nieuwe zandwagon??

Gestart door ERVIN, 17 augustus 2006, 21:27:44 PM

ERVIN

Gisteren zag ik in Mol de zandtrein passeren,zoals altijd zien die wagons heel vuil,maar ??ntje viel mij toch een beetje te hard op,is dit een nieuwe versie van zo'n zandwagon,ik heb hem nooit eerder gezien.

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen231.jpg/IMG

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen229.jpg/IMG


Tom

Volgens mij is hij dezelfde als de andere mits enkele wijzigingen, maar dan vers van de pers om het zo te zeggen. [;)]
Tom

loebaske

Volgens mij is dat geen nieuw model, zou eens moeten neuzen in
men foto archief, denk dat ik er toen al had gefotograveerd.

janjozef

Tja die zullen ook wel verslijten en regelmatig worden bijgeproduceert. En dat er dan kleine verschillen inzitten lijkt dan logisch, hoeveel jaar verschil zit er niet tussen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

quf

Ach, men is gewoon vergeten van deze in de werkplaats te superen ...[:D][:D][:D]

Frank

Havoc

Ja, zandstralen moeten ze niet doen als ze een nieuw laagje nodig hebben...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

om het hier eindelijk weer eens een beetje over spoorwegen te hebben:

iemand wat meer info over deze mooie wagens ? in 2006 nog niet, maar misschien dat er 11 jaar later wel iemand meer weet...

http://www.treinfoto2000.be/augustus2006/Leopoldsburg%2012.07.2006%20045.jpg

ook de voorgangers zien er wel interessant uit:

https://farm9.static.flickr.com/8183/8442256002_734539737d_b.jpg

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

Wat wil je weten Red. Ik heb een NMBS schema van dit type wagen en ook een deel fotomateriaal.
Dit type bolt zowat in mijn voortuin dus kan ik wel iets opzoeken als je wil.

oebr

he Peter,

een deel van je foto's heb ik al google-gewijs gezien  ;) Mooi trouwens !

Wel ik vraag me eigenlijk af wat het type wagen is, zeker het oudere type.
Zeer imposante wagens, zo'n beetje als Uapps-hoppers maar nog indrukwekkender, die stralen gewoon
'zwaar' uit.
Is dat een exclusief Belgisch type of komen die elders ook voor ?
Zouden er modellen van bestaan?
Het is in elk geval vreemd dat er van deze nochtans vrij bekende treinen weinig gewag gemaakt wordt door modelisten.
Eerder een spotterschouchou.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

krisds

Der zijn bij mij twee types bekend, de korte en de langere. De kortere is minder geliefd omdat die moeilijker op de weegbrug past (vanwege de assen van de volgende en vorige wagon). Maar echt foto's van nemen heb ik nog niet gedaan. Ik kan wel wat foto's maken de volgende keer dat ik er naast sta.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

rixke rail

Er passeert hier 's avonds op lijn 53, net wanneer ik in Haacht afstap een trein met wagons type Tanoos - vervoer van zand - ...
Zal eens proberen een foto te nemen ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

PeterVG

Een oudere diascan, 25 mei 1997:
Afgestelde zandwagen te Mol



NMBS
31 88 0692 111 - 6
Taoos
Vervoer van zand
Standplaats: Mol



PeterVG

Citaat van: oebr op 16 maart 2017, 22:54:30 PM
Is dat een exclusief Belgisch type of komen die elders ook voor ?
Zouden er modellen van bestaan?
Het is in elk geval vreemd dat er van deze nochtans vrij bekende treinen weinig gewag gemaakt wordt door modelisten.
Eerder een spotterschouchou.

Nu ga ik even mijn buikgevoel laten spreken.
Een typisch Belgische wagen is dit niet. Mijn vermoeden is dat het een Frans wagentype is dat de NMBS aangekocht heeft. In Frankrijk heb ik dit type al meerdere malen gespot voor andere transporten. Voor een model op schaal vermoed ik dan ook dat we richting zuiden moeten kijken naar een Franse modelspoorproducent. Maar waarschijnlijk is dit wagentype nog nooit uitgebracht op schaal.
Jammer want zoals Red aanhaalt zou die bij heel wat modelspoorders over meerdere landen in de smaak vallen.

hazegras

Beste Peter,

Het is waarschijnlijk een gehuurde wagen bij Ermewa-Sati uit Franktijk. Dit aanschrift ziet men duidelijk staan op de zijkant van de wagen.
Op het einde van de wagen ziet men ook nog onduidelijk het type die bij de NMBS gegeven wordt.
Als het iets is zoals xxxxH0 betekent de H een gehuurde wagen. Heeft u soms ook een foto van het andere einde?
Dan zou men het kunnen zien.

Eric