3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

raf

stond er toch (knopke)
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

tegen de zijkant plakken en klaar.
https://www.batterijlicht.nl/ml-0003-sl-zilver.html
Als het te veel geld kost, een goedkoper alternatief zoeken. bij de A-C-tion.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Even tegenslag...

Aan het printen en ik die dacht dat het moederbord intelligent was de USB stekker in de PC gestoken en de driver geïnstalleerd.  Mis dus.  Moederbord niet intelligent.  Printer reset en houdt op met wat hij bezig was.
Oei, paniek!  Home all! ...En de printkop heeft zich in de reeds geprinte objecten geboord...
Ik vrees dat de extruder naar de kl... is...  Het bed heeft ook een opdoffer gekregen en ga nu eerst proberen om het bed terug te levelen.

Alles wat ik nu print hangt deels in de lucht, de extruder spuit teveel materie en ik krijg een PLA spagetti.  Lukt het wel, dan vliegen de stukken los rond de 2 mm Z-hoogte.

...Op hoop van zegen en morgen wisselstukken bestellen...
Groetjes, Peter


INFO

Beginners geluk noemen ze dat ook wel.
De extruder kan over het algemeen wel tegen een stootje. Maar meestal gaan de geleiderstanger het niet leuk vinden. Het bed heb ik hier nog niet krom gekregen.
En had je dan dat tangetje niet aan de zijkant gemonteerd?
Ik heb de schakelaar op het stekkerblok altijd binnen bereik, bij test acties.


Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Wim,
Ik ging net zeggen sjjjttt....  ...Stil...  Na het opnieuw levelen van het bed en even met een 400 schuurpapier over de tape met vol enthousiasme terug begonnen.  Alles ging wel!  Met de ledzaklamp ;) af en toe eens alles bekijken, alle ok (print op 0.1 mm).
3 mm hoogte en PC was gaan slapen, monitor programma stond op.  Even aan de muis gelodderd en PC wordt wakker en de printer reset zich...  S**T!

Nieuwe poging en USB kabel UIT de PC!  Monitoring doe ik wel op de LCD!

Ondertussen zitten we weeral al 0.8 mm hoogte en sjjjttt...  ;)
Groetjes, Peter


PeterC

60% Maar de printresultaten lijken veel minder dan gisteren...  :(
Ik vermoed dat de printer de onhandigheid van mij niet heeft overleefd...
Groetjes, Peter


PeterC

88% veel draadjes rond de objecten...
Groetjes, Peter


PietB

Peter, even via USB printen vergeten en printen vanaf SD kaart.
Maar begin eerst met de basis:
zorg er voor dat de printkop echt horzontaal beweegt, de hoogte van de Z lagers moet exact gelijk staan.
Meet de ene en stel de andere dmv het draaien van de draadstang op gelijke hoogte in, dit is zeer voornaam.
- maak de extruder schoon, er mag geen puntje filament uithangen.
En stel daarna de printhoogte in.
Van uit het menu:
Quick Settings --> Home All gevolgd door Quick Settings --> Disable stepper
En breng de printkop boven het bed, stel de 4 hoeken af met als 'kaliber' een A4 papier.

Reset daarna de printer en print iets vanaf de SD kaart.
Dan moet het weer normaal gaan.

succes Piet.

raf

ik heb een staafje van een oude printer geslepen en deze gebruik ik om de twee vertikale stangen in te stellen zodat ze 100% gelijk staan .
die je dit niet dan ga je zien dat je meer opening aan de linker of rechter kant gaat hebben van de tafel en dat is niet juist
het moet ongeveer hetzelfde zijn
dit staafje zit mee in mijn tool box en zet ik geregeld onder de heffers om te kijken of ze nog gelijk lopen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Ja dat is ook een prima methode, ik gebruik een schuifmaat, of een lineaal.
Zolang de kop zich maar echt parallel beweegt aan het frame, dat is voornaam.

grt Piet.

dani

Citaat van: PietB op 09 januari 2018, 08:56:14 AM
Zolang de kop zich maar echt parallel beweegt aan het frame, dat is voornaam.

Zelfs dat is relatief, Piet.
Belangrijkste is dat KOP en  PLATE  mooi parallel aan elkaar bewegen.    Als ze allebei wat scheef staan tov het frame (en dan precies even scheef)  kan het in theorie nogwel lukken.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

INFO

Ik gebruik mijn waterpas app op mijn fototoestel met bel optie
Ik kijk hoeveel graden mijn bed afwijkt en stel mijn extruder in op de zelfde waarde, zo loopt de print kop altijd parallel aan het bed. Dan autoleveling voor het meten van warping van het bed, en de perfecte start posiitie zou mogelijk gemaakt zijn.
Dan het instellen van de nozzle hoogte. Eerst met een stukje A4 papier, dat levert een waarde bij tuning van de Z-offset, en dan vervolgens proefprinten kijk of het voldoende hecht en of het überhaupt hecht. Dan eventueel fine tunen, soms in stappen van eentiende, soms in hondersten. Via M851 Z min de Offset waarde en bewaren met M500.
Marlin software en autoleveling is hierbij een must.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Citaat van: PeterC op 08 januari 2018, 21:46:31 PM
88% veel draadjes rond de objecten...

Drie mogelijke oorzaken.
1: filament rond de Nozzle.
2: retraction speed of afstand onjuist.
3: Nozzle temp te hoog.

Verder hadden wij dit allemaal kunnen voorkomen met een ander MB en andere drivers TMC2130 b.v.  ;)

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

Dus Wim  ik ben reeds een half uur aan het printen en gij zijt dan pas aan je proef printjes bezig
Mijn printer is zoals een chick to take away .(call girl maw)
Ik pak dat ding op pleur dat in den otto en vertrek naar een of andere tentoonstelling of vriend
Denk je dan echt dat ik heel dat ding ga levellen ?met een waterpas en dergelijke

Als de tafel reeds scheef staat heb je ellende
Tweede probleem ik heb geen wrijf ding en ik moet dat ook nie hebben
En een waterpas mee zeulen echt nie dan liever twee rollen pla extra

De printer staat op een restant van een keuken plaat zodat hij niet teveel kan vervormen omdat het toch maar plastiek blijft al is het met een alu frame niet beter gesteld daar heb ik ook al voorbeelden genoeg van gezien die om te janken waren

Pas op hé uiteindelijk beginnen die gasten ook te printen hoor maar dan is het reeds zondag en is de beurs half voorbij

Gewoon staafje der onder en gelijk draaien en klaar
Bed moet niet geleveld worden  want dat stond voorheen ook reeds goed
Nul punt aan varen  file laden en gaan met die banaan

gr raf die het liever gemakkelijk heeft dan moeilijk



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

bij ons zeggen ze daar tegen  "liever lui dan moe" , maar je hebt wel een punt, Raf !
Anderzijds  denk ik dat de meesten hier hun 3D printer niet overal naartoe mee sleuren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.