Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Schaal 0 op 32mm spoorbreedte.

Gestart door PietB, 16 oktober 2017, 22:00:26 PM

PietB

Hallo Schaal 0 liefhebbers.
Voor een project in het NZH vervoermuseum is ons aangeboden een gedeeltelijk afgebouwd model van een 3 wagen Budapester tram.
Dat ziet er zo uit in 1:1

De motorwagen in het midden en aan beide zijden een stuurstand rijtuig.
In Noord-Holland reden deze stellen op 1 meter smalspoor, op de foto uit Zuid-Holland is een normaalspoor variant te zien.
Dit willen wij in het museum als model op een pendel baan rijdend laten zien.

En nu is mijn vraag 32mm welke railmateriaal kan ik daar (binnen) het beste voor gaan aanschafen.
Spoor 0 is voor mij tamelijk onbekend terrein.

grt Piet.

SuSke

#1
Als je een gewone railstaaf wil hebben:
Peco gauge 0: http://www.peco-uk.com/prodtype.asp?strParents=3309,3316&CAT_ID=3321&numRecordPosition=1

Of er ergens groefrail bestaat in 0 weet ik niet zo 123
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Hallo Frans,
dank voor je reaktie, maar O track standard gauge is dat 32 mm?
En groef rail hoeft geen probleem te zijn we zijn tenslotte modelbouwers en met styreen kun je veel zelf doen.

grt Piet.

jlvjlv

Even 'O scale' intikken op Google of Wikipedia en je krijgt de bevestiging dat 'O track standard gauge' 32mm is. Maar de schaal waarin gebouwd wordt kan wel wat variƫren.

Mvg
Johan

PietB

Dankjewel voor de tip Johan.
Ik dacht altijd dat O scale 45 mm was, denkfout dus.
Dat krijg je als H0'ers een uitstapje doen. ;)
grt Piet.

Ronald

Piet, spoor 0 is 1:43,5, 1 op 45 of 1 op 48. Misschien ontstaat daar de verwarring.

Misschien is Peco idd de beste instap voor jou/jullie om dit project mee op te zetten.

evan

Piet,

De spoorbreedte van 45mm is eigen aan spoor 1 of 1/32 schaal ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PietB

Mannen bedankt voor de info.
Het is allemaal een stuk duidelijker, zo.
grt Piet.