Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De Brug

Gestart door vanmiegroet, 08 december 2017, 01:19:56 AM

vanmiegroet

Na lange tijd van inactiviteit en depressie wil ik er tegen aanvliegen.
En ik heb direct een project, het zal een langdurig project zijn maar het zal er wezen  :D

Als reguliere penderlaar over lijn 57 is er één brug die me blijft inspireren en dat is de brug van Bokselaar.
Voor degene die me niet snappen:
in 1976 werd besloten lijn 57 te moderniseren, op te hogen en elektrificeren en dus kwam het voormalige rustige boerenstationnetje van Bokselaar in het gevaar.
Dankzij toenmalige politici van de PVV werd besloten het station van Bokselaar te behouden en te moderniseren.
Het werd mee opgehoogd en compleet vernieuwd (in de stijl van de vroege jaren '80) heraangelegd.
Helaas werd het slachtoffer van de onvoorbiddelijke beslissing van de Croo (PVV) en de sluiting van het station gebeurde in '84.

Nu de situatie die ik zou willen inbeelden zal in de jaren '80 zijn maar met de vraag "Wat als..."
Dit is de omgevind die ik zou willen nabouwen, enige suggesties?

https://www.google.be/maps/@51.0936968,3.9931007,3a,60y,34.82h,95.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1szD7aO-Gmd_i_nQu2Lcz2ow!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.be/maps/@51.0941024,3.9936825,3a,75y,186.36h,97.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1stqHspCfM6zu0StD_5JfvyA!2e0!7i13312!8i6656
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

PeterVG

Fijn om je terug aan boord te hebben Ruben.
Dit brugje ligt tussen enkele leuke huizen. Een soort van kijkdoos naar de brug toe moet zeker lukken. De gevels van de huizen als afboording van het tafereel.
Goed gevonden
Een beetje een Belgische versie van de high line😉

vanmiegroet

Citaat van: PeterVG op 08 december 2017, 01:44:23 AM
Fijn om je terug aan boord te hebben Ruben.
Je weet wat ze zeggen: onkruid vergaat niet, en ik verga zeker niet  :P

Citaat van: PeterVG op 08 december 2017, 01:44:23 AM
Dit brugje ligt tussen enkele leuke huizen. Een soort van kijkdoos naar de brug toe moet zeker lukken. De gevels van de huizen als afboording van het tafereel.
Goed gevonden
Een beetje een Belgische versie van de high line😉
Bwoah, de High Line is het zeker niet maar het biedt wel interessante perspectieven en ik passeer er bijna dagelijks dus het lijkt me wel leuk om te doen.
Een leuk aspect is het feit dat het nog niet zo veel veranderd is over de jaren heen (enkel een verkaveling maar in de jaren '80 was dit nog weiland)
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

#3
Het kan soms vreemd lopen. In het  "wat-als"-verhaal zou je ervan kunnen uitgaan dat "gare Boxelaer" toevallig een beschermd monument is geworden (zoals vb het piep-kleine station van Sint-Genesius-Rode). Plots krijg je aan ander verhaal: het stationsgebouw van Bokselaar bleef bewaard als voorbeeld van architectuur van de hele lijn. De modernisering van de lijn in '76 moest hiermee rekening houden, en dan krijg je heel andere keuzes in het verloop van de spoorlijn (ophoging?), architectuur van de brug (renovatie ipv nieuw), en de loop van de geschiedenis (het noodlot van '84).

...' t Is maar een idee (zonder te weten of Bokselaar een stationsgebouw heeft gehad, maar ik vermoed van wel)...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

Op de 1ste link vermoed ik dat het café het voormalige station was.
Nu de mogelijkheden zijn inderdaad oneindig maar ergens ga ik een keuze moeten maken  :P

Vandaag ga ik daar nog eens gaan zien en kijken wat de mogelijkheden kunnen zijn.
De brug namaken gaat sowieso het meest interessante en de vraag is hoe ik dit ga doen
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

59erke

Persoonlijk zou ik het geheel van de eerste link volledig nabouwen in een redelijk ondiepe module.

Wat resulteert dat de spoorlijn achteraan op de module ligt met op de voorgrond de 3 woningen.
Wat mij vooral intrigeert is dat de weg op de voorgrond als het ware opengaat, dit zou ik zeker overnemen.
Waar de weg open gaat zou ik dan ook de module eindigen. Op de weg typische auto's uit de jaren 80, busje van de nmvb of waarom geen tramlijn.

Het café zou je inderdaad als stationsgebouw kunnen maken en het pad naast het café (nu toegangsweg café parking) kan dienst doen als toegangsweg voor de parking die achter het gebouw gelegen is. De perrons zou ik op de hoger gelegen berm plaatsen met een trap als toegang.

De brug zelf lijkt me makkelijk te bouwen in pluimkarton of houtskelet bekleed met plastic platen.

Veel succes
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

vanmiegroet

Wel ik heb uw advies opgevolgd en ben eens gaan kijken op de plek zelf.
Het is duidelijk aan het worden dat ik deze scene wil namaken:


Het perron ligt er nog altijd, hetzij met een hek ervoor.
De trap zelve is niet zo breed (schatting op 1.7m)


De ruimte naast het perron is groter en er is nog een grote verspilde ruimte, mijn vermoeden is dat hier vroeger nog een huis moet hebben gestaan dat jaren geleden is afgebroken (kijkende naar de staat de grond en vegetatie: minstens 20 jaar)


De trap is nog relatief goed na al de jaren ongebruikt te zijn geweest, het perron is in véél mindere staat en ik vermoed dat het maar 2 meter breed moet zijn geweest, veel luxe was er dus niet.


Toen ik mijn gerief stond in te pakken kwam opeens deze rakker voorbij, dus een bushalte moet ik nu ook moreel verplicht  :P voorzien op de module
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Gerolf

Interessant project  :) Ik ben benieuwd wat je keuzes worden
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw