3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PeterC

Philippe,
Jammer om te zeggen maar het trekt op niets...  Ligt het aan de printer?  Moeilijk te zeggen.

Probeer de cirkels eens?  En laat het resultaat zien.  Misschien kan ik (kunnen wij) je dan bijsturen?

Citaat van: PeterC op 03 februari 2018, 20:24:24 PM
Concentrische cirkels STL-file en de factory-file  ;)
Groetjes, Peter


philippe_007

Peter,

id het trekt op niets...

Cirkels of iets anders maakt niet veel uit, ik slaag er nog niet in om de lagen mooi op elkaar te kunnen printen.
Zal de cirkels deze week uitprinten, maar daar verwacht ik ook niet veel van :-(


PeterC

Citaat van: philippe_007 op 04 maart 2018, 23:11:42 PM
...Zal de cirkels deze week uitprinten, maar daar verwacht ik ook niet veel van :-(

Philippe, plaats foto's (detail aub) en dan kunnen we met onze beperkte ervaring misschien al wat tips geven  ;)
Groetjes, Peter


raf

Philip je hebt deze Gcode met cura gemaakt of met een ander programma
het kan zijn dat daar iets verkeerd staat
ik kan je de Gcode van mijn cubus eens door sturen en kijk dan eens of het beter word
cura of eender welke slicer moet zeer juist ingesteld staan anders printje bagger
zoals nu blijf je shit printen zonder dat je probleem opgelost geraakt
de lagen zitten niet op elkaar vast zo te zien
layer hight is 0.2
shell 2
top 0.3
fill 10%
speed 30
extr 215
bed 50
diameter 1.75
slow 80%
hier moet je een goeie kubus mee kunnen printen

ik heb buiten die tractor geleidingen aan mijn printer niets veranderd
buiten die twee extra versterkertjes voor de extruder en bef verwarming
maar dat mag niets te maken hebben met het printen zelf
nu uploaden dan krijg je een pb waar de link in zit

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

#784
samengevoegd  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Raf,

Ik heb met u gcode even ene testprint gedaan, maar identiek het zelfde resultaat...

Hier 2 filmpjes ivm het klikkend geluid van de extruder bij het printen, dit heeft hij steeds als er veel PLA nodig is...


https://youtu.be/oBUuWk1ilfs

https://youtu.be/KM2RSp7yERA


Denk dat ik even een nieuwe extruder ga bestellen om met deze te testen...

Mvg,
Philippe

PietB

Citaat van: philippe_007 op 06 maart 2018, 00:05:59 AM
Denk dat ik even een nieuwe extruder ga bestellen om met deze te testen...
Philippe, dat is onnodig!
Als je een klikkend geluid uit de extruder hoort print je te dicht op het bed.
Zorg er voor dat het plastic regelmatig op het bed kan komen

Gebruik (afhankelijk van je nozzle diameter, die zal wel 0.4 mm zijn) een stuk A4 80grams papier en stel he hoogte zo in dat je lichte weerstand voelt als je het papier onder de nozzle door trekt.
Dit afstellen doe je natuurlijk bij een schone verwarmde nozzle en een verwarmd bed.
Met schone nozzle bedoel ik dat er geen klein puntje filament uit hangt.
Om de nozzle schoon te maken gebruik ik altijd een microfiber doekje.

grt Piet.


philippe_007

Bedankt voor de info,

Ik stel de hoogte steeds in op de 4 hoeken, met een stukje papier. Mss dat ik het iets te nauw doe.
Zal dit deze avond nog eens proberen...

raf

piet ik geloof je hoor dat niet weg
maar dit gaat alleen op voor de eerste laag
bij philippe flest de extruder ook midden in een print
mijn eerste laag zit ook dicht op het bed want daar is de pla een beetje platgedrukt
maar zo heb ik wel een zeer goede hechting op het bed
maar de tweede laag mag geen probleem meer geven en zeker na 10 lagen mag je geen fouten meer in je print hebben

en aan het blokje van philippe te zien blijft het probleem zich voordoen ook tijdens het printen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

bij mijn 3DP  had ik een gelijkaardig fenomeen met "klikkende" extruder.
Natuiurlijk heb ik geen A8  dus als mijn input ongewenst is wis hem maar..

Bij mij was het de stroom/instelspanning van de  stappenmotor van de extruder die te laag stond.   0,3 V  extra gegeven en probleem opgelost.  Bij veel  aanvoer van filament, wordt hij warmer, vraagt ook meer  stroom en als je dan de driver te nauw afstelt dan gaat hij "in veiligheid" geduren de een fractie van een seconde
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Dani,

Alle input is welkom, de printers werken met het zelfde principe, dus kan nuttig zijn.
Ik ga eens een test doen zonder pla een temp op 30°, dan kan ik checken of het probleem zich nog voordoet.

Ondertussen van Raf ook te horen gekregen dat de extruder zelf te diep in de blok zit en tegen het tandwiel kan zitten. Aan de foto van Raf te zien en hoe het bij mijn 3d printer is, zou dit ook de oorzaak kunnen zijn.

Weer enkele pistes om te volgen dus....

Thnx voor de input heren

dani

ik bedoelde niet de temperatuur van de hot end of de hot bed, hoor.
Maar effectief de instelling van de Stepper driver (hulpprintje) van de extruder motor zelf.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 06 maart 2018, 09:15:32 AM
Maar effectief de instelling van de Stepper driver (hulpprintje) van de extruder motor zelf.
En dat heeft de A8 niet.
De drivers zijn op het mobo geintegreerd.

dani

dan moet je toch nog de instelling van die dingen kunnen doen  in de firmware ....
Als ze drivers hebben die je niet kan instellen, dat zou pas  stom zijn met wat er momenteel op de markt is.
Ik meen trouwens te hebben gelezen hier ergens hoger op dat ze wel regelbaar zijn via S/W

never mind.   't is jullie printer, jullie  miserie... ik probeerde maar mee te denken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

INFO

Esteps/mm ophogen zodat er meer materiaal per mm door de nozzle wordt gedrukt.

Zal nu waarschijnlijk op 95 staan. zet het op 100, krijg je dan een olifant voet, dan op 97.5

Ik kan me herinneren dat deze oplossing al een keer is aangeboden, naar aanleiding van dit probleem.

Under extruding.
Alleen de waarheid ligt in het midden.