Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuwe brugpijlers

Gestart door Peter.v.L, 11 november 2017, 12:07:15 PM

Peter.v.L

Onder één van onze bruggen hadden we voor de test pijlers van tempex gemaakt. Deze waren uitgezaagd en gesneden, man man man wat een bende.....
Deze pijlers zijn nu vervangen voor nieuwe, uitgesneden met een soldeerbout, geverfd en behandeld met drybrush..... stuk beter als de oude pijlers.

https://youtu.be/ym4KCZCTP5M

Tips? we horen ze graag.....

P.s. ze staan nu onder de brug, de afwerking van de brug is nog in volle gang  ;D

Gerolf

Leuke techniek, maar naar mijn idee met een nogal grof resultaat.
Heb je al eens schuimkarton geprobeerd ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Een tip zou kunnen zijn om een plaat te nemen met een vastere structuur, de gekende isolatieplaten en een heel fijne punt op de soldeerbout te plaatsen zodat het geheel niet zo grof overkomt.
Doch hetzelfde resultaat kan je ook krijgen met een kraspen.

Een voorbeeld (hier een tunnelingang):
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Ik gebruik hetzelfde materiaal als Luc en werkt prima.

Erik.

Cord

Kijk, dát zijn nou brugpijlers.
Heel fraai!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

buiten zwart engrijs misschien ook eens wat bruin, groen, geel gebruiken voor het dry brushen.
Nu zijn ze me te eentonig van kleur
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter.v.L

Ha allen,

Die schuimplaat moet ik ook maar eens gaan opzoeken dan..... waanzinnig mooi, Luc!
Toch maar eens een poging gedaan met steekschuim (oase)
Moet het nog schilderen maar hier alvast het resultaat, nog nat van de acrylverf, gips en water :D


loebaske

Ziet er al goed uit Peter, kijk uit naar het eind resultaat...

raf

schuimlplaat
das ofwel styro dure of wel in NL roofmate
styro heb je verschillende kleuren in
de roze en blauwe laten zich heel goed schuren
de gele is veel steviger van structuur
voor BV duikboot rompen gebruik ik de blauwe omdat als je de platen tegen elkeer lijmt je geen bobbel krijgt tussen twee stukken die je aan elkaar gelijmd hebt bij het schuren
de door Luc reeds vernoemde harde laag die doet dat bij de gele wel en bemoeilijkt het glad krijgen van een romp

ik gebruik nu de zachtere isolatie platen die in de bouw tussen de spouwmuren word gestoken
deze met de aluminium laag en die kan je er gemakkelijk van af pellen en dan heb je een mooie dikke klomp dikke massa waar je heel goed mee kunt werken

en als je langs gaat bij mensen die aan het bouwen zijn kan je de afval zo gratis mee krijgen

gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Ik vrees een betje voor de sterkte van het oasis-schuim. Mooi spul en je kan er leuke dingen mee doen, maar droog wordt het zo broos.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter.v.L

Ha medespoorders,

Ik heb de roze XPS variant te pakken, werelds.... er gaat een wereld voor je open ;D

Hier de eerste pijlers in XPS:


en bewerkt (nog niet af):

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Vind ik ook - en blij dat je een beter materiaal hebt gevonden  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter.v.L

Ha medespoorders,

De nieuwe XPS pijlers zijn af een staan op de baan! wat een mooi materiaal om mee te werken, sterk, licht en goed te behandelen. Bedankt voor de tips!

De video kon niet uitblijven natuurlijk  ;D ;D
https://www.youtube.com/watch?v=je3Oi1FVceY