Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

uitlijnpaaltjes

Gestart door 59erke, 10 december 2017, 21:11:44 PM

59erke

Net een artikel gelezen waar er sprake is van uitlijnpaaltjes langs het hoofd spoor.
Iemand enig idee wat dit is, en tot wanneer deze bij de NMBS werden gebruikt?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PeterVG

Het woord is een goede omschrijving.
Deze paaltjes werden ingegraven in het ballastbed om tijdens spoorwerken het spoor op te kunnen uitlijnen.
De versie tijdens tijdperk III was een betonnen paal met zeer grote voet. Eenmaal ingegraven zag je enkel het kopje van de paal uit het ballastbed steken. Centraal in de kop zat dan het merkteken. Soms was dit een ingegoten spoorbout.
Recentere versies bestaan uit houten palen met metalen ring op de kop. Hiervan zijn er soms nog wel exemplaren terug te vinden.
Ik denk dat het gebruik ergens tijdperk IV in onbruik is geraakt.

Zo zien ze eruit op mijn modelbaan.



Het is me niet helemaal duidelijk welke afstanden gebruikt werden om de palen te plaatsen. Ikzelf heb er opgemeten die op 1m van de dichtbijzijnde spoorstaaf lagen. Dus heb ik dit maar aangenomen voor waar. In bochten stonden de palen op 10m afstand van mekaar om de bocht mooi te kunnen uitzetten. Op rechtere stukken is dit verder uit mekaar maar een exacte maatvoering heb ik hier niet.

Als er mensen zijn die meer weten dan hoor ik het graag.

vanmiegroet

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Klaas Zondervan

In NL ken ik ze ook, maar dan zijn het oude spoorstaven die in het midden van het spoor staan, met een zaagsnede in de bovenkant om de hartlijn aan te geven.

Michiel

Ik zie deze paaltje ook regelmatig, maar ze staan niet meer konsekwent op een bepaalde manier. Soms tussen de sporen, soms naast het spoor, zelden mathematisch (midden van, of zo), en zelden regelmatig (om de x meter, of zo). Meestal zijn ze ook al goed verweerd met het hout ingebeten door tijd en weer. Ook in Eigenbrakel station staan zo'n paaltjes wat willkeurig in het ballastbed. Waarschijnlijk is het spoorverloop er in de loop van de tijd veranderd, maar bleven de paaltjes staan. Geen idee of ze nog gebruikt worden, maar ze staan er wel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Bedankt voor de respons.

Blijft dan natuurlijk de vraag of het realistisch is deze op de modelbaan na te bouwen op een baan van eind jaren 70 ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mark7758

Ja. Ze staan nu nog steeds op bepaalde plekken.  (Oke ze zijn wel zeer zeldzaam geworden.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michiel

In een document (mogelijk van uit de jaren '20) op Tassognon's Spoorse Zolder heeft de auteur het over "hoogtepaaltjes", die dienen om het ballast en spoor op een aangegeven referentiehoogte te brengen. In recht spoor staan ze om de 100 meter. Mogelijk dat in andere documenten meer informatie is, maar die heb ik nog niet nagekeken.

http://www.tassignon.be/trains/PDF/spoor.pdf
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

Citaat van: 59erke op 11 december 2017, 10:51:27 AM
Bedankt voor de respons.

Blijft dan natuurlijk de vraag of het realistisch is deze op de modelbaan na te bouwen op een baan van eind jaren 70 ?

De houten paaltjes?
Zeer zeker wetende bij vernieuwingen van spoorlijnen tot begin jaren '70 deze nog werden gebruikt
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Herwig

#9
Die met pen & inktpot handgeschreven tekst van   Jaak de Maeyer   is prachtig en erg actueel op de koop toe.
( via Michiels reactie 7 :   tekst even snel  'diagonaal'  doorgelopen.  Een latere grondiger lezing is de moeite denk 'k  )

citaat :        " Voorbehoedende maatregelen tegen ophoopingen van den sneeuw "