Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Plaatsen en vastzetten motor

Gestart door Spoor en Staal, 18 augustus 2006, 12:10:19 PM

Spoor en Staal

Ik heb thuis een bouwpakket liggen van een NS2200 in N (van Kleinspoor)

De ruimte voor de motor (Faulhaber) is al aangeven, maar ik ben huiverig voor het plaatsen. Bang voor slechte rijeigenschappen waardoor deze dure loc aan de kant gezet word.

Ik ken de verhalen van sigarettevloeitje tussen de worm en tandwielen voor de juist afstand.

Ik stel me het plaatsen al volgt voor:
- vloeitjes tussen de wormen en tandwielen van elk draaistel
- motor plaatsen (los oppleggen)
- licht (of stevig?) aandrukken en vastlijmen (superlijm, secondenlijm?)
- Na drogen lijm motor laten draaien waarna vloeitjes eruit komen

Correct? Tips?

Jeroen

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Een draadje in de worm geeft ook goed reultaten.
En plak hem eerst een vast met dubbelzijdig plakband.
niet goed zo weer los.
Bomvast kun je hem altijd nog lijmen.

wim ysbeer

Jean

Het vastlijmen met superlijm of secondenlijm lijkt me niet de juiste weg. Het resultaat daarvan zal zijn dat elk motor- en afrolgeluid via de metalen delen van de loc versterkt de ruimte ingestuurd wordt. Het kan zijn dat dat in schaal N meevalt, maar in H0 gaat het pijn doen in je oren. Rara, hoe zou ik dit weten?          
INFO heeft een goede suggestie gedaan. Piet Peetooms (wie kent hem niet?) adviseert dit ook.  

O ja, een bijkomend voordeel is dat de siliconenkit eenvoudig weg te snijden is, mocht de motor niet 100% correct geplaatst zijn.  


Groet,
Jean

Spoor en Staal

OK,

in ieder geval bedankt voor de tips.
Dubbelzijdig plakband is natuurlijk handig, maar heeft ook een zekere dikte, waardoor je misschien de motor niet goed erin krijgt.

Maar ga een dunne soort zoeken, en zeker proberen.

Silliconenkit is ook niet meteen droog, dus wel wat tijd om de motor goe te leggen.

De rest van de werkwijze klopt wel dus?

Jeroen