Auteur Topic: 3D tekenen  (gelezen 2766 keer)

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 3.788
  • Voornaam: Erik
Re: 3D tekenen
« Reactie #30 Gepost op: 12 december 2017, 09:11:39 am »
Zonder woorden.

by Erik Verleysen, on Flickr

Erik

@ PeterC

Met een blok één helft van de tekening weggevaagd (subtract). Dan copy, paste en de kopie verplaatsen en 180° draaien.

Erik

Online Dirky

  • Forumlid
  • Berichten: 4.070
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
Re: 3D tekenen
« Reactie #31 Gepost op: 12 december 2017, 09:14:10 am »
mea culpa Raf... ik zat mis! (vooroordelen...)
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.519
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: 3D tekenen
« Reactie #32 Gepost op: 12 december 2017, 11:51:32 am »
bij 3D tekenen is er een heel belangrijke regel:   Er is niet EEN ENKELE manier om iets correct te doen....  Meestal zijn er verschillende manieren die hetzelfde resultaat geven.

Het is een kwestie van hoe  de tool (programma)  de technische mogelijkheden biedt,  hoe vaardig de tekenaar is met die mogelijkheden in het programma, maar vooral....   hoe  het BREIN van de ontwerper werkt en de dingen analyseert.     De ene mens bouwt dingen (ruimtelijk) anders op dan de andere en toch komen ze tot hetzelfde.

Neem een simpele  DONUT  als voorbeeld...

**  De ene zit hierin een  CIrkel die een 360°  rondje gedraaid heeft rond een as naast hem    (simpelste manier)
**  Een ander  doet he complexer :
          - bouwt dit op als 2 concentrische cirkels, 
          -  gaat die buitenste extruderen en de binnenste hol extruderen  (kgijt dan een soort  donut maar met een vierkant als doorsnede ipv een cirkel)
          -  en gaat tenslotte aan de buitenranden (4x) van de  vorm een "chamfer" of "fillet" rand gaan aanbrengen van de halve zijde van het vierkant

Het resultaat is het zelfde en toch  anders.   Ons brein is een  complex ding en we moeten het soms leren om dingen te  "versimpelen"...   (dumb it down)

donut1 by Dani Van Mieghem, on Flickr

donut2 by Dani Van Mieghem, on Flickr

donut3 by Dani Van Mieghem, on Flickr

donut4 by Dani Van Mieghem, on Flickr
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.050
  • Voornaam: Johan
Re: 3D tekenen
« Reactie #33 Gepost op: 12 december 2017, 12:03:13 pm »
Als je parametrisch tekent zal je snel zien dat je met de tweede methode in de problemen komt. Bij het afronden van je schijf ga je een 0 oppervlak krijgen omdat je afrondingen elkaar moeten raken. De eerste methode is ook makkelijker om op termijn te onderhouden want er zijn maar 2 maten.
Expert in non-working solutions.

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.519
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: 3D tekenen
« Reactie #34 Gepost op: 12 december 2017, 12:26:19 pm »
daarom dat ik zeg dat je het moet zo simpel mogelijk houden.

En "parametrisch tekenen"  beteknt denk ik voor velen hier  zo veel of zo weinig als "een chamfer aanbrengen".   

Veel mensen zijn er van overtuigd dat IEDEREEN  kan 3D ontwerpen en tekenen .  De moderne programma's en tools beweren ook dat dit zo is, en bieden veel snufjes en  hulpmiddeltjes.   En net daardoor gaan mensen niet meer DENKEN over hun ontwerp maar gewoon wat ze zien of inbeelden vertalen naar  "hun programma".

Maar om echt te ontwerpen, komt er meer bij kijken.   Waarom is een studie voor grafich ontwerper  of architect of  constructietekenaar zo zwaar ?     
Juist ja, omdat je daar de onderliggende  dingen leert en er  verstandig leert mee om gaan,  wat de meeste  "end users" tegenwoordig niet meer moeten doen.
De  vereenvoudigde software maakt het ons een stuk gemakkelijker zonder dat we al de theorie moeten kennen.    Dat is net wat ik wou aanhalen met mijn voorbeeld.

Vraag aan de jeugd wanneer de guldensporenslag was, als je geluk hebt, weet er nog 1 van de 5  wanneer, maar waarom en wat de aanleiding was, dat weten ze niet.  Hebben ze ook niet nodig  (zelfs de datum niet eigenlijk)
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 3.788
  • Voornaam: Erik
Re: 3D tekenen
« Reactie #35 Gepost op: 12 december 2017, 12:32:18 pm »
Donut : nog sneller !

Teken een cirkel en laat hem 360° draaien (revolve (solid)) rond een centrale as.

Erik

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.519
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: 3D tekenen
« Reactie #36 Gepost op: 12 december 2017, 12:46:36 pm »
Donut : nog sneller !

Teken een cirkel en laat hem 360° draaien (revolve (solid)) rond een centrale as.

Erik

Dat was mijn eerste oplossing....
(quote)Neem een simpele  DONUT  als voorbeeld...
**  De ene zit hierin een  CIrkel die een 360°  rondje gedraaid heeft rond een as naast hem    (simpelste manier)     (eind quote)

Nu hebben we extra heet water :-) :-) :-)

Ik ben me bewust dat mijn posts niet interessant zijn, maar toch....
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 3.788
  • Voornaam: Erik
Re: 3D tekenen
« Reactie #37 Gepost op: 12 december 2017, 13:59:45 pm »
Sorry Dani,

Te snel en niet alles gelezen...

Erik

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.519
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: 3D tekenen
« Reactie #38 Gepost op: 12 december 2017, 14:26:41 pm »
das niet erg Erik.   Overkomt ons allemaal wel ...   :-)
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Online Dirky

  • Forumlid
  • Berichten: 4.070
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
Re: 3D tekenen
« Reactie #39 Gepost op: 12 december 2017, 16:17:55 pm »
Als je parametrisch tekent zal je snel zien dat je met de tweede methode in de problemen komt. Bij het afronden van je schijf ga je een 0 oppervlak krijgen omdat je afrondingen elkaar moeten raken. De eerste methode is ook makkelijker om op termijn te onderhouden want er zijn maar 2 maten.

waarom zou je in de problemen komen? je geeft de afronding ook een (berekende) parameter mee...
en wat bedoel je met dat 0 oppervlak? in welke software heb je problemen mee?
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline MARKLINRIJDER

  • Forumlid
  • Berichten: 1.618
  • Kleinserie Fabrikant
    • http://GooVer.be/store
  • Voornaam: David
Re: 3D tekenen
« Reactie #40 Gepost op: 12 december 2017, 17:34:43 pm »
Hallo,

Waarom niet gewoon 2 cirkels tekenen die elkaar kruisen en een sweep uitvoeren?



Slechts 2 relaties en snel aangepast indien nodig.

Grtjs,

David
Volg onze realisaties op HTTP://www.GooVer.be

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.519
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: 3D tekenen
« Reactie #41 Gepost op: 12 december 2017, 17:36:15 pm »
een derde manier....

Q.E.D.   :-)
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline ACFI

  • Forumlid
  • Berichten: 363
    • Les Ateliers de Construction Ferroviaires d'Impde
  • Voornaam: Steven
Re: 3D tekenen
« Reactie #42 Gepost op: 12 december 2017, 17:52:02 pm »
Afhankelijk van het pakket is de eerste methode van Dani twee keer zo efficiënt als die met de sweep.

ACFI

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 3.904
  • Voornaam: raf
Re: 3D tekenen
« Reactie #43 Gepost op: 12 december 2017, 18:06:19 pm »
Hallo

Veel gebeurt en ook weer wat bij geleerd

ok met die stop is dus een probleem en nu heb ik ook gevonden wat het is
die stop is geen solid en daar kan 123 dat ding niet in twee doen
dus ik ga een nieuwe proberen te teken en kijken of het dan op de manier van dani wel lukt

gr raf

Offline PeterC

  • Forumlid
  • Berichten: 3.290
    • JAL pagina
  • Voornaam: Peter
Re: 3D tekenen
« Reactie #44 Gepost op: 12 december 2017, 19:10:51 pm »
...die stop is geen solid en daar kan 123 dat ding niet in twee doen...

Raf, gebruik Solids ipv meshes.
Groetjes, Peter