draaddikte voor decoder

Gestart door Dirk, 03 december 2017, 10:49:56 AM

Dirk

Heren,

voor mijn nieuwe baan ben ik naar 2-rail gegaan. Nu heb ik mijk 3-rail Mehano Thalys omgebouwd naar 2-rail. Tot nu toe is alles goed verlopen, ik heb de bedrading volledig vernieuwd met 0.05mm draadjes. Ik heb die genomen omdat de bedrading aan de decoder LoPi V3 ook  zulke dunne draadjes heeft. Ook de draden naar de motor en de draden van de wielen zijn uit 0.05mm. Wat nu het geval is is dat de lok niet op snelheid komt. Ik heb cv5 op 63 staan dus daar kan het niet aan liggen. Mijn vraag aan jullie, is de bedrading te dun bij sommige verbindingen? Ik denk aan de voedings-draden van de wielen en/of de draden naar de motor.
Een tweede punt, de verlichting van de stuurstand, heeft die eigenlijk wisselende verlichting? Bij het motor rijtuig is de verlichting gekoppeld aan de decoder, maar in de stuurstand zit geen decoder, en er zijn geen stroomvoerende koppelingen. Hoe wordt dat dan geregeld?
Het betreft de Mehano met bestuurders interieur en de extra doos tussenbakken, niet de Aldi versie.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Gerolf

0.05 lijkt me op het randje voor de draden van stroomafnemers naar decoder en van decoder naar motor,
maar anderzijds zijn die draden niet lang, en lijkt het me onwaarschijnlijk dat je loc daardoor zijn snelheid niet haalt.

Je zou die 4 draden kunnen "upgraden" naar 0.1 of zo (kan zeker geen kwaad),
maar ik zou eerder kijken naar verbindingen / soldeerlassen die niet OK zijn ...

Wat CV's en zo betreft kan ik je niet helpen.  Iemand anders misschien wel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pandur

1 Er zijn veel meer cv die een invloed hebben op de motor
2 De draad dikte van de decoder kan je als referentie nemen voor de aansluitingen
3 Verlichting = Led of gloeilampen ?
4 In de achterste stuurstand nagaan waar de aansluitingen naar toelopen , als deze er al zijn ?

eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Snobby Crash

Dirk,

Ik leg me bij de raad van Gerolf neer, en vind ook dat 0,05 vrij dun is.
Hoe dunner de draad bij een lage spanning, hoe meer spanningsverlies. Echter de lengte van de draden is vrij kort en het verlies zou minimaal moeten zijn.
Kijk ook even naar CV 4 en CV 5 optrek en afremmen, als de optrek snelheid op 256 staat (is de waarde van CV4 denk ik) dan duurt het heel lang eer je trein op zijn hoogste snelheid is. Zet deze waarde eens op 10 of zo, en kijk dan of je loc sneller aan zijn maximum snelheid komt.

Wat je ook kan doen is de decoder resetten door waarde 8 in cv8 te schrijven.

Als je een stuurstand rijtuig wil uitrusten met de juiste kop-sluitverlichting en je hebt geen doorvoerende koppelingen, kan je een decoder plaatsen in dit rijtuig met hetzelfde adres dan de decoder in je motorrijtuig. Je gebruikt dan van deze de onder enkel de draden om je verlichting aan te sluiten.

Als je in de buurt van Temse woont, kom gerust even bij me thuis, of kom op dinsdagavond even naar onze club Het Spoor in Sint-Niklaas, dan kan ik je decoder uitlezen en kunnen we samen kijken wat het probleem is.

Geert

Dirk

Citaat van: Gerolf op 03 december 2017, 11:10:24 AM

Je zou die 4 draden kunnen "upgraden" naar 0.1 of zo (kan zeker geen kwaad),
maar ik zou eerder kijken naar verbindingen / soldeerlassen die niet OK zijn ...

Gerolf,

De verbindingen zijn OK, en idd zijn de lengtes niet erg, max een 15cm. Ik zal eerst de voorstellen ivm de cv programmering eens afwachten vooraleer ik de lok weer open gooi voor andere bedrading te steken.

@ Eric

De verlichting zijn ledjes, en in de stuurstand gaat de aansluiting rechtstreeks naar de wielen. Ik heb de sleper eraf gesloopt en neem nu stroom aan de wielen. vandaar gaat het naar het printje met de voorschakel weerstand, idem aan het motor gedeelte. Ik meen me te herinneren dat het oorspronkelijk een AC was waar er later een decoder is ingebouwd. Maar ik heb er nooit op gelet of die vroeger wisselende lichten had aan de stuurstand daar ik altijd 1 richting reed.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

Geert
CiteerKijk ook even naar CV 4 en CV 5 optrek en afremmen, als de optrek snelheid op 256 staat (is de waarde van CV4 denk ik) dan duurt het heel lang eer je trein op zijn hoogste snelheid is. Zet deze waarde eens op 10 of zo, en kijk dan of je loc sneller aan zijn maximum snelheid komt.

De instellingen op de decoder gaan maar tot 64 en de optrek instelling heb ik op 1 staan, dat is gelukt en daar reageert de lok op.

CiteerWat je ook kan doen is de decoder resetten door waarde 8 in cv8 te schrijven.

heb ik ook al geprobeerd maar helpt niks
Het is ook zo dat als ik met de multimouse rechtstreeks rij, dan gaat alles goed tot ongeveer een halve draai, en daar boven veranderd er niks meer. Vandaar dat ik dacht dat de lok niet genoeg spanning krijgt, maar ik meende ook begrepen te hebben dat zulke redenering niet opgaat bij dcc. Ik gebruik een Digikeijs DR5000 als centrale, vandaar de Multimouse als draaiknop.
En helaas (gelukkig) woon ik in Limburg dus even langs komen zit er niet in, verkeer technisch is Antwerpen te mijden :( . Toch bedankt voor het voorstel

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Ben

De LokPilot staat vrijwel zeker op 28 stappen, de DR5000 wellicht op default 14 stappen. Even checken in het config van de DR5000 en deze ook op 28 stappen zetten:



Gr, Ben.

Dirk

Ben,

neen, de DR5000 staat op 28 stappen, en ik heb nog loks die het uitstekend doen.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

bellejt

de lopi v3 herkent normaal automatisch het aantal ingestelde stappen.

Ben

Oké, check dan de motor referentiespanning CV53, die bepaalt ook je max. snelheid. Redelijkerwijs staat deze op 56 is 14V maar je kunt omhoog tot ongeveer waarde 70 wat overeenkomt met je baanspanning.

Klaas Zondervan

Ik kan nauwelijks geloven dat die draad 0,05 mm is. Het zal wel 0,05 mm2 zijn.
Dat kwadraatje maakt een wereld van verschil.

Dirk

Klaas, je hebt natuurlijk gelijk maar ik weet die kleine 2 niet staan op mijn toetsenbord.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

bellejt

die staat op een azerty links naast de cijfertoetsen.

Dirk

Voila weer wat geleerd, bij mij staat die onder de esc.  m² m³ tof, maar blijkbaar zijn er weinigen die het niet begrepen hadden.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

bellejt