Modelspoor, Algemeen en H0 > Modelspoor beginners (waren we ooit allen!)

instappen met fleischmann

(1/3) > >>

marcomuskens:
Hallo beste forumleden,

Ik ben Marco Muskens en ben 43 jaar.

Ik heb vroeger een Marklin baantje gehad met een paar wissels en twee treintjes...
De kennis benodigd voor een h0 analoog baantje is wel onder controle, echter nu ik digitaal opnieuw wil beginnen ben ik door de bomen het bos kwijt.

De keuze tussen Marklin of Fleischmann was snel gemaakt, ik kreeg Fleischmann profisets a b en c nieuw in de verpakking met de garantie dat ik met deze rails en wat aankopen de baan kon digitaliseren.
De wisssels zijn al elektrisch en het treintje heeft een aansluiting voor een decoder.

Mijn vraag aan u allen waarde forumleden:

Als ik een startset van Fleischmann koop met het Z21 systeem, kan ik hier dan probleemloos de andere sets op aansluiten ?
Met andere woorden wat is de beste stap die ik moet nemen om het gekregen materiaal te kunnen gebruiken.

Ik hoef niet ineens een baan met 8 treinen en toebehoren te kunnen besturen, maar 3 treintjes en een aantal wissels om mee te beginnen lijkt me een mooie start.

Ik hoop op directe antwoorden voor een beginner alstublieft, daar de meeste sites een codetaal uitspreken waar ik als beginner weinig mee kan.

Met vriendelijk groet en in afwachting van jullie antwoorden,

Marco

59erke:
De profisets a,b,c zijn volgens ik kan zien enkel uitbreidingssets met rails die volgens mij probleemloos te combineren zijn met de startset.

Wissels zullen gewoon manueel bedienbaar zijn maar mits aankoop wisselmotor of servo kan je deze ook electrisch besturen.

Dus m.a.w. koop u een digitale startset en met de gekregen uitbreidingssets kan je uw startset royaal uitbreiden.
Voor de wissels koop je een aantal servo's om u wissels electrisch te bedienen maar dit kan je eventueel nog een beetje uitstellen en intussen tijd uw wissels manueel bedienen.

marcomuskens:
Beste 59 erke

Met dit antwoord kan ik met zekerheid een mooie nieuwe hobby beginnen.

Heeft u misschien ook informatie over welk set ik zou moeten aanschaffen, en maakt het uit van welk merk (lima, Rocc0 enz..)
 ik heb de voorkeur voor het Nederlandse tijdperk 1950/1970.

Zoals jullie zien ben ik erg nieuwsgierig maar tegelijkertijd erg angstig om iets te kopen voor veel geld waarbij ik aan het prullen ben, liever gewoon goed

mvgr ,
Marco

doomslu:
Marco, voor de sporen blijf je best bij hetzelfde merk, toch als beginner.
Het rollend materieel kan je gerust mengen, behalve Märklin. Wagens van Märklin kunnen wel, mits verwisselen van wielen, locs niet!
Oude Lima's kunnen we afraden. De rijeigenschappen zijn niet top.
Doch de keuze is ruim: Roco, Fleischmann, Piko, Van Biervliet, Olaerts, LS-Models, Mehano....

59erke:
Je kan trouwens ook een Fleischmann startset kopen voor de rails en controller (z21, multimaus,...)
Is trouwens goedkoper dan losse aankoop.
Staan de wagens en lok u niet aan, kan je deze ook altijd verkopen en materiaal kopen wat je wel graag ziet.

Nederlands materieel uit de jaren 1950 tot 1970 ga je nooit vinden in startsets en ben je sowieso aangewezen op losse aankoop

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie