Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

styreen <> sekondenlijm

Gestart door Dirky, 05 november 2017, 15:48:07 PM

oebr

Zal bij gelegenheid eens bij die Lucas in Gent binnenstappen.
ALs ze die flesjes daar nog hebben is dat vast en zeker overschot hoor,
de paarse naaldbusjes zijn nu de norm.
Maar je weet nooit dat er nog goeie zielen met restpartijen zitten.
Google toont de flesjes inderdaad wel nog, maar wanneer je wil bestellen blijkt dat fake news.

5 seconden haalt UHU inderdaad ook niet.

Gelukkig maar, want die styreenprofielen kosten me dunkt veel te veel om al te snel in mekaar te mogen haken.  ::)

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PietB

Citaat van: Steam.N op 05 november 2017, 21:10:25 PM
Tamiya Thin Cement !!!
Absoluut de beste.
Ik gebruik sind kort deze.

Die is nog dunner, dus de capilaire werking tussen de lijmvlakken is sterker.
Gewoon in de hoek van de twee vlakken smeren en het loopt er zo tussen.
3 - 5 seconden en het hecht al, 10 seconden muur vast.

grt Piet.

Martin Welberg

Dirk, zoek je echt secondenlijm om bv styreen met een ander materiaal te verlijmen of styreen onderling ?

Steam.N

Citaat van: PietB op 05 november 2017, 21:50:44 PM
Citaat van: Steam.N op 05 november 2017, 21:10:25 PM
Tamiya Thin Cement !!!
Absoluut de beste.
Ik gebruik sind kort deze.

Die is nog dunner, dus de capilaire werking tussen de lijmvlakken is sterker.
Gewoon in de hoek van de twee vlakken smeren en het loopt er zo tussen.
3 - 5 seconden en het hecht al, 10 seconden muur vast.

grt Piet.

Is inderdaad wat ik al jaren met grote tevredenheid gebruik  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

C.B.

En waar vind je deze lijm , want precies niet zo evident in België.
Groetjes.
Claudio.

Peter

CiteerEn waar vind je deze lijm , want precies niet zo evident in België.

In de meeste modelbouwwinkels. Hier in het Antwerpese nv. bij Verschooten
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

ik blubber alles aan elkaar met revell met zo'n naaldje. Uhu plakt minder sterk, leuk voor prototypes om af te gieten, kun je dr redelijk ongestraft nog wat aan veranderen, maar niet als je dragende constructies wilt maken, dan is revell gewoon een stuk sterker.
Heb ook nooit problemen met styreen en secondelijm, gebruik zap-a-gap medium maar bison gaat ook prima, zelfs die goedkope brol van de action werkt wel...

Steam.N

Citaat van: C.B. op 06 november 2017, 09:43:37 AM
En waar vind je deze lijm , want precies niet zo evident in België.

Ook bij Artobi in St Kathelijne Waver
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

C.B.

Ok , bedankt Jean , Peter.
(ben ondertussen mijn wachtlokaal voor het tussenperron aan het uitsnijden , daarom mijn vraag.  ;) )
Groetjes.
Claudio.

BC911

Citaat van: Floris op 06 november 2017, 10:38:35 AM
Heb ook nooit problemen met styreen en secondelijm, gebruik zap-a-gap medium maar bison gaat ook prima, zelfs die goedkope brol van de action werkt wel...
Dit dacht ik dus ook terwijl ik het draadje aan het doorlezen was. Ik gebruik de laatste tijd ook vaak secondelijm van verschillende merken, en eigenlijk nooit problemen met smelten of wat dan ook ... Bovendien handig dat je lekker snel kan doorwerken, alleen heb je natuurlijk veel minder tijd om te corrigeren.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Dirky

Opnieuw bedankt voor de vele tips en comments...
ik ga vanavond eens checken hoe styreen die styreen die ik gebruik wel is. Misschien is het een andere kwaliteit (Raboesch profielen op Evergreen) want het wordt gewoon week met Bison, Loctite, Action, Roket,...

Voorlopig doe ik het nu met die ROKET HOT en een spuitbus accelerator erbij...

Floris

nadeel van styreen lijmen met secondelijm vind ik wel dat onderdelen niet smelten en zich dus ook niet naar elkaar vormen bij het lijmen. Aan de andere kant, secondelijm tast als het goed is het styreen ook minder aan, dus het blijft langer goed en minder gedonder met kromtrekken.

EDIT: evergreen is bij mijn weten gewoon normaal styreen, raboesch is ander spul, dat wordt inderdaad week van secondelijm.

modelbaanHO

Om Raboesch met Evergreen profiel te verlijmen heb ik ook problemen.
De goede raad die ik heb gekregen is om de Raboesch profielen met schuurpapier iets op te ruwen, maar dat helpt niet echt (is iets beter)

Met UHU plast werkt het niet, met Tamiya Cement (zeshoekig flesje met oranje dop) iets beter, maar echte duurzame verbinding lukt niet.

Ik volg met belangstelling de oplossingen die hier worden voorgesteld.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Floris

geen raboesch gebruiken, werkt hier al jaren prima.  8)

Dirky

Ik zal de vraag eens aan Raboesch zelf stellen. (dat lukt nu niet want blijkbaar is er iets mis met hun beveiligingssleutel)
Het voordeel aan die profielen is dat ze 1 meter lang zijn. Voor de spoor 1 bruggen heb ik zowat 120m hoek 5x5 verbruikt. Datzelfde in Evergreen zou me niet alleen 5x duurder geweest zijn maar ook voor immens veel overschotjes gezorgd hebben...