Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

INFO

#1170
Raf, jij hebt een overschot aan tijd, als jij het wat je wil doen heel erg goed voorbereid, en niet zoals nu je Madam even een spiegel laat halen bij de A-C Tion.
Dat er even provisorisch oplegt en dan denkt hoopt dat het werkt. Zoals ik al aangaf dat ombouwen hoeft nog geen 5 minuten te duren inclusief het herstellen.
Verder heb ik geen medelijden met je, je doet het je zelf aan, jij bent zelf verantwoordelijk, je hebt je zelf voor het karretje laten spannen en bent er met je volle verstand in meegegaan. Dus nu niet meer klagen maar dragen. En als je zo doorgaat komt alles vanzelf in kannen of kruiken.
Je legt ons perfect uit hoe dom of dat jij bezig bent.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Metpetergaathetbeter


SuSke

Als je zo een project aanneemt, dan moet je dat terdege voorbereiden en zoals Wim ook al aangaf je leveringen en verbruiken inschatten en inplannen.
Ik zie een heleboel problemen en stress komen door late en onvolledige leveringen.
Dat mensen ziek worden of in hun vingers (of ergens anders) snijden, kan je niet voorzien.
Maar een producer die de zaken omgooit, kan je wel op zijn plek zetten en een "neen" geven.
Het minste dat je dan voor jezelf en ook voor die producer moet doen is de termijnen terug bespreken.

Ik heb zelf ook het gezegde: "onmogelijk bestaat niet, maar het kost wel heel veel tijd en geld".

Je hebt jezelf in een onmogelijke situatie laten draaien en hebt niet op tijd gezegd dat er stront aan de knikker zit.
Nu zal je zelf in die stront zitten.

Ik draai al vele jaren projecten in mijn vakgebied, kleine maar ook grote. En steeds is het hetzelfde:"hoge kwaliteit, snel en goedkoop klaar".
Eén ding heb ik geleerd:"Neen, gaat niet. kwaliteit vraagt zijn tijd en ik heb maar 2 handen"

Ik wens je nog veel succes Raf, maar denk volgende keer 2 keer na alvorens je zo in een avontuur te storten.
Maar zoals onmogelijk veel geld kost, zal je er wel een leuke cent aan overhouden.
Is dat niet, dan verklaar ik je nu al ...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

#1173
Centen en percenten ach steeds hetzelfde verhaal
En medelijden ???? vraag ik niet naar en heb ik ook nergens geschreven .

Wat betreft leveringen is er alleen met modelbouw een probleem zo blijkt

En ik heb echt wel nee gezegd hoor toen hij vroeg om nog 2 maal 6 meter gato (amerikaanse boot)

Wim dat spiegeltje lag hier op tafel mijn madam kan niet efkes naar de action om die reden dat zij geen auto kan rijden
En nee niet mijn keuze maar de hare
(grapje)En zo een duur ding geef je niet in de handen van een vrouw als ze zelfs niet met een kinderkoets kan rijden (/grapje )

En het is geen onmogelijke situatie waar ik in zit (wij) in zitten want het is geen eenmans project
Er werken in totaal aan de boten een 10 mensen aan mee
Maar alles komt naar mij toe om gemonteerd te worden
BV dekken van de boten worden in Duitsland cnc gefreesd en komen dan naar hier
In Brecht worden de rompen gemaakt maar doordat André zich wilde doorzagen moest ik dus inspringen om te helpen en dan ben je dankzij ons Belgische wegen net steeds een dag kwijt
Sasa die zit in Amerika en doet een deel van het 3D ontwerpen voor de duikboten
Maar de shit was dat toen de delen aan kwamen ze niet pasten op de Duitse delen
Duitse in MM en de Amerikaanse in Inch dus alles moest op nieuw 

Als je eind maart buis bestel en dat is in juli nog niet hier ??? is dat dan niet vroeg genoeg soms
Een van de redenen  dat het niet vroeger kon was of we die buis wel in de boot zouden krijgen als hij tegen elkaar werd gezet
het dek is namelijk maar een goeie 20 cm breed en die buis is 32 cm

Temperatuur speelt een grote rol bij polyester en giet hars
Wat we nu hebben is niet ideaal dat kan ik je vertellen

Er is een planning en die klopt redelijk maar er moet niet veel meer verkeerd lopen
De toren die verkeerd was die is aan gepast en word nu de toren van de vijand
Daar mag ik mijn plan mee trekken met die boot dus dat is zo opgelost
De toren die dan nu aan het bouwen ben word die van de helden zeg maar
En deze toren gelijkt dus op die boot in Malta al is die volledig verkeerd

3D printen gebeurt hier met delen die ik direct nodig heb of toch binnen de korste tijd
Van de US naar hier duurt ook een beetje en nu de werken aan de duikboten stil liggen wegens de hitte
Is al het werk verschoven naar de Ludendorff  de Javelin en de Juno
deze waren later gepland namelijk begin september
En daarom konden de mensen die aan de 3D delen bezig waren niet direct anticiperen en over stappen op de delen voor de kruisers en slagschip .
Ze waren volop aan de duikboten hun delen bezig.
Daar Bart dan is uitgevallen moet het allemaal hier gebeuren
Er zijn een groot deel files van delen klaar maar sommige moeten aangepast worden omdat ze voor anetje te groot zijn dus nacht werk om die aan te passen.

En daarom moet er nu hier veel groot en klein spul geprint worden op het anetje
Daar worden dan silicone mallen van gemaakt om te kunnen reproduceren
Er moet ook maar alleen de linker kant van de boten gemaakt worden
Maar als je BV tussen de cabines door kunt kijken moet er wel een de andere kant ook iets staan
BV de rechter kant daar word maar de eerste en laatste 50 cm van gespoten de rest blijft primer

Zodoende kan je een schip op een veel kortere tijd bouwen
Zo het eten is op en nu weer wat plamuur zetten
Een canons loop zit aleer op 70% straks nog eentje en dan deze nacht nummer 3 en dan is de Bruno toren ook weer voorzien van zijn lopen
En zijn er nog 3 te gaan
Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Vind het toch altijd weer jammer dat een goed advies altijd moet uitdraaien op een oeverloze discussie, en dat je keer op keer wil aantonen dat je niet in staat bent iets te plannen, en naar behoren uit te voeren, en dat je gebrek hebt aan tijd, als een gevolg daarvan. Heb de indruk dat jij binnen het team de zwakke schakel bent, en je daar door veel poeha probeert uit te redden, maar let wel dat is een persoonlijke observatie. Verder had ik als er zo'n strakke deadline is voor een andere printer gekozen, eentje met meer oppervlakte en meer kwaliteit. Maar nu stop ik met het geven van advies, je pikt het toch niet op.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

Wim jij kunt of wil niet lezen wat ik schrijf dat is een van uw problemen


ik hoefde niets te printen buiten een paar kleine delen maar doordat er iemand is uitgevallen en gelukkig terug aan de beterhand is kan ik niet anders


je kunt plannen wat je wil maar door externe omstandigheden kun zelfs jij het hebben dat een planning niet te houden is
en nu is de externe boosdoener het warme weer
en daar door hebben we om geen tijd te verliezen de planning omgegooid en worden er nu delen gemaakt die later in het jaar klaar zouden moeten zijn

sasa zit met delen voor duikboten die we nu niet kunnen monteren
bart die kan op dit ogenblik niets door zijn hersenbloeding en schedel breuk 
en ik probeer nu delen te printen met een printer die daar niet voor bedoeld is maar waar het toch mee lukt


en uw voorstel van die glasplaat gaat niet zomaar weg die neem ik mee maar nu kan dit niet om reeds genoemde redenen
en ook om dit

hier zit de print op 98% en dan wil jij daar nog een glasplaat tussen steken ik zie het gebeuren

nu stop ik want anders is het weer teveel text voor je en lees je weer overal over heen

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Raf, een glas is half-vol of half-leeg. 't Is maar hoe je het bekijkt. Zo te zien heb je zeeën van tijd, vrij tijd. De meesten hier hebben voltijds werk, een gezin, een huishouden,... En dan blijft er niet veel tijd meer over. Jij heb ze kennenlijk met hopen, en je verkoos om ze op deze manier in te vullen.

Ik zou zeggen, geniet. Maak je niet druk. Het is je eigen gekozen vrije tijdsinvulling. Maak er iets moois van. En zeggen dat je geen tijd hebt? Ach, dat is erg relatief. Niet veel onder ons moeten er nog maar aan denken om zo'n project aan te gaan. Ontspan en geniet. Jij hebt kennelijk tijd zat!  ;D  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

goed en slecht nieuws

budget voor een sls printer is vrij gegeven na deze morgen onderhoud met de financiële dienst
nu kijken wat er te koop/te huur  is maar das voor deze nacht 

deze morgen alle delen mooi geprint zonder enig probleem
tot 12.00 uur ging alles goed en na de laatste print ??? starte anetje niet meer op
bleek de temperatuur sensor het begeven te hebben
gelukkig plan ik wel vooruit  en had ik een reserve liggen
na demontage bleek dat de sensor gewoonweg in twee gebroken was ????
iemand dit nog voor gehad of zo per toeval  of ben ik de enige met dit probleem

verheug me op de sls printer want dat maakt pas mooie dingen
spijtig dat ik hem nadien terug ga moeten af geven of als hij alleen maar te huur is tja dan is het maar zo

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Verlof!  Eindelijk!

Begonnen met de AM8.  Stukken schilderen (spuitbus antraciet grijs).



Groetjes, Peter


raf

vandaag wat onderhoud gedaan aan anetje
lek aan de extruder gedicht want dat veroorzaakte ellende
de voeler beter vast gezet
en voor de rest alles er op/onder en naast proper gemaakt
de stangen een beetje afgekuist want er zaten ringetjes stof rond
en dan alle soldeer lassen nog eens nagelopen want de massa was aan het bed los gekomen
en als laatste een 0.3 mm nozzle gestoken
nu zou ik fijnere zaken en dunnere lagen moeten kunnen printen maar dat wijst de tijd wel uit
en nu staa ze weer te snorren om een WWII radar scherm te printen
ik had 0.20 getekend maar dat was te fijn daar kwam niets van in huis en nu alles het bewerkt naar 0.50
toch straks eens 0.30 proberen het is maar om te zien of het mogelijk is
voor de rest shit weer geweest met meer regen dan ik goed vond
maar ach het gras is er blij mee
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de rooster geprint met de 0.3 nozzle

het is iets fijner dat wel maar 0.3 diameter als basis voor de rooster lukte niet ik heb 0.4 moeten nemen
ik ga nu geen 0.2 proberen als nozzle want dan is het weer alles afregelen ik ben er tevreden mee

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: raf op 27 juli 2018, 10:04:38 AM
maar iets na de start ????? tik tik tik ?? waar had ik dat nog gelezen
ha ja ok filament en wat bleek
het verwarming element was uit de extruder gekomen en stond rood gloeiend te stoken
de extruder was daar door te koud en nu stond dus de feeder te tikken
Daarom komt er in mijn AM8 ook een Ramps bord met Marlin 1.1.9
Daar zit een beveiliging in die discrepanties in de temperatuur waarneemt, 'thermal runaway'.
En als er dan iets verkeerd gaat wordt de printer gestopt en gaan alle temp settings naar 0.
Eventueel zo je als je een ATX computer PSU gebruikt ook de printer softwarematig helemaal kunnen uitschakelen.

Vind ik wel zo veilig, zeker als je de printer alleen laat.

grt Piet.

PeterC

Citaat van: PietB op 23 augustus 2018, 18:01:02 PM
...Eventueel zo je als je een ATX computer PSU gebruikt ook de printer softwarematig helemaal kunnen uitschakelen...

Piet, bedankt voor de tip: ik heb hier een oude PC staan die voorzien was om morgen naar het containerpark te verhuizen (recyclage-centrum in NL?).  Die PC gaat dus wel vertrekken zonder zijn voeding!
Ik was reeds enige tijd op zoek naar een 12V, meerdere Amp, voeding voor meerdere ledstrips.
Die ATX voeding gaat voldoen!

BTW: de harde schijven van de PC zijn permanent onleesbaar gemaakt: de slijpschijf erdoor!
Groetjes, Peter


INFO

#1183
Citaat van: PietB op 23 augustus 2018, 18:01:02 PM
Daarom komt er in mijn AM8 ook een Ramps bord met Marlin 1.1.9
Daar zit een beveiliging in die discrepanties in de temperatuur waarneemt, 'thermal runaway'.

Goh Piet dat was mijn reactie en advies ook richting Raf, alleen dat leverde weer het bekende gezeik op over geen tijd enz. enz.

Dit heeft B.T.W. niets met het moederbord te maken, maar alles met Marlin en de instellingen daarin, zie een stukje terug. ;)
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26973.1155.html
Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: PeterC op 23 augustus 2018, 20:02:02 PM
Die ATX voeding gaat voldoen!
Misschien is dan dit een mooi breakout bord.
https://www.cheaptech.nl/24-20-pin-atx-dc-voeding-breakout-board-module-24p.html
Of deze
https://www.geeky-gadgets.com/atx-breakout-board-version-10-04-2017/
Citaat van: PeterC op 23 augustus 2018, 20:02:02 PM
BTW: de harde schijven van de PC zijn permanent onleesbaar gemaakt: de slijpschijf erdoor!
Goede zaak.

Citaat van: INFO op 23 augustus 2018, 21:44:38 PM
Goh Piet dat was mijn reactie en advies ook richting Raf, alleen dat leverde weer het bekende gezeik op over geen tijd enz. enz.
Dat gebeurt soms Wim dat mensen andere prioriteiten stellen.
Daar zijn o.a. brandverzekerings maatschappijen groot door geworden.

grt Piet.