Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hardschuim

Gestart door robboxxx, 22 november 2017, 22:26:52 PM

loebaske


Dat had ik me ook al afgevraagd dat het waarschijnlijk over architectenkarton (pluimkarton) ging....


robboxxx

Hallo allemaal

bedankt voor de vele antwoorden.

Hier in Maastricht is bij de Gamma's praxis-en enzovoort niets te krijgen.
Net over de grens heb ik groene styrodur platen weten te bemachtigen. Prima voor lanschapcontouren maar veel te zacht voor andere doeleinden. Ik zoek de hardere variant. Die is meestal geel.

doomslu

Tja, hier in Luxemburg vind je dat in de doe-het-zelf.
Ik heb goede ervaringen met de blauwe en de roze. De gele is was minder geschikt.
Ze zijn dus niet allemaal hetzelfde, maar wel bruikbaar.







luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Citaat van: robboxxx op 23 november 2017, 19:29:13 PM
Hallo allemaal

bedankt voor de vele antwoorden.

Hier in Maastricht is bij de Gamma's praxis-en enzovoort niets te krijgen.
Net over de grens heb ik groene styrodur platen weten te bemachtigen. Prima voor lanschapcontouren maar veel te zacht voor andere doeleinden. Ik zoek de hardere variant. Die is meestal geel.

De kleur is eerder producent gebonden dan hardheid gebonden.
Eenzelfde producent levert XPS aan in verschillende dichtheden in dezelfde kleur.
Als je de hardere kwaliteit wil hebben, moet je op zoek naar beloopbare dakisolatie. Spouwmuurisolatie is meestal zachter.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Wat Frans zegt, de kleur is meestal fabrikant gebonden. De echt gele platen zijn bv van Ursa. Zoek het meer in de gradatie, XPS500 is bv een stukkie harder. Floormate is zo'n hardere doch blauwe plaat..