achtergrond

Gestart door The Railwarrior, 08 november 2017, 10:51:10 AM

The Railwarrior

ik ben niet zeker of dit hier wel thuishoort, dus aan de moderatoren, als het nodig is voel je vrij om het te verplaatsen.

Ik ben me meer en meer aan het verdiepen in plannen om wat te bouwen, en slechts enkele mogelijkheden blijven nog over.  Ik volg het draadje van saint tourbiere en ik merk op dat wim een foto gebruikt als achtergrond, een idee wat mij ook zeer aanspreekt aangezien ik niet zo het schilderstype ben.  ik denk er dus aan om eerst een foto te maken en de scenery op de voorgrond zo aan te passen in functie van dat het geheel overloopt als het ware.  Zo creëer je meer diepte en dat lijkt me wel mooi.

Je kan perfect zo een foto kopen bij diverse fabrikanten maar ik wou hem graag zelf maken. dit vooral om het ontwerp meer in de hand te hebben.  de baan zou 7,2m lang worden (een modulaire rechthoek) maar hoe hoog moet de foto zijn?  zijn er hier nog mensen met ervaringen hieromtrent?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

loebaske

De achtergrond pas je aan voor wat het moet dienen, enkel wolken of met gebouwen, je bepaalt ook de diepte van het zicht...



Op men minibaantje




SuSke

Voor een baan van 7,20m lang moet je een panorama foto nemen. Je gaat die niet op het fotoformaat 15/10 of 16/9 zetten.
De hoogte moet je een beetje aanpassen aan de hoogte van je baan. die bepaalt waar de horizonlijn ligt als je naar de bak kijkt. Dat overzetten op het achtergrondpaneel en je krijgt een idee over de verhouding lucht/grond of de hoogte van je horizonlijn.

dat een en ander ook afhankelijk is van het soort landschap is duidelijk vermoed ik.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

...en mocht daar de mogelijkheid voor zijn, dan zou ikzelf kiezen voor afgeronde hoeken. Daardoor krijg je een wat meer oneindiger effect.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

loebaske


Klop helemaal, ik heb die fout gemaakt, al doende leert men  ;)

Kautenbach

#5
Hoi,

Ik maak inderdaad een uitslag van mijn ontwerp baan , zoek daar een goede achtergrond bij, en laat die aanpassen, bij Jowi,  staat wel ergens in mn draadje omschreven, ik bouw daarna de baan op maat bij de achtergrond ;)

IMAG1508 by Wim Wijnhoud, on Flickr


IMAG1458 by Wim Wijnhoud, on Flickr


Zoiets dus, niet goedkoop overigens, kost voor een gemiddelde baan 1 locomotief

Martin Welberg

Beetje handigheid in Photoshop doet wonderen, elke reclamejongen kan tegenwoordig direct op forex styreen of wat dan ook laten printen. Zelf platen schieten en aan elkaar plakken, of zoals Wim een passende achtergrond bij bv Jowi bestellen..

Kautenbach

Als je zelf gaat maken, wat je wilt, let dan wel goed op het foto standpunt, en als Martin aangeeft, er kan veel. Ik laat het op een zo groot mogelijk formaat afdrukken om naden zoveel mogelijk te voorkómen  ;)

En UV bestendig  om vervalsing te vermijden....

The Railwarrior

echt knappe dingen wim, ik ga eens aan de slag met wat foto's maken, dan die aan mekaar te naaien in photoshop, wat ik begrepen heb is dat je op een grote afstand staat en inzoomt best en ongeveer vanuit hetzelfde perspectief moet kijken als dat je naar je baan kijk.  alleen technisch gezien vragen de meeste printers 300dpi maar als ik met mijn fototoestel een foto maak dan is dat slechts 72dpi...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

ik heb even berekend, om een foto te maken die je afdrukt op 300 dpi van 70cm hoog heb je een resolutie nodig in de hoogte van 8400 pixels, dit wil zeggen dat een huis van 10m hoog 1440 pixels hoog zal zijn om Ho uit te komen, als je meer diepte wil creëren moet je je huis wat minder inzoomen of verder af gaan staan.  A rato berekend om je huis in pixelwaarde evenveel pixels te geven moet je op 400m staan als je op 200mm inzoomt, als je minder gaat zoomen krijg je meer perspectief, ofwel moet je verder gaan staan van je onderwerp... Daarna zal je in die setup vanuit dat standpunt meerdere foto's moeten nemen om alzo tot een panorama te komen.

iedereen akkoord of sla ik de bal hier mis?

om even een voorbeeld te geven:



deze foto is echter wel van zeer dichtbij gemaakt en om een breed beeld effect te bekomen heb ik dan diverse foto's aan mekaar genaaid.  Ik ga eens gras duinen of ik geen relevanter voorbeeld heb.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

misschien even een meer relevant voorbeeld, gemaakt in venetië en snel even rudimentair in mekaar gestoken.  Ik heb wel de foto wat verkleind anders zou hij 115gb groot zijn en dat is net een beetje te veel van het goeie voor de upload. Kwa achtergrond zou dat weliswaar kunnen alleen is er 1 probleem.  je, zit dan aan de linker en rechter kant met perspectieven te werken.  Ik weet wel van De achtergrond die Ivo Schraepen gebruikte om zijn baan van het station van Hasselt te creëren dat hij op een hoogtewerker achter het station van hasselt is doorgereden en alzo een panorama gemaakt heeft.



eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)