Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

conducteur

Een hele tijd geleden dat ik hier nog eens wat heb geschreven :o. Ik heb sinds deze week de A6, en al enkele zaken geprint. (upgrades voor de printer...) met de huidige printkwaliteit zeker mooie zaken mee te doen, maar zou die niet direct gebruiken voor wagons of locomotieven ofzo...)...





Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

Citaat van: INFO op 17 december 2017, 20:22:31 PM
Dit is poging 17.
En met print snelheid 60 en laagdikte 0.1



- 60 mm/s   is ssn   "bridge speed" of een  "raft speed",  geen printsnelheid.    Ik gebruik printsnelheden tussen  26 en 30  mm/seconde  en sinds ik dat doe  duren mijn prints ongeveer dubbel zo lang maar is de kwaliteit zelfs op een "oude"  3D printer en met "dik" filament van 3mm  een heel pak beter en constanter geworden.

- laagdikte 0.1   is iets waar ik enkel maar kan van dromen op mijn dinosaurus printer maar zelfs met 0,2  of 0,3  mm  kan je behoorlijk resultaat halen als de rest van je instellingen juist zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: PeterC op 17 december 2017, 21:57:49 PM
Citaat van: raf op 17 december 2017, 15:50:28 PM
Je kunt een zeer goede tekenaar zijn maar niets van een 3D printer af weten en das ook niet nodig
een technische tekenaar kent heel weinig van een frees machine maar de persoon die de frees machine weet te bedienen weet weer weinig van tekenen af maar samen kunnen ze mooie dingen maken

Raf, dergelijke tekenaar gaat weinig of geen werk vinden!  Als voorbeeld neem ik het bedrijf van goede vriend van mij (matrijzenbouw).  De tekenaar kent de CNC machines (theoretisch) beter dan de draaiers/frezers, anders renderen die (+100K€) machines niet.  De draaiers/frezers zijn technisch gevormde mensen om met dergelijke machines om te gaan maar de tekenaar heeft het hoogste diploma (ingenieur)...  Feedback tussen de mensen op de werkvloer en de tekenaar staan daar wel heel hoog in het vaandel!  ...En communicatie tussen de tekenaar en de uitvoerders voorkomt heel wat problemen.  En bevorderen de productie.


AMEN to that , brother P !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Daarom kregen ze op foerd nooit iets aan het passen

ik print op 30mm/sec en laagdikte 0.2 met een 0.4 nozzel
de feed staat op 95 maar als ik weer eens tijd heb ga ik hem op 95 zetten want ik heb nog steeds een beetje over feed

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Om even verder te gaan over die wagon en de opmerking van Peter dat een "tekenaar" (*) ook iets van de machines moet kennen: die wagon is een goed voorbeeld van het probleem.

Als je het onderstel print en de kast uit plasticard en profielen maakt dan maak je gebruik van de troeven van 3d printen en vermijd je de zwaktes. Alle details van de onderbouw maken uit stukjes profiel is lastig en veel werk. Maar ze printen is te doen. En eenmaal geschilderd en verweerd vallen de zwakke punten, de ribbels, minder op. Plasticard gaat mooi vlakke wanden geven, veel sneller dan je geprinte zo goed krijgt dat ze niet afgewerkt moeten worden of dat je als die ribbels weggeschuurd krijgt. Je kan enkele details zoals de deur nog printen en aanbrengen.

(*) eigenlijk is dit meer een ontwerper dan tekenaar in de zin van 40 jaar geleden. Toen was een tekenaar iemand die enkel tekende wat  de ingenieur zei dat hij moest tekenen. Tegenwoordig is dat onderscheid er amper.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 18 december 2017, 13:15:07 PM
Als je het onderstel print en de kast uit plasticard en profielen maakt dan maak je gebruik van de troeven van 3d printen en vermijd je de zwaktes.
Jij ben toch wel heel erg goed in het in trappen van open deuren, Johan.
Een ieder weet dat die met plasticard "mooier" kan, maar dat is het punt hier helemaal niet.
Je moet die wagon zien als 'benchmark' om te kijken hoe je printer zich gedraagt.
Een ieder mag wat mij betreft hier meedoen, maar probeer wat (positiefs) bij te dragen.
Er zijn fora genoeg waar men van alles en nog wat afkraakt.

grt Piet.

PeterC

Citaat van: PietB op 18 december 2017, 21:32:47 PM
Citaat van: Havoc op 18 december 2017, 13:15:07 PM
Als je het onderstel print en de kast uit plasticard en profielen maakt dan maak je gebruik van de troeven van 3d printen en vermijd je de zwaktes.
Jij ben toch wel heel erg goed in het in trappen van open deuren, Johan.
Een ieder weet dat die met plasticard "mooier" kan, maar dat is het punt hier helemaal niet.
Je moet die wagon zien als 'benchmark' om te kijken hoe je printer zich gedraagt.
Een ieder mag wat mij betreft hier meedoen, maar probeer wat (positiefs) bij te dragen.
Er zijn fora genoeg waar men van alles en nog wat afkraakt.

grt Piet.

Piet, sorry, maar ik denk dat je Johan's reply verkeerd begrijpt.
Hij heeft het niet over het resultaat.  Hij heeft het eerder over de sterktes en de zwaktes van dergelijke 3D printer om die als 'modelbouwprinter' te gebruiken.
Superdetail kan/mag je voor die prijs niet verwachten!

...En hij draagt positief bij: het onderstel kan, de opbouw iets minder  ;)

...En als benchmark kan jou versie van de printer al tellen!

En wat betreft het afkraken: we zijn hier nog redelijk braaf en beleefd  ;) :)
Groetjes, Peter


Havoc

Citaat van: PietB op 18 december 2017, 21:32:47 PM
Citaat van: Havoc op 18 december 2017, 13:15:07 PM
Als je het onderstel print en de kast uit plasticard en profielen maakt dan maak je gebruik van de troeven van 3d printen en vermijd je de zwaktes.
Jij ben toch wel heel erg goed in het in trappen van open deuren, Johan.
Een ieder weet dat die met plasticard "mooier" kan, maar dat is het punt hier helemaal niet.
Je moet die wagon zien als 'benchmark' om te kijken hoe je printer zich gedraagt.
Een ieder mag wat mij betreft hier meedoen, maar probeer wat (positiefs) bij te dragen.
Er zijn fora genoeg waar men van alles en nog wat afkraakt.

grt Piet.

Peter heeft het correct begrepen. Men is hier dingen aan het verlangen die niet realistisch zijn. Men verwacht gewoon teveel van een goedkope printer. Eerlijk gezegd, een commercieel geprint model gaat beter zijn maar toch niet zoveel beter dat het gewoon met een laagje verf de baan op kan. Afwerken blijft nodig.

Ik kraak die printer helemaal niet af. Mijn visie is: gebruik hem binnen zijn mogelijkheden.

In plaats van te vitten over een wobbeltje hier of daar, meer of minder, teken en maak stukken waar je ofwel geen probleem hebt met een wobbeltje, ofwel waar je dat wobbeltje met één haal van een schuurpapiertje wegwerkt. Je gaat meer bruikbare zaken maken en er meer plezier van hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: Havoc op 18 december 2017, 21:56:11 PM
...Mijn visie is: gebruik hem binnen zijn mogelijkheden...

En het is daarom dat ik mij er eentje heb besteld.
Voor een simpel servohoudertje om wissels te bedienen, moet ik een stuk aluminium zagen, boren, terug zagen en vijlen.  Heel wat tijd in die koude garage.
3D printen kan ook en ik heb nog de restwarmte van het bed en de extruder op mijn zolder  :D :D :D
Groetjes, Peter


loebaske


Hoe, je draai, boort en zaagt  ;) als geen ander  :)

INFO

En omdat niet iedere verandering een verbetering is, ben ik nu deze lagerbussen aan het uitprinten op mijn CR-10
https://www.thingiverse.com/thing:2537701

Deze passen wel in de blokken en over de stang.
Eén van de problemen was dat het bed niet soepel genoeg kan bewegen, met de kunststof lagerbussen, ook niet als de getande riem als een snaar gespannen is, blijft hij hangen en slaat hij een paar tanden over, en dan is alles verschoven, en wederom mislukt. En ja de riem is  goed en nieuw.
Eens kijken of dat helpt, anders geen de kogellager bussen er weer in, dan maar een beetje meer geluid, want die lopen wel soepel en laten het bed niet vastlopen.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Wim, blij dat je ook probeert om je Anet A8 positief te laten werken  ;)  :D
Groetjes, Peter


INFO

Tja Peter, er zit al teveel tijd en geld in, en opgeven staat niet in mijn script.
Dit is trouwens ook wel een mooie upgrade
https://youtu.be/sPvTB3irCxQ

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Citaat van: INFO op 18 december 2017, 23:09:31 PM
...en opgeven staat niet in mijn script...

Dat is een positieve ingesteldheid waar ik van houd  :) :) :)
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: Havoc op 18 december 2017, 21:56:11 PM
Men verwacht gewoon teveel van een goedkope printer. Eerlijk gezegd, een commercieel geprint model gaat beter zijn maar toch niet zoveel beter dat het gewoon met een laagje verf de baan op kan. Afwerken blijft nodig.

Ik kraak die printer helemaal niet af. Mijn visie is: gebruik hem binnen zijn mogelijkheden.

In plaats van te vitten over een wobbeltje hier of daar, meer of minder, teken en maak stukken waar je ofwel geen probleem hebt met een wobbeltje, ofwel waar je dat wobbeltje met één haal van een schuurpapiertje wegwerkt. Je gaat meer bruikbare zaken maken en er meer plezier van hebben.
Ok sorry Johan dan heb ik je verkeerd begrepen.
Inderdaad de printer inzetten op gebieden waar hij uitermate geschikt voor is.
Dat is ook mijn insteek, en met het wagonnetje dacht ik de grenzen van de printer te hebben verkend.

grt Piet.