Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

dani

@Piet : "te heet", "te heet" en "zou kunnen"   (205° - 60° - UHU)

Ik print PLA doorgaans op   190°, bed op 50°  en gebruik af en toe een heel klein beetje plakstift van de Delhaize.  (huismerk, "witte lijm") maar meestal gewoon "los op het bed"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ik heb vandaag twee stukken gelijktijdig op 190/50 geprint Dani, en precies het zelfde hoor.
Bij afgekoelde printer kon ik het zo afpakken en bij het einde van de printjob zat het nog behoorlijk vast.
Sommige 3D gebruikers zweren bij de Pritt stift.

En anderen weer bij de UHU stick


En de Delhaize huismerk zal denk ik de zelfde substantie bevatten, denk je niet?

grt Piet.

PietB

Ook heb ik sinds kort een Raspberry PI3 in gebruik als print/camera server, doormiddel van het programma Octoprint
Er zijn, vind ik, wat voordelen aan deze implementatie.
1. Een gcode bestand van de gebruikte slicer kun je in een webinterface uploaden en printen.
2. Je kunt online binnen je eigen Wifi bereik de vorderingen van je printjob op bv een tablet of telefoon volgen de webcam geeft een goed beeld van de voortgang.
3. Je hoeft je pc niet gedurende de printjob aan te laten staan, of je kunt hem voor wat anders gebruiken.

En als aardigheidje kun je van de printjob een timelaps maken https://youtu.be/z8GwoBF1Nss zoals deze.
Er zullen hele volksstammen mensen zijn die dit onzin vinden, dat vind ik allemaal prima.
Iedereen moet zijn hobby op eigen wijze invullen tenslotte.
Maar ik vind het als toepassing zeer geslaagd en zijn geld meer dan waard.

grt Piet.

raf

piet had ik ook al naar gekeken maar ik heb er niks aan
ik heb wel een tablet maar dat in de werkplaats opstellen om te kijken hoe het met printen verder gaat is geen optie en een wrijf foon heb ik niet en zeker ook niet in de werk plaats

ik heb een zoemer als de print teneinde is gaat de kop terug naar de eind schakelaar en drukt daar efkes tegen
die schakelaar bedient ook de zoemer en die hoor ik tot in de werkplaats en dan weet ik dat de print klaar is

maar het is wel een mooie oplossing voor wie het kan gebruiken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Niet veel met modelbouw te maken, maar toch even mijn eerste goed bruikbare toepassing tonen: De meeste statieven hebben tegenwoordig een "snelkoppeling" die aan de camera gevezen wordt en dan op het statief klikt. Uiteraard geraak je die ook gemakkelijk kwijt.
Dus deze getekend in 123D en afgeprint (quick en dirty want moest het eerst passen en aanpassen).
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

ideaal zo een ding

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

80mmSpindle

Deze staat hij nu te printen.

Bevestiging voor de motor voor de CNC.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

philippe_007

Gisteren voor de Anet A8 de "3D Printer Borosilicate Glass 220x220 mm" ontvangen (14€).
Toch een gemak om te printen, stuk blijft perfect plakken zijdens het printen en vlak is 100% plat.
Met de schilders plakband was het toch altijd wat sukkelen, na een tijdje blaasvorming onder de tape, het verwijderen en opkuisen nam ook wat tijd in beslag...

PietB

Wat gebruik jij als hecht medium Philippe?

philippe_007

ben begonnen met haarlak rechtstreeks op het bed, maar dit is steeds een gedoe om het op te kuisen nadien
dan heb ik schilderstape gebruikt, dit werkt perfect de eerste dagen, maar dan krijg je luchtbellen onder de tape en moet deze vervangen worden, verwijderen en opkuisen is ook een gedoe.
Sinds gisteren de glasplaat, zonder hechtingsmiddel, ben reeds het 4de stuk aan het printen en het werkt perfect. (momenteel wel grote stukken)

bed temperatuur staat op 50°
 

PietB

Citaat van: philippe_007 op 25 april 2018, 10:19:43 AM
bed temperatuur staat op 50°
OK ik print ook op glas, maar met 3Dlac en bedverwarming uit.
Na het printen pak ik het object er zo af.
Gebruik 0.08 laaghoogte en na 15 lagen zet ik de turbocooler op 25%

grt Piet.

philippe_007

En waarom het bedverwarming niet op 50° en geen 3Dlac?

eens het bed een 10° is afgekoeld komt de print er zo af...
Heb nu wel nog niet getest met kleine onderdelen of deze ook zo makkelijk blijven kleven..

PietB

Nou daarom juist kleine delen moeten een goede basis hebben.
Ik houd een beetje op met experimenteren, het werkt prima zo.
En ik heb die 3Dlac toch staan.

grt Piet,

Alberke

En wat met glas en de  Z-detectie?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

philippe_007

ik heb geen z-detectie :-)