Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sneeuw in HO , hoe?

Gestart door PeterVG, 23 november 2017, 19:13:30 PM

PeterVG

Graag had ik een besneeuwd stukje spoorlijn op mijn thuisbaan gebouwd.
Als test heb ik een stukje spoor besneeuwd.
Het resultaat is echter te fragiel en daardoor niet bruikbaar voor een baan met vooral rijfunctie.



Zo deed ik het:
De basis is isolatieplaat welke in vorm gesneden en geschuurd werd. Een laag gesso en het sneeuwlandschap krijgt al vorm.
Het spoor werd beplakt met papierplakband tot vlak tegen de rails en verder tot op de isolatieplaat. De basis voor een besneeuwd spoor. Om de plakband te versterken verfde ik deze met gesso. Daarna een laag houtlijm erover in de hoop dat de plakband voldoende stevig zou worden. De plakband bleef echter opbollen na droging en dit vooral langs de sporen. Daarom werd de opgebolde plakband ingesmeerd met secondenlijm. Deze werd meteen verzegeld met bakzout. Op zich ook al een mooi besneeuwd effect. De plakband kreeg het typisch sneeuwtapijt langs de rail met verhoogde heuvels op dwarsliggers en spoorbouten. Om het geheel een egaal wit kleurtje te geven smeerde ik alles in met modeleergips.
Op zich geen slecht resultaat en langs de rail zeer mooi. Helaas zeer fragiel en daardoor niet meteen een bruikbare methode voor het stukje baan dit ik graag besneeuwd zou bouwen.

Hebben jullie tips die kunnen helpen dan hoor ik ze graag.

krisds

Ik kwam ooit via een amerikaans online magazine deze foto tegen;

http://model-railroad-hobbyist.com/node/13383
de sneeuw die de man gebruikt word genoemd als "baking soda"...je zit al op het goede spoor met je bakzout
via het zelfde magazine een andere methode, deze keer via een youtube;
https://youtu.be/QuE22ZCqlRw?t=16m19s
kort; silicone voor ijspegels, geen idee of dit op lange termijn er zo blijft uitzien. Plaaster voor sneeuw, maar daar heb je de nadelen al van ondervonden.
Zelf geen ervaring en voorlopig ook niet de ambitie om er aan te beginnen. Succes!


Martin Welberg

Microballoon, een vulmiddel op glasbasis moet het erg goed doen als sneeuw. Verder geen ervaring mee. Wel met Noch, dat zijn korte 0,5mm vezels die je ook met de electrostaat kunt verwerken..ziet er best goed uit IMO..

Herwig

aan Peter VG,
Hoofdredacteur Guy heeft verschillende sneeuwtaferelen gemaakt voor voorbije winternummers van MSM.
't Zou best kunnen dat hij hiervoor diverse sneeuw-producten, commerciƫle en andere, uitprobeerde .

59erke

onlangs in een oude marklin magazine een winterdiorama gezien waar ze als sneeuw bloemsuiker gebruiken dewelke met een bloemzeef wordt aangebracht.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

In een baanbeschrijving in volgend nummer wordt nog een ander product beschreven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

willem22

Net weer begonnen aan een fantasie winterbaan.
Hier op de site is wel  meer info aanwezig , zet "winterlandschap" in de zoek functie.

Gebruikte materialen ;
witte acryl verf en kit
woodland snow
houtlijm.
Kit voor basis materiaal op daken , aanbrengen en met wat water er op aanbrengen om te moduleren.
Langs de wegen kit en met en een kwastje modulen met water.
Tussen de rails acryl verf.
Alle delen waar sneeuw moet komen gebruik ik woodland snow , strooi dit los op de baan .
Bij vervuiling door stof verwijder ik dit met de stofzuiger met een nieuwe stofzak en was de sneeuw schoon met wat wasmiddel en spoel na , na droging  weer te gebruiken.
Bomen met spuitlijm of houtlijm , daarna woodland snow.
Zal best nog wat zaken vergeten hier maar dit verneem ik wel.

willem.




 

krisds