Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Roco baureihe 23 superen en onderhoudswerken.

Gestart door Peter, 11 november 2017, 14:00:03 PM

Peter

Ben eindelijk begonnen aan mijn oeroude Roco baureihe 23 stoomlok, katalogus nummer 63223 terug in orde te brengen. Deze staat NIET te koop, omdat dit een model is met voor ons speciale herinneringen. Ik had in het verleden er al eens wat aan geprutst zoals de kolenberg verbeterd met echte kolen (zelf gemalen in zeer oude elektrische koffiemolen) en een betere decoder in gestoken. Maar had de moed  wat laten zakken omdat dit een van Roco modellen is (hoe verzinnen ze het toch) die je half moet afbreken om te smeren met vet, olieen, en anti slip bandjes te plaatsen.

Het model:
DSCN3197 by Peter Verlooy, on Flickr

DSCN3193 by Peter Verlooy, on Flickr

DSCN3196 by Peter Verlooy, on Flickr

Het begin is dus gemaakt, met die kolenberg en decoder
Inmiddels ligt ook het beschriftings setje (nieuwzilver) van Gassner klaar (geschildert en geschuurd)
Alleen ik krijg al een beetje de zenuwen als ik er aan denk van het model gedeeltelijk te demonteren (gesoldeerde draadjes afkoppelen) om aan de motor te gerakenen  de tenderkap te demonteren om anti slipbandjes aan te brengen enz.
Wordt vervolgt

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Zucht, zucht,
De beschriftingsset van Gassner eerst zwart geschildert (Humbrol Satin black) en na een goede 48 uur drogen terug zoals het hoort, terug afgeschuurd op een blad papier. Hiermee vermijd  je krassen  op de beschrifting te maken. Duurt langer, is op den duur pijnlijk aan de toppen van de vingers, maar  de beschrifting is dan absoluut krasvrij.
De tegenslag, ik krijg de kap van de tender NIET verwijdert, en dat is absoluut noodzakelijk wil ik de antislipbanjes vernieuwen.

DSCN3205 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomlokje

Ik heb diezelfde set ook liggen, en er staat mij dat werkje ook nog te wachten om een 23 om te nummeren,
veel succes ermee.

Peter die 23 van U , daarvan staat een duidelijke handleiding op het I-net.

kolenbak afnemen, stekker, met draadjes naar loc, uittrekken,dan schroefje aan voorzijde van tender , losschroeven , dan aan de achterzijde ,tenderkap indrukken ,want zij zit geklikt met rand in tenderchassis.
Dan zou de kap moeten verwijderd zijn.

grtjs, Saskia


Peter

Bedankt Saskia,
Ondanks je duidelijke uitleg is het toch nog een heel werkje. Je moet redelijk veel demonteren en goed onthouden hoe het in elkaar paste, maar het is me uiteindelijk gelukt. Het model rijdt weer perfekt.
Nu verder met de lokschilden enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#4
Dit model weer even uit zijn doos gehaald en op mijn baantje gezet.
Het eigenaardige is achteruit rijdt het model zeer goed, doch voorwaarts hapert er toch iets. Tot rijstap 9 (heeft 28 stappen) kruipt het model voorwaarts om ineens veel sneller te gaan. Ook de wielen van de voorloop as ontsporen nogal makkelijk in een bocht (min. R5 Roco line=54,28cm.) en zelfs op de Roco line wissels
Iemand suggesties?
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#6
Eindelijk verder gedaan met de beschrifting te veranderen.

Het beste setje benodigheden zijn behalve de beschriftingsset Van Gassner, ook het produkt om de beschrifting te verwijderen (gaat heel vlug en zonder sporen na te laten) en de speciale lijm.

De beide produkten:
DSCN3526 by Peter Verlooy, on Flickr

En het resultaat nadat de nodige beschrifting verwijdert is:
De kleine beschrifting op de tender moet blijven

. by Peter Verlooy, on Flickr

En nadat het eerste schildje is aangebracht, namelijk het DB schild.
Het originele door Roco opgedrukte DB schild was te groot

DSCN3517-2 by Peter Verlooy, on Flickr

Wordt vervolgt
Met vriendelijke groeten
Peter

ronald felix

Peter,

sorry ben hier niet veel onderwege. Voor je voorloper : zit het veertje nog goed ? te lage druk bv?

voor de aandrijving : misschien is je motor niet meer ok, maar er kan ook een vuiltje (vetprop) op de op het wormwiel zijn.

Greets

Ronald
Ronald

efl045

Citaat van: Peter op 20 maart 2018, 14:41:47 PM
Het originele door Roco opgedrukte DB schild was te groot
Eerlijk gezegd zie ik nauwelijks verschil...
Of het valt alleszins in het niets ten opzichte van de afzichtelijk veel te grote drijfstang uiteinden, die zijn eerder gepast voor op speelgoed dan voor op een gesuperd model.
Of wordt daar ook nog iets aan gedaan?

eve

Vanaf 23051 waren deze locs voorzien van rollenlagers ipv glijlagers.

Vandaar die "afzichtelijk veel te grote drijfstang uiteinden" : op deze machine is dat volkomen correct weergegeven.

Mvg, Erik

Peter

Het is al een hele tijd geleden maar het is eindelijk zo ver
Mijn Roco baureihe 23 is "eindelijk" klaar geraakt.

DSCN4393 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

heeft nu niks te maken met de 23 maar het viel me op dat eve blijkbaar maanden niet meer actief is, weet iemand iets meer of heb ik hier of daar iets gemist ? :-\

stoomlokje

van Peter ,
Het beste setje benodigheden zijn behalve de beschriftingsset Van Gassner, ook het produkt om de beschrifting te verwijderen (gaat heel vlug en zonder sporen na te laten) en de speciale lijm.

Peter,
Die producten die je gebruikt om de opschriften te verwijderen en die lijm , welke zijn dat ?
grtjs,
Saskia

Peter

Het produkt van Gassner (zeer efficient) om de beschrifting te verwijderen is nr. Z251 Farblöser
Niet te veel ineens gebruiken doch met bv. een wattenstaafje kleine hoeveelheden op de te verwijderen beschrifting wrijven.

Als lijm Gassner nr. Z 257 G-S Hypo Cement

Ik koop die lijm echter niet bij hem maar bv. in een van de hobbywinkels hier in Belgie waar mijn echtgenote gaat bv.
www.creanancy.be  in Nijlen
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomlokje

Bedankt Peter ,
Die shop is maar enkele km van bij ons , dat komt goed uit.

Grtjs,
Saskia