkaar monteert en er is er een in het midden met een probleem dan moet je die eerst er van tussen halen voor je die kan openen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: Havoc op 24 december 2017, 17:53:18 PM
Even een praktische bedenking bij de sluiting langs de zijkant. Als je zo verschillende van die bakken naast elkaar monteert en er is er een in het midden met een probleem dan moet je die eerst er van tussen halen voor je die kan openen.

Als er schroeven onderaan zitten toch ook?
Groetjes, Peter


PeterC

Deze wil ik nog meegeven.

Nog wat zitten experimenteren/spelen in Fusion 360 en het is heel eenvoudig om een printontwerp uit een ander programma te importeren.
Op die manier kan ik visueel controleren of een print wel in het bakje gaat passen.  Ook kan ik op die manier zien waar er openingen voor eventueel connectoren moeten aangebracht worden.



Prettige Kerstavond!
Groetjes, Peter


raf

extra voetjes of zoals ik twee balkjes om de print op vast te zetten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

inderdaad 'extra' voetjes...
...Maar de ganse tekening is metrisch en printplaten zijn imperial (gaatjes op 1/10° inch).
De steuntjes moeten dus juist onder een gaatje komen want ik boor gewoon de bestaande gaatjes open voor bevestigingspunten.
Ook de componenten en eventuele connectoren staan op een 1/10° inch afstand.

Imperial naar metrisch wordt rekenen en niet met mijn weelderige haardos recht erin vliegen  ::)
Groetjes, Peter