Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Minibaantje 2018: Mars Express

Gestart door Firewolf, 11 november 2017, 18:05:19 PM

marc goovaerts

Citaat van: Firewolf op 16 november 2017, 23:22:04 PM
Zijn inderdaad van Airfix. Redelijk oud. Een complete set is nog te vinden, maar niet echt goedkoop.
Tja, en een paar jaar geleden heb ik op de beurs in Hoboken met veel moeite een complete set verkocht voor drie euro...

Firewolf

Donderdag lotje gewonnen op Catawiki. Vandaag al mooi thuis geleverd.

Vooral geboden voor de wagonnetjes. Hiermee ga ik nu verder scratch builden. Heb nu voldoende platte wagons bij elkaar om de 3 treinen die ik op het baantje wil laten rijden samen te stellen.

Het rangeerlocomotiefje is, voor wat ik uiteindelijk betaald heb voor het lot, een mooi extraatje. Is een analoge, dus niet direct bruikbaar op mijn digitaal systeem. Ga wel eens informatie zoeken of ik hem eventueel kan ombouwen, want kwa afmetingen is hij verder wel ideaal. Anders wordt het gewoon een locomotiefje in de vitrinekast.


Firewolf

Voor het transport van water en vloeibare zuurstof heb ik me een beetje laten inspireren door tankcontainers. Dit zijn containers volgens ISO normen van 6mx2mx2m. Voor het dagdagelijks gebruik op Mars vond ik die een beetje te groot. Ik heb daarom het design wat kleiner gemaakt (3mx1mx1m). Om dan vervolgens deze containers te gebruiken zoals we vroeg hier wel eens met gasflessen deden om te koken bv. Als de container leeg is, vervangen we hem.
Met een tank container van 3x1x1 kunnen we zo'n 2200 l water of andere vloeistof opslagen. In principe ruim voldoende voor een persoon/gezin om even verder te doen.

Tegelijkertijd een eerste prototype van wagon aan het bouwen om 4 van dergelijke containers te transporteren.

Ik gebruik platte gondala wagens als basis. Hierop ga ik een custom bovenbouw maken. Ik wil mijn originele wagon later nog bruikbaar houden voor andere baantjes.









Prototyping van de tank container.







Constructie van de containers en wagons wordt zodanig uitgewerkt dat ze met één of ander heftruck systeem geladen en gelost kunnen worden.
Een dryfit van een mogelijkheid op volgende foto's.