Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

draaddikte voor decoder

Gestart door Dirk, 03 december 2017, 10:49:56 AM

raf

Ik heb eens geluk gehad met de draden die origineel aan de decoder hingen
Thuis rij ik met een stuk of 7 2 as nmbs personen wagens achter die loc en nooit problemen
Maar op de club hebben we de ruimte en er stonden wat nmbs wagons niks te doen dus ik hing die er achter
Na 2 meter ???? loco stop en een wel bekende geur
Had ik geluk dat de draden van de sleper naar de decoder waren door gebrand en dus buiten de draad er niets kapot was

In het kort pak de dikste draden die je in de loco kwijt kunt
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

krispy

Citaat van: raf op 03 december 2017, 20:44:46 PM

In het kort pak de dikste draden die je in de loco kwijt kunt


en dan brand de draad niet door maar waarschijnlijk blaast de decoder op

maw ga ook niet voor te dikke draaden , normaal zouden deze die op de decoders zitten moeten voldoen
( als men naar de oudere loksound 3.5 kijk zitten zelf dikkere draadjes op dan tegenwoordig op de loksound 4 )

ik gebruik ( indien ik moet herbedraden ) AWG30 draad ( nog nooit geen prbleem mee gehad  ;) )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Alberke

Ook de lengte van de kabel, de samenstelling, en zelfs de temperatuur bepalen de toegelaten stroomsterkte.
De meeste decoders hebben een overbelastingsbeveiliging dacht ik, dus niets houdt je tegen om in dat geval netsnoer te gebruiken :D
Ook bij kortsluiting is een dikkere draad misschien beter, een gloeiende draad zou je loc kunnen beschadigen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Kris was da nu voor een opmerking
de draad was voor de decoder opgebrand
een decoder kan normaal een 1 à 2 amp leveren aan de motor
maar als el je ledjes mee aan staan dan loopt de stroom door de voeding draden op
met ledjes gaat dat niet veel verschil maken maar elke milliamp is er eentje
door nu die extra lange sleep te trekken heb ik dus de loco over belast
de decoder zou in  dit geval  te warm geworden zijn en gewoon gestopt tot hij terug was afgekoeld
de fout was dat ik gewoon te veel wagons achter deze loc heb willen hangen
dit was dus 4 maal meer in lengte dan ik thuis op de baan trok
en ik had geluk dat de draden door een marklin chassis liepen dat uit metaal bestond
bij een plastieke chassis was het een ander verhaal

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Esu gebruikt 0,5 mm draad. Ze hebben zelfs setjes met alle kleuren en ook de kleuren apart ( 10 m)
Je kan ze natuurlijk ook van andere merken kopen. Ik gebruik zelf altijd de Brawa rolletjes met draad van 0,05 m². Die hebben ze ook in 0,25m² en zitten steeds op handige spoeltjes.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: krispy op 04 december 2017, 11:44:50 AM
ik gebruik ( indien ik moet herbedraden ) AWG30 draad ( nog nooit geen prbleem mee gehad  ;) )
AWG 30 = 0,05 mm2  ;)