Een afsplitsing van
Piet zijn 3D printer avontuur.
Als je 3D wil printen, is het ook meegenomen dat je 3D kan tekenen.
Fusion 360: alles wat je nodig hebt om een 3D tekening te maken en eenvoudig een STL file te genereren voor een 3D printer.
De leercurve? Moeilijk!
Gelukkig zijn er heel wat online tutorials aanwezig (van Autodesk zelf) en ik moet eerlijk zijn, ik heb wel wat 3D tekenwerk ervaring: ooit begonnen met een 3D tekenprogramma op een ZX-Spectrum+, dan de Autocad-versie voor DOS tot heel wat automatisaties verricht via VBA in recentere Autocad versies. Een tijd geleden gestopt met Autocad wegens geen licentie meer...
Gisteren namiddag het programma geïnstalleerd en eraan begonnen. Ramp! Alles wat ik wist uit mijn vorige CAD-ervaring werkt niet meer...
Maar... Fusion 360 gaat er niet meer vanuit dat je alles op voorhand al weet, afmetingen ingeven kan gelijk wanneer en het programma wil dat je intuitief gaat tekenen: je maakt schetsen (sketches), je geeft aan die lijnen in die schetsen verbanden (constraints) en wanneer je lijnen een verband hebben met elkaar is het poepsimpel om een 3D tekening te maken.
Vandaag enkele uren tutorial-video's zitten bekijken (2 laptops: eentje met de video's en eentje met Fusion 360 - regelmatig de video op stop gezet en zelf proberen).
Wat je wel zelf moet leren is 3D denken.
Daarstraks was ik in dit gure weer buiten een sigaretje aan het roken en mijn oog viel op een bloempotje. Een voorbeeld voor vijf minuutjes 3D tekenwerk? OK!
3 lijntjes getekend. Een horizontaal lijntje weg van het centerpunt, een schuin lijntje naar rechts boven en een krulleke (linker muistoets ingedrukt houden om van een lijn een curve te maken). Lijnstukjes geselecteerd en een offset van gemaakt van 2mm (dikke bloempot!). De offset en het oorspronkelijk lijnstuk nog met 2 lijntjes verbonden en er was een gesloten object ontstaan. Even een constructielijn getekend vanuit de oorsprong vertikaal.

De schets verlaten en create-revolve het getekend lijnstukje rond de constructielijn laten draaien. Resultaat: een (nogal raar) 3D bloempotje:

Ik weet dat er hier op het forum collega's zijn die heel wat meer 3D tekenwerk-expertise hebben dan ik, mensen die al uren getekend hebben in Autocad, SolidWorks en Inventor. Zij kunnen zeker veel meer vertellen dan ik waar je moet op letten bij het tekenen.
Zelf heb ik ook wel het voordeel dat een heel goede jeugdvriend van mij een ervaren 3D tekenaar/modelbouwer is. Hij is de nieuwe tekenaar voor
Nuts & Bolts.
Mensen met 3D teken-ervaringen: Go!