Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

raf

#75
Hoi Piet
De problemen met het slechte printen geraakt ook hier langzaam opgelost
Als je ziet dat dit de volgende afbeelding moest worden


Dan ziet dit er veel beter uit

Door het zwart zie je het niet goed maar ik heb reeds letters die je kunt zien
Nog niet perfect maar het begint te komen
op aan vraag met klontje

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#76
Zet er eens een suikerklontje naast, een suikerklontje is op dit forum 'de referentiemaat' om de schaal van het object in te schatten.  ;)

Geert

Edit: bedankt Raf
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

uit mijn ervaring kan ik maar een paar tips mee geven voor beginnende  3D-printer fanaten :

1.  haast en spoed ......   -->   kies je print snelheid niet te hoog, liever traag dan slechte kwaliteit
2.  hot, hot, hot  ...  -->  kies je temperatuur juist.   Niet te laag  of je print  delamineeert (komt los)  en niet te hoog of je filament koelt niet op tijd af en vervormt
3.  check, check, check  --->   voor je een print start :   check al je instellingen en parameters
4.  clean house...  -->  kuis regelmatig je print kop (hot end)  en print bed    (  Daar bestaan speciale  cleaning filamenten voor en  het hot bed kan met wat aceton)
5.  vermijd  "overhangen"  -->  een printer kan niet  "mideen in de lucht" een oversteek printen, dan moet je "support materiaal" gebruiken en da's  rommelig
6.  liever in 2 of 3 delen dan een zootje  -->  probeer je prints  op te delen in stukken, liefst zo simpele mogelijke vormen.  Te complex loopt meestal slecht af
7.  heb geduld , niet iedereen kan alles van de eerste keer perfect.   Zeker met extrusieprinten is het vaak een combinatie van VEEL factoren
8.  droog, koel en donker bewaren.  -->  Bewaar ongebruikt filament op een koele, droge en donkere plaats.  Dit komt het behoud van de kwaliteit ten goede (zeker met PLA)
9.  "manage the expectations"  -->   koester geen te hoge verwachtinge, want dan ga je vaak teleurgesteld zijn.    De kwaliteit van 3D filament printen is "matig tot ok".  En veel hangt af van je printer
10.   Herhaal tips 1..9
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

beertje

Hierbij een intresante link https://www.simplify3d.com/support/articles/rafts-skirts-and-brims/
Ik heb een Geetech I3 pro.
ook nog bezig met de afstelling om betere kwaliteit te printen. ik gebruik voor slice hostpetier,misschien is een andere uitproberen.
gr.willy

raf

Dani ik denk dat je der nog een paar vergeten bent

1 eigen ervaring verschil in slicing programma's .ben nu bezig met cura 2.3.1 en wat een verschil tegen over cura 14.07 (zie foto's hier boven )
PS Dani de print snelheid stond voor beide op 40MM/s en voel me niet aan gesproken door je posting want je weet waar je het over hebt 
2 lezen en lezen en lezen maar geloof niet alles wat geschreven word want wat bij de een werkt wil niet zeggen dat het bij u ook gaat werken
3 instellingen controleren maar dan moet je wel weten wat en waar je moet controleren .
als je der niets van snapt begin dan maar met controleren wat juist en niet juist is

4 temp is inderdaad belangrijk

5 het teken programma is ook zo belangrijk .hoeveel ken je en hoe gemakkelijk is het om met een programma iets te tekenen .hoelang is de leer curve .sketchup is voor mij bagger en wil ik nog voor niets hebben terwijl sommige er juweeltjes mee gemaakt krijgen .
Ik heb nu 123D design en daar krijg ik wel zaken mee gemaakt omdat het voor mij vertrouwd aan voelt wat besturing van het programma aangaat .Ik kom van autocad en teken nu in 2D nanocad .de aankoop van nanocad 3D vind ik er dan weer over (400 euro)omdat deze meer kost dan mijn hele printer

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ja, de slicing....    de    slicer van  het door Velleman meegelevrder   Repetier Host was niet slecht maar die van   MatterControl (ingebouwd in het apkker) is een pak beter.

Lezen, da's waar.  Maar zoals je zelf zegt :   lees  MEERDERE bronne, laat het even beinken, en  haal er dan uit wat je nodig hebt, en probeer het uit . Testen is de boodschap
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Zo de éérste 'printer improvement' verstevigings bracket links naast de display is geprint.

Geen suikerklontje voor hande, sorry Geert.
Om een goed beeld te krijgen hier een foto waar de beide benodigde brackets (blauw) op staan.

Het bracket dat ik heb geprint staat op de foto rechts.
Mijn bracket heeft veel minder printsporen.

grt Piet.

Pierre

Deftig stukje werk Piet. Ziet er goed uit.
Groet Pierre.


PietB

Het is nog veel leuker als je het ziet ontstaan Pierre.
De wanden zijn plm 1mm dik en de holle ruimtes worden ingevuld met een rasterwerk
Zoals hieronder.


Dan wordt de bovenkant weer dicht geprint en wordt de verticale wand en driehoek versteviging geprint.


En in die wand worden dan weer gaten geprint, of liever gezegd het printen wordt over geslagen

En dat alles printende van links naar rechts en terug.

Ja Dani, ik print weer op tape, want het printbed met haarlak inspuiten werkt prima en de print komt ook redelijk makkelijk los, maar er blijft zoveel residu van de haarlak achter.

grt Piet.

PietB

Citaat van: raf op 19 november 2017, 10:38:46 AM
Wat ik nu ondervonden heb is dat de gebruikte plakband zeer belangrijk is
O zo belangrijk.
Citaat van: raf op 19 november 2017, 10:38:46 AM
Die paarse die komt te gemakkelijk los en vormt blazen op het bed tijdens het verwarmen
Die blauwe/paarse tape mag je je bed niet verwordem met PLA printen.
http://www.filament-shop.nl/blogs/blog/pla-print-tips/
Citaat van: raf op 19 november 2017, 10:38:46 AM
De witte (beige)van de action die ik er nu op heb zitten is iets groffer van structuur en blijft pakken beter zitten
Zo goed hecht dat, dat bij mij het object niet te verwijderen is zonder de tape te beschadigen.
En dat gcombineerd met de moeilijke/instabiele bed leveling zorgt er voor dat je iedere keer het bed weer moet levelen.
Niet fijne oplossing dus.
Ik ga eens proberen met de blauwe tape en het bed op 0 graden.

grt Piet.

dani

plakband op je hot bed is niet de properste oplossing.  Maar als je toch <wil, probeer het eens met KAPTON tape.
Duur, maar super goed !   ( zelfde soort tape dat ze gebruiken om printjes ts isoleren)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf



Dit heb ik geprint
De kleine is 2X2X 6 mm en de grotere is 4X4X8 mm
De heftruck is niet geprint maar giet hars
Het probleem aan het einde krijg ik een bolletje pla omdat daar meer pla word uitgestoten dan nodig is
Iemand een idee dit op te lossen
Het is de bedoeling om er daarna malletjes van te maken en deze boord stenen te gaan gieten in hars
Het gieten gaat sneller dan printen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: raf op 25 november 2017, 17:40:15 PM
Het probleem aan het einde krijg ik een bolletje pla omdat daar meer pla word uitgestoten dan nodig is
Iemand een idee dit op te lossen
Dikte van de layer anders instellen, of z-hop groter maken
Ik noem maar iets hoor.
grt Piet.

PietB

Vandaag even iets heel anders geprint, dan onderdelen voor de A8.

Een bevestiging voor de Arduino Uno R3, maar niet alleen dat bordje.
Er zijn meer borden met de zelfde formfactor bv de
OTA WeMos D1 CH340 WiFi Draadloze Development Board ESP8266 ESP-12E
Met dit bordje ben ik een wifi gestuurd N-spoor treintje voor onder de kerstboom an het bouwen, naar idee van Dani.

dani

dergelijke open "houdertjes"  heb ik ook voor de ATMega2580 boards   (de super duper arduino Mega)  voor mijn wisselsturing unit.

Heel handig als je ze op een plankje wil monteren en toch makkelijk kunnen verwisselen.  Eerst een kerst ornament, dan enkele modifs voor de printer  en dan nu dit ...   De printer begint zijn geld op te brengen met nuttige dingen, da's fijn ;-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.