Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PeterC

Nog steeds batch na batch.  De onderdelen voor een synoptisch bord.
De laatste rol die ik kocht was 2,3 kg en die is ondertussen aan het minderen.
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 14 mei 2018, 22:29:43 PM
Die cooler blijft blazen.
Ik bekijk het nog eens als ik 30 lagen voor de printer kan zitten staren  ;)
Zou ik je toch willen adviseren Octoprint te gaan gebruiken.
Met een plugin Fan Speed Control (0.1.7) genaamd.
Kun je on the fly de fan regelen.

grt Piet.

PeterC

Piet,

Sjttt...  Stil zijn! ...  Voorlopig gaat het goed  ;)

...Maar bedankt voor de tip!
Groetjes, Peter


raf

de oude extruder had weer kuren en de nieuwe er dan ingezet .wat een verschil is me dat dan .roosters die ik voorheen niet kon printen of die altijd bagger werden lukken nu van de eerste keer



nu de rest nog proberen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 22 mei 2018, 19:05:55 PM
...de oude extruder had weer kuren en de nieuwe er dan ingezet...

Raf, bedoel je een volledig nieuwe extruder (motor + heater + feedtube + nozzle) of enkel de messing nozzle vervangen?

Die nozzle ziet enorm af.  Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat PLA niet het eenvoudigste materiaal is om te bewerken (messen worden snel bot, schuurpapier is heel snel afgesleten).  Geen wonder dus met jou printtempo dat de nozzle van jou machine uitgesleten is.

Ik heb een tiental reserve nozzles liggen, maar momenteel merkt ik nog niet dat ik die moet vervangen.
Groetjes, Peter


raf

hoi peter
ik heb het hot end vervangen met die draad stang en de nozzle
dus eigenlijk de extruderkop zonder de stappen motor en toebehoren

dat hot end had reeds eerder problemen gegeven door opeens niet meer te warmen
dus weg met de rommel en de nieuwe er onder
daar zat een nieuwe nozzle op was dezelfde diameter dus die gewoon laten zitten 

ik zit nu aan een hoeveelheid van pakweg 4 rollen van 2 kilo die er door gegaan zijn op korte tijd
ik heb ook nog 4 sets nozzles liggen voor het geval dat

dus de herstelling had niet te maken met de nozzle maar eerder met het verwarming ellement
dit hotend is wel iets anders dan de originele die er bij zat
hier zit het hot end met 2 inbusboutjes vast in de aluminium terwijl dat bij de originele er gewoon ingeschoven was en met een rondel en een schroefje vast gehouden werd
het verschil tussen beide koppen


aan de file is niets veranderd geworden beide zijn geprint met dezelfde instellingen
gr raf
ps ik heb geen feed tube heel de mikmak zit op de Z as
en ja onder de printer licht rommel ik kuis alles maar een keer op per dag anders gaat daar teveel tijd aan verloren
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Raf, welk verschil  ;D ;D ;D




Binnenkrot schroef ik hier wel eens een nieuwe nozzle in.  Er zijn ondertussen al enkele kilo's PLA door gegaan en ik denk dat het eens tijd wordt voor een vervanging.




Al enige tijd heb ik een 'heel dure' investering gedaan in de printer: een snotneuskuiser!

Helaas te donker voor een foto maar hier een kleine beschrijving:
Ik kreeg de kriebels van het filament dat uit de extruder loopt tijdens pauzes tussen prints en voor de print begint tijdens het opwarmen van het filament.  Telkens hetzelfde resultaat: een draadje PLA op het printbed en dikwijls in de weg.
Soms tijdens het opwarmen PLA die zich rond de nozzle krult en daar langzaam smelt.

Oplossing: een snotneuskuiser!
De printer begint zijn werk in 90% van de gevallen via de 0,0 op de XY coördinaten.  Op die plek heb ik een stukje blauwe tape omgekeerd opgerold zodat de kleefkant naar buiten zit.  Dat stukje tape los op de 0,0 gekleefd en de extruder kuist nu telkens netjes zijn neus alvorens te beginnen printen.

Na enkele prints is het wel nodig om dat stukje tape te vervangen want die nozzle heeft veel last van synusitis  ;D
Groetjes, Peter


raf

Haha wel goed gevonden natuurlijk maar daar had mijn printer geen probleem mee
eerder het omgekeerd dat hij te laat begon.
Daarom steeds eerst een randje printen rond het te printen deel .
Bij de klinknagels verloor ik dus wel redelijk wat pla .

Nu met de nieuwe kop ook geen probleem die froddel is ontstaan tijdens het printen zelf
Normaal moest hij daar aan die opstaande rand beginnen maar ??? het werd froddel .

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: PeterC op 22 mei 2018, 21:44:51 PM
Soms tijdens het opwarmen PLA die zich rond de nozzle krult en daar langzaam smelt.
Na enkele prints is het wel nodig om dat stukje tape te vervangen want die nozzle heeft veel last van synusitis  ;D
Ik pak dat 'zwaartekracht residu' altijd met een pincet van de nozzle weg.
Maar jouw oplossing is ook een leuke.

grt Piet.

PeterC

Piet,
Ik deed dat ook met een pincet.  Dan moet je wel heel de tijd bij de printer blijven.
Nu zet ik de printer aan, laat die rustig opwarmen en aan zijn print beginnen.  Ondertussen ben ik al lang met iets anders bezig.

Morgen eens een foto van een vuile zakdoek  ::)
Groetjes, Peter


dani

ik heb dat "snotneuzenprobleem" opgelost door de (0,0) coordinaat van het print bed net BUITEN het eigenlijke printbed te leggen, op het afgeronde hoekje van het printbed.
Dus alle "snot"  loopt gewoon weg en valt op de plank waar de printer op staat.   Aangezien ik toch bijna nooit van de 0,0 coordinaat print (alles centreert op het printbed)  is dat voor mij een redelijk simpele oplossing , de overschotjes worden dan gewoon mee opgeveegd bij het kuisen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

De 'Home' positie van de printer ligt ruim naast het bed.
De slierten die nog uit de spuitkop komen, vallen er dan ook naast.
Maar voor de printer aan zijn eigenlijke taak begint, passeert hij 0,0 op het bed en het is daar dat ik die zakdoek heb voorzien.  De laatste restjes PLA gaan op die manier van de spuitkop voor het eigenlijke printen begint.

Zakdoek met PLA prut:



Groetjes, Peter


PietB


PietB

Nog een kleine, maar voor mij welkome verandering.
Ik kreeg door schouder problemen steeds meer moeite met het bedienen van mijn printer via het bedieningspaneel.
Daarvoor was ik op zoek naar een oplossing om het paneel(5 knopjes en LCD scherm) dichter bij te kunnen plaatsen

Er is voor de A8 een aantal oplossingen om het Acryl frame te vervangen door een metalen frame, Thingi
2263216 is zo'n oplossing.

Van deze thingi heb ik de bedieningspaneel bevestiging gemaakt en die niet aan het front van de printer bevestigd, want dan zou het printbed vastlopen, maar de bevestigingen op de houten plaat(MDF) bevestigd.
Het bedieningspaneel is nu 30cm van mijn computer toetsenbord verwijderd.
En vergroot het bediening comfort.
De gebruikte STL's uit de thingi zijn:
1_LCD_Case_Top_V2
1_LCD_Base_Left
1_LCD_Base_Right

grt Piet.

PeterC

Piet,

Altijd welkom dergelijke oplossingen!

Die steun op je rechter Z-motor is dat een camerahouder?
Groetjes, Peter