Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PeterC

Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 11 mei 2018, 22:59:58 PM
Piet ik heb al een beetje tijd gespendeerd met een Pi en dat probleem los ik heel eenvoudig op: ik plug de Pi in een onbekend netwerk via LAN (wel met een home-range 192.168.x.x, DHCP en internetverbinding!).  De Pi stuurt mij een mailtje met zijn huidig IP adres.  Ik maak er dan contact mee via VNC en zet die dan op WLAN (met paswoord) waarop ik opnieuw een mailtje krijg.  Python als programmeertaal laat op dat vlak (heel) veel toe.
Ja zou kunnen Peter, maar de Octopi code is heel erg dicht getimmerd.
Ik doe het lekker makkelijk, op mijn modem is een range van 0-15 buiten de DHCP pool gezet en ik codeer een IP adres gewoon lekker hard in de source.
Gemak dient de mens toch?
grt Piet.

PeterC

Vandaag zat ik bijna door mijn voorraad witte PLA.  Even naar de leverancier iets verderop. 
Helaas zat hij ook door zijn voorraad rollen wit 750 g.
Hij had wel nog enkele rollen van 2,3 kg...  ...Ik kon wel niet anders.  Man, man, zijn dat rollen.
Prijsvergelijk: kost een 9 Euro goedkoper op zo'n grote rol dan dat ik die in 750 g rollen koop.




Citaat van: PeterC op 05 mei 2018, 13:35:28 PM
De laatste tijd merk ik wanneer ik grote, dunwandige objecten print, de print bolvormig lost van het bed. Maw de uiteinden rondom rond krullen lichtjes op waardoor ik in plaats van een vlakke onderkant een licht bolvormige onderkant krijg.

Het begint stilaan te beteren: bed staat nu op 50° en de blower laat ik uit tot op 4 mm.




Ondertussen een poging aan het ondernemen om een synoptisch bord verder af te werken.  Een projectje van enkele jaren geleden maar gestrand wegen teveel werk voor de behuizingen van de verschillende modules.  De printer brengt nu de oplossing  8)
Groetjes, Peter


PietB

#1068
Citaat van: PeterC op 12 mei 2018, 20:32:09 PM
Het begint stilaan te beteren: bed staat nu op 50° en de blower laat ik uit tot op 4 mm.
Hi Peter, ik print op glas en gebruik 3Dlac als hechting, bed temp 30 o
Ik differentieer de koeleing op de volgende manier
vanaf laag 25  fan snelheid 40%
vanaf laag 40  fan snelheid 60%
vanaf laag 50 fan snelheid 100%


Nog even een Octopi aanvulling met betrekking tot dit onderwerp.
Installeer de onderstaande plug in dan kun je tijdens het printen on the fly de fans speed aanpassen.
https://github.com/ntoff/OctoPrint-FanSpeedSlider

grt Piet.

PietB

Nee dit is geen zgn Dixi.

Bij mijn deze week aangeschafte weerstation zit een sensor voor de buiten temperatuur - luchtdruk en luchtvochtigheid.
Deze sensor mag niet in de regen hangen, dus heb ik een meteorologisch meet hutje geprint.
In de zijwanden zitten lamellen zodat de lucht door het huisje kan stromen.
Het kastje krijgt een plekje aan de schaduwkant van de schuur.
Het heeft niks met modelspoor te maken, maar ik wilde het toch ff laten zien.

grt Piet.

PeterC

De printer deze morgen voor het ontbijt aangezet en die is nog steeds bezig.  Batch na batch.  Onderdelen voor een synoptisch bord.
Groetjes, Peter


dani

Citaat van: PeterC op 12 mei 2018, 20:32:09 PM
De laatste tijd merk ik wanneer ik grote, dunwandige objecten print, de print bolvormig lost van het bed. Maw de uiteinden rondom rond krullen lichtjes op waardoor ik in plaats van een vlakke onderkant een licht bolvormige onderkant krijg.

Had ik ook regelmatig, tot ik een beetje  "Pritt"  lijm (van die lijm stiften) op het bed smeerde terwijl het opwarmde.
Sindsdien prima hechting !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 14 mei 2018, 08:50:25 AM
Had ik ook regelmatig, tot ik een beetje  "Pritt"  lijm (van die lijm stiften) op het bed smeerde terwijl het opwarmde.
Sindsdien prima hechting !
Werkt inderdaad prima op glas of op het kale bed.
Maar ik meen te weten dat Peter op tape print, correct me if I'm wrong, en dan is dat niet aan te bevelen.

grt Piet.

PeterC

Citaat van: PietB op 14 mei 2018, 12:44:11 PM
...Maar ik meen te weten dat Peter op tape print, correct me if I'm wrong, en dan is dat niet aan te bevelen...

Piet idd ik print op blauwe tape.
Dat krullen van de hoeken is zo goed als opgelost door de bedtemperatuur te verhogen naar 50° en een brede, uit 2 lagen bestaande, rok aan de stukken te hangen.
Ik heb wel wat meer afval maar nu toch rechte stukken.
Groetjes, Peter


raf

reserve extruder is binnen gekomen
en er zit meteen ook een nieuwe 0.4 kop bij
toch niet slecht van die chinezen hé

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Zo heb ik er ook al eentje in voorraad liggen.  Voor 'men weet maar nooit'  8)

Ondertussen heel kleine voorwerpen aan het printen.  De rol PLA is bijna op en weet nooit hoever ik nog geraak.
De gegevens die de slicer geven over het aantal meter filament zijn slechts een indicatie.

Eens de rol op, gaan die inbusbouten aan de cooler van de extruder eruit.  Draadstangen M3 erin en de cooler met vleugelmoeren bevestigen.
Dat spaart mij een inbussleutel uit bij een moeilijke filamentwissel  :)
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 14 mei 2018, 13:29:48 PM
Ik heb wel wat meer afval maar nu toch rechte stukken.

Heb je ook ge experimenteerd met de cooling, bij het oplopen van het aantal lagen harder te laten draaien.

En ik had met die blauwe tape regelmatig dat er blaar vorming ontstond.
Heb jij dat niet bij 50 graden?

Ik print nu op glas en heb de temp soms bij dunne delen op 50 staan, maar bij de dikkere stukken is de 3Dlac voldoende om op een onverwarmd bed goed te hechten.

grt Piet.

PeterC

Die cooling krijg ik niet in orde.  De printer of de slicer gaat daarmee zijn eigen gang...

Die blaarvorming valt precies bij 50° beter mee dan bij 35°.  Wat ik wel doe is na iedere print de tape voor de helft los trekken, en terug herplaatsen.  Daarna de andere helft.
Zo komt ieder stukje 'prut' los van de tape en heb ik weer een 'maagdelijke' tape.  Na enkele prints vernieuw ik sowieso de 5 stroken blauwe tape.




Glas...  Zou ik toch eens moeten proberen...



 
...Ik heb nu even tijd, de medicijnman heeft mij rust voorgeschreven omdat mijn rechter knie naar de vaantjes is...

Morgen enkele inspuitingen in de rechter knie en dan onder de scanner voor een onderzoek en ik weet uit het verleden (linker knie) dat dit niet leuk gaat worden   :( :( :(
Groetjes, Peter


PietB

#1078
Citaat van: PeterC op 14 mei 2018, 21:33:47 PM
Die cooling krijg ik niet in orde.  De printer of de slicer gaat daarmee zijn eigen gang...
Wat gaat daar fout dan?

Als je met glas aan de gang gaat neem dan gehard glas.
Ik heb nu twee ruiten van 20x20 2mm dik.
Als de print klaar is verwissel ik de platen en kan door.

grt Piet.

PeterC

Die cooler blijft blazen.
Soms heel kort en maakt hij maar enkele omwentelingen.

Alles staat afgevinkt en ik laat die vanaf de 30° laag op 60% koeling geven. 

Ik bekijk het nog eens als ik 30 lagen voor de printer kan zitten staren  ;)
Groetjes, Peter