Minibaantje 2018: Mars Express

Gestart door Firewolf, 11 november 2017, 18:05:19 PM

Firewolf

Idee

De mens is een verkenner. De mens is constant bezig met zijn kennis en omgeving uit te breiden en te verbeteren. Ook naar de ruimte toe. We zijn nu zo ongeveer 70 jaar actief in de ruimte. De maan hebben we al bezocht. Mars en andere planeten hebben we met onbemande tuigen al bezocht.
Om de eerste mensen op Mars te zetten is 2030/35 als streefdatum momenteel gezet door o.a. de NASA en SpaceX. Een eerste Marsbasis wordt dan uitgewerkt.
Tegen 2050 is het plan om met diverse teams op Mars geweest te zijn en zullen ruimteagentschappen hele steden bouwen waar Marskolonisten de rest van hun leven blijven.
Er zal uiteraard ook transport uitgewerkt worden. Zich verplaatsen zal te voet, met voertuigen, met vliegtuigen, en misschien ook met treinen gebeuren.
Er zullen verschillende gebieden ontstaan op Mars: wonen en recreatie, mijnen van ertsen en industrie voor goederenproductie. Deze gebieden zullen op een bepaalde manier met elkaar verbonden worden om mensen, ertsen en afgewerkte producten van het ene gebied naar het andere te brengen.
Ik kies hierbij voor spoorwegen. Stoom is geen optie. Diesel al evenmin gezien het ontbreken van een atmosfeer waardoor verbrandingsmotoren niet zullen werken. Electrisch misschien, maar de technologie voor aandrijving in de ruimte (en luchtledige) is momenteel meer en meer waterstofcellen aan het worden. Dus waterstof en zuurstof voor de aandrijving. Afvalstof is water.
Het minibaantje wordt uitgewerkt rond een woongebied met station enerzijds. Anderzijds ook het tanken (waterstof en zuurstof) en lossen van water. Ik breng dit "onderhoud" bewust naar het woongebied, aangezien er in het woongebied toch nood is aan zuurstofproductie en het restwater kan eveneens daar nuttig zijn. Mijnbouw en industrie zitten achter de schermen.
De treinen die in het woongebied arriveren/vertrekken zullen passagiers en afgewerkte goederen bevatten, geen ertsen.

Plan

Afmeting van zichtbaar gedeelte: ongeveer 120x60cm. Daarnaast een kleine fiddle-yard.
Systeem: HO, gelijkstroom, digitaal.
Rails: Fleischmann profi. Flexrails en zelf balasten van 'mooiere' rails e.d. heb ik totaal nog geen ervaring mee, dus ik ga voor eenvoudig materiaal hier. Zal dan eerder verweren in Mars-stijl. Heb nog genoeg andere uitdagingen.
Locomotieven: uiteraard zijn standaard Aardse locomotieven niet echt mogelijk; dus ombouwen. Ik zie 2 pistes: bovenbouw verwijderen en nieuwe bovenbouw maken, of een soort van overkapping/schil leggen over een locomotief.
Wagons: voorlopig idee is om te starten met platte goederenwagens en hier zelf een bovenbouw op te maken.
Gebouwen: eigen creaties gebaseerd op toekomstvisies en concepten van NASA, SpaceX, kunstenaars, films, strips, ...
Landschap: iets met rood strooisel als dat bestaat... een Mars-berg met tunnel staat gepland. En waarschijnlijk zullen er ook nog wel diverse rotsen en stenen liggen op het moment dat we de eerste spoorlijn op Mars bouwen.
Electronica: nog geen flauw idee; misschien met Arduino gaan experimenteren om één en andere te automatiseren...
Onderbouw en kasten: een boek is in bestelling... bevat hopelijk goede en voldoende informatie om degelijke, transporteerbare bakken en onderbouw te maken.

Start van de layout

Is al ongeveer de 12e versie die ik uitgetekend heb, maar ben er ongeveer wel uit waar ik naartoe wil.



Een idee van hoe dit op de stand zou kunnen worden (de grote cilinder beneden rechts is een "stoel"  ;) ). En de bruine blok zou een soort van tafeltje kunnen worden waar ik de "making of" op één of andere manier visualiseer.


Een mockup op mijn werktafel.


Om de stand van 2.5x1.5m in te kleden, zit ik wel nog met een vraagje. Er moet een opstapje voorzien worden voor kinderen. Dat opstapje moet dus waarschijnlijk ook binnen die rechthoek opgenomen worden. Maar hoe groot (LxBxH) wordt zoiets doorgaans gemaakt? Heb nu 30cm breedte voorzien.






Snobby Crash

Afmaai Frank,

Das wel een heel speciaal baantje dat je wil gaan bouwen...
principieel kan je je verbeelding alle kanten laten gaan, er is tot heden
(Van onze beschaving) nooit iemand daar geweest, dus kan je ook geen commentaar krijgen hè !

Misschien weten ze in Area 51 wel hoe zo een trein zou kunnen rijden op Mars...

Succes

Firewolf

Bedankt. Ha, die commentaar had ik nog niet bij stilgestaan...idd. Ben al gans mijn leven geboeid door enerzijds spoorwegen, anderzijds ruimtevaart en science-fiction, dus ik dacht, waarom die 2 niet eens combineren in zo'n wedstrijd...

Kautenbach

Out of the box in the box 8)

  geniaal hoor dit thema, ik ben heeeeeeel benieuwd  ;)

marctje

dikwijls zie je in SF films dat transport gebeurd door glazen doorschijnende tunnels. Misschien ook eens overwegen. Voorbeelden bij Star Wars, Star Trek, Total Recall, Logans Run en ook een mooie van Disney: Project T in België of Tomorrowland in de rest van de wereld.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

railrunner

Science fiction en dergelijke zaken zijn mijn ding niet, maar ik ben toch zeer benieuwd wat dit gaat worden.  Ik volg Frank!

Gerolf

Ik volg ook ... héél benieuwd hoe je dit in scene zal brengen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Opazwitserland


doomslu

Ik vind dat je het in elk geval heel doordacht aanpakt. Succes er mee!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Firewolf

Vandaag me een beetje verder verdiept in waterstofproductie. Ijs, komende van de poolkappen van Mars, wordt afgeleverd in het station. Daar wordt het omgezet in vloeibaar water dat als grondstof voor een water electrolyse fabriek dient. Deze produceert vervolgens waterstof en zuurstof voor de aandrijving van de treinen.
De conceptuele bouwblokken van een dergelijke fabriek eens uitgezet op de digitale versie van het baantje. Water en zuurstof gaan ook naar het woongebied. Een tankinstallatie voor de treinen is voorzien. Enkele woonunits zijn aanwezig.

Volgende stap is de afzonderlijke gebouwen en constructies ontwerpen.


philippe_007

Weer een topic om te volgen,
Dit is een leuk idee, zelf zit ik ook met zo iets in het achterhoofd om ooit eens te maken.... Maar dan in combinatie met de zeppelin van Marklin.

Succes met de bouw

sdz1976

crimineel hoeveel fantastische fantasie er hier in zit.  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Geert

Leuk project.

Ik kijk er naar uit hoe je  Arnold Schwarzenegger (Total Recall) gaat integreren in je project  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Pierre

Heel leuk project. Ik ga je zeker volgen en ben zeer benieuwd hoe dit uitpakt. ;)
Groet Pierre.


SuSke

Lijkt me een boeiend concept. Volg met belangstelling de uitwerking.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.