Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D tekenen

Gestart door PeterC, 10 december 2017, 17:02:39 PM

eve

Citaat van: eve op 11 december 2017, 15:34:59 PM
Zonder woorden.

by Erik Verleysen, on Flickr

Erik

@ PeterC

Met een blok één helft van de tekening weggevaagd (subtract). Dan copy, paste en de kopie verplaatsen en 180° draaien.

Erik

Dirky

mea culpa Raf... ik zat mis! (vooroordelen...)

dani

#32
bij 3D tekenen is er een heel belangrijke regel:   Er is niet EEN ENKELE manier om iets correct te doen....  Meestal zijn er verschillende manieren die hetzelfde resultaat geven.

Het is een kwestie van hoe  de tool (programma)  de technische mogelijkheden biedt,  hoe vaardig de tekenaar is met die mogelijkheden in het programma, maar vooral....   hoe  het BREIN van de ontwerper werkt en de dingen analyseert.     De ene mens bouwt dingen (ruimtelijk) anders op dan de andere en toch komen ze tot hetzelfde.

Neem een simpele  DONUT  als voorbeeld...

**  De ene zit hierin een  CIrkel die een 360°  rondje gedraaid heeft rond een as naast hem    (simpelste manier)
**  Een ander  doet he complexer :
          - bouwt dit op als 2 concentrische cirkels, 
          -  gaat die buitenste extruderen en de binnenste hol extruderen  (kgijt dan een soort  donut maar met een vierkant als doorsnede ipv een cirkel)
          -  en gaat tenslotte aan de buitenranden (4x) van de  vorm een "chamfer" of "fillet" rand gaan aanbrengen van de halve zijde van het vierkant

Het resultaat is het zelfde en toch  anders.   Ons brein is een  complex ding en we moeten het soms leren om dingen te  "versimpelen"...   (dumb it down)

donut1 by Dani Van Mieghem, on Flickr

donut2 by Dani Van Mieghem, on Flickr

donut3 by Dani Van Mieghem, on Flickr

donut4 by Dani Van Mieghem, on Flickr
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Als je parametrisch tekent zal je snel zien dat je met de tweede methode in de problemen komt. Bij het afronden van je schijf ga je een 0 oppervlak krijgen omdat je afrondingen elkaar moeten raken. De eerste methode is ook makkelijker om op termijn te onderhouden want er zijn maar 2 maten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

daarom dat ik zeg dat je het moet zo simpel mogelijk houden.

En "parametrisch tekenen"  beteknt denk ik voor velen hier  zo veel of zo weinig als "een chamfer aanbrengen".   

Veel mensen zijn er van overtuigd dat IEDEREEN  kan 3D ontwerpen en tekenen .  De moderne programma's en tools beweren ook dat dit zo is, en bieden veel snufjes en  hulpmiddeltjes.   En net daardoor gaan mensen niet meer DENKEN over hun ontwerp maar gewoon wat ze zien of inbeelden vertalen naar  "hun programma".

Maar om echt te ontwerpen, komt er meer bij kijken.   Waarom is een studie voor grafich ontwerper  of architect of  constructietekenaar zo zwaar ?     
Juist ja, omdat je daar de onderliggende  dingen leert en er  verstandig leert mee om gaan,  wat de meeste  "end users" tegenwoordig niet meer moeten doen.
De  vereenvoudigde software maakt het ons een stuk gemakkelijker zonder dat we al de theorie moeten kennen.    Dat is net wat ik wou aanhalen met mijn voorbeeld.

Vraag aan de jeugd wanneer de guldensporenslag was, als je geluk hebt, weet er nog 1 van de 5  wanneer, maar waarom en wat de aanleiding was, dat weten ze niet.  Hebben ze ook niet nodig  (zelfs de datum niet eigenlijk)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Donut : nog sneller !

Teken een cirkel en laat hem 360° draaien (revolve (solid)) rond een centrale as.

Erik

dani

Citaat van: eve op 12 december 2017, 12:32:18 PM
Donut : nog sneller !

Teken een cirkel en laat hem 360° draaien (revolve (solid)) rond een centrale as.

Erik

Dat was mijn eerste oplossing....
(quote)Neem een simpele  DONUT  als voorbeeld...
**  De ene zit hierin een  CIrkel die een 360°  rondje gedraaid heeft rond een as naast hem    (simpelste manier)     (eind quote)

Nu hebben we extra heet water :-) :-) :-)

Ik ben me bewust dat mijn posts niet interessant zijn, maar toch....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Sorry Dani,

Te snel en niet alles gelezen...

Erik

dani

das niet erg Erik.   Overkomt ons allemaal wel ...   :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Citaat van: Havoc op 12 december 2017, 12:03:13 PM
Als je parametrisch tekent zal je snel zien dat je met de tweede methode in de problemen komt. Bij het afronden van je schijf ga je een 0 oppervlak krijgen omdat je afrondingen elkaar moeten raken. De eerste methode is ook makkelijker om op termijn te onderhouden want er zijn maar 2 maten.

waarom zou je in de problemen komen? je geeft de afronding ook een (berekende) parameter mee...
en wat bedoel je met dat 0 oppervlak? in welke software heb je problemen mee?

MARKLINRIJDER

Hallo,

Waarom niet gewoon 2 cirkels tekenen die elkaar kruisen en een sweep uitvoeren?



Slechts 2 relaties en snel aangepast indien nodig.

Grtjs,

David

dani

een derde manier....

Q.E.D.   :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ACFI

Afhankelijk van het pakket is de eerste methode van Dani twee keer zo efficiënt als die met de sweep.

ACFI

raf

Hallo

Veel gebeurt en ook weer wat bij geleerd

ok met die stop is dus een probleem en nu heb ik ook gevonden wat het is
die stop is geen solid en daar kan 123 dat ding niet in twee doen
dus ik ga een nieuwe proberen te teken en kijken of het dan op de manier van dani wel lukt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 12 december 2017, 18:06:19 PM
...die stop is geen solid en daar kan 123 dat ding niet in twee doen...

Raf, gebruik Solids ipv meshes.
Groetjes, Peter