Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PietB

Citaat van: PeterC op 07 januari 2018, 17:54:43 PM
Piet,
Mijn printer staat ook vrij donker...
Heb je iets meer uitleg en foto's?
Is de link niet duidelijk genoeg Peter?
https://www.thingiverse.com/thing:2206024
Want de foto's die in de link zitten zijn precies het zelfde als die bij mijn printer.
Ik hoop niet dat je van mij verwacht dat ik het licht balkje weer uit de printer haal en adan foto's maak. ;)

grt Piet.

PeterC

Piet, sorry, ik had de link niet zien staan  :-X  ;)
Groetjes, Peter


PeterC

@Hugo, als je wil printen, print dan als eerste objecten een filamentgeleider en twee filamentrolhouders.  Spaart je zenuwen en eenmaal je ze hebt, gaat de filament toevoer zonder jou tussenkomst.




Een leerrijk weekend achter de rug. 
Een vrij goedkope 3D printer zonder moeite in elkaar gezet (Ikea voor gevorderden).  Als 3D-printer-newbie toch vrij vlug aan de slag kunnen gaan met de printer en het belangrijkste: hij hij doet wat hij moet doen en hij voldoet aan mijn verwachtingen!

Veel bijgeleerd: oa het verschil tussen een Raft, Skirt en Brim.  Na een paar mislukte prints had ik het vrij snel door wanneer ik één van de drie moest gebruiken.

Het vervolg zal voor binnen twee weken zijn, dan heb ik terug een weekendje vrijaf...
Groetjes, Peter


dani

#393
@Peter : ik print sinds kort met de K8200 ook meestal aan 30 mm/s en dat scheelt een pak aan kwaliteit (beter)  en aan mislukte objecten (minder)

@Piet : ik had een "ring of light" geprint voor de K8200 maar die hing zo te wiebelen en trillen...  heb die nu vervangen door een eigen ontwerpje met 7 LEDs, dat simpelweg op de 2 stuks M3 draadstangen van de geleide bus op het Hot end klikt .     Genoeg licht en heel compact .

De voeding levert 15,5 Volt DC
De LEDs zijn per 3 en per 4  met resp.  weerstand van 470 en 220 Ohm

Voor de 3 LEDs :
** (15,5-(3x3.1) ) = 15.5 - 9.3 =  6.4 Volt   
** U=I.R    dus   I=U/R = 6.2 / 470   =  14 mA

Voor de 4 LEDs :
** (15,5-(4x3.1) ) = 15.5 - 12.4 =  3.1 Volt   
** U=I.R    dus   I=U/R = 3.1 / 220   =  14 mA


7 helder witte LEDs aan 14 mA  leveren genoeg licht om het print object te verlichten zonder echt storend te zijn op het bureau.

dit is het ontwerpje


zo ziet het er uit als je het op de draadstangen clipst


en zo verlicht het je werkvlak.   (de iPhone heeft wat last met het licht)




By the way, die  "blob"  hot glue op dat roze tuitje aan de ventilator is een restantje van hoe ik vroeger de licht ring had proberen stabiliseren zonder veel succes.    Het is er intussen af, ik had er eigenlijk geen erg in dat dat daar nog zat .

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

nog even op dat filament terug komen ....

@Alberke/Hugo :   in de Action verkopen ze ook filament op rolletjes van 10 meter of zo voor anderhalve euro.   In vele kleuren zelfs goud en zilver.
Ik weet niet of er een action in je buurt is maar het is maar een tip.  Natuurlijk is een grote rol voordeliger maar soms moet je ej behelpen hee .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 08 januari 2018, 09:12:59 AM
@Piet : ik had een "ring of light" geprint voor de K8200 maar die hing zo te wiebelen en trillen...  heb die nu vervangen door een eigen ontwerpje met 7 LEDs, dat simpelweg op de 2 stuks M3 draadstangen van de geleide bus op het Hot end klikt .     Genoeg licht en heel compact .
Mooie oplossing Dani, dat is zeker.
Maar wel erg specifiek voor jouw printer.
Daardoor minder toepasbaar op de A8, dunkt mij vanwege de andere constructie.

grt Piet.

Alberke

Citaat van: dani op 08 januari 2018, 09:18:15 AM
nog even op dat filament terug komen ....

@Alberke/Hugo :   in de Action verkopen ze ook filament op rolletjes van 10 meter of zo voor anderhalve euro.   In vele kleuren zelfs goud en zilver.
Ik weet niet of er een action in je buurt is maar het is maar een tip.  Natuurlijk is een grote rol voordeliger maar soms moet je ej behelpen hee .
In de Action of all places! Straks eens kijken. Merci voor de tip.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

dani

Citaat van: PietB op 08 januari 2018, 09:42:47 AM
Maar wel erg specifiek voor jouw printer.
Daardoor minder toepasbaar op de A8, dunkt mij vanwege de andere constructie.

Als je wil zal ik dit dan wel weer wissen.   Ik wou enkel aangeven dat als je wat tekent, je best zelf ook iets kan maken.
Het hoef tniet altijd te zijn wat "anderen" je voorschrijven.

Laat maar vallen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Dani gewoon laten staan het is een idee waar op verder kan geborduurd worden
als je zelf aan het tekenen bent gegaan dan ga je zien dat hoe meer je met het programma werkt hoe gemakkelijker het word om zelf dingen te maken

ik ga eens zien of ik zo een kan tekenen voor de anet8
ik heb wel een led lint geplakt in het frame zodat heel de printer verlicht is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

te veel licht werkt op den duur ook storend...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Het is wat je veel licht noemt hé .Voor de een te veel voor de ander juist genoeg

Hier een fotoke efkes rap getrokken



Ik vind dat die van u echt wel veel meer licht geeft dan deze oplossing
Maar ja dat is wat ik er van vind en de kop moet dit gewicht weer mee sleuren en zoals je zelf of was het iemand anders reeds geschreven had gewicht aan de kop is om problemen vragen .Daarom had die ook een nieuwe extruder houder geprint

Alleen een aan uit knopke moet er nog tussen komen want als je een 12 uur print hebt moet je geen 12 uur licht aan de printer hebben op staan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

die beugel met 7 LEDjes geeft beduidend minder licht dan een LED strip rond heel de constructie, geloof me.  Dat is optisch bedrog door de camera van de AaiFoon.

En jullie hebben bij de A8 het nadeel dat de kop beweegt....   bij K8200  is deze in X en Y richting helemaal statisch en  het is het print bed dat X en Y bewegingen doet.
De  Printkop beweegt enkel in de Z (vertikale) richting langs 3 vertikale rollager geleidingen.    Dus dan komt het op die paar grammen niet aan.

Maar de discussie over wat  "te veel licht" is, is inderdaad een heel persoonlijk ding.   En zelfs niet de moeite om er veel over te schrijven omdat het subjectief is.    Het is ook wat je mooi vindt..   Nadeel is dan wel weer dat je op deze manier slagschaduwen krijgt omdat de printkop in het lichtveld beweegt.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

adrievans

Waarom zou je überhaupt constant licht willen hebben , je gaat toch geen 12 uur naar je hot-end kijken.
Een zaklantaarn erbij leggen kan ook.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

PietB

Citaat van: dani op 08 januari 2018, 10:17:37 AM
Laat maar vallen
Een beetje flauw, het was maar een opmerking waarmee ik aangaf dat ik het een nette oplossing vond.
En als het de bedoeling was dat je het voorstelde om op de A8 toe te passen dat dat niet ging.

PietB

Citaat van: adrievans op 08 januari 2018, 13:25:54 PM
Waarom zou je überhaupt constant licht willen hebben , je gaat toch geen 12 uur naar je hot-end kijken.
Een zaklantaarn erbij leggen kan ook.
Correct, daarom is het ook schakelbaar.