Brouwerij baantje

Gestart door Firewolf, 15 oktober 2017, 20:08:03 PM

loebaske

Citaat van: Michael op 31 oktober 2017, 21:35:59 PM
Ieder z'n ding maar ik vind het wel erg veel rails.
.

Volledig met je eens Michaël, natuurlijk is dit een klein oppervlak en wil men veel op een beperkt beschikbaar oppervlak, durf dat wel eens een spaghetti baan noemen

mahtoska1

Ik vind dit wel een goed plan. Zeer compact en toch veel mogelijkheden.
Een inderdaad, de krappe bogen dienen "verstopt" te worden.

Het plan een paar graden draaien, zodat de sporen niet meer evenwijdig lopen met de voorste rand van je baan, zal de baan ook een meerwaarde geven.

doomslu

Ik zou dit geen spaghettibaan noemen.
Het toont wel degelijk aan dat je op een klein oppervlak iets leuks kan bouwen en het evolueert ook in de goede richting volgens mij.

Als eerste (test)baantje is dit zeker niet verkeerd.
Zo zie ik dat.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Eigenlijk heb je wel gelijk Luc, trek men woorden in...

Firewolf

Algemeen fijn om te lezen dat het de goede richting begint uit te gaan. Is inderdaad mijn eerste (test)baantje sinds een eeuwigheid... momenteel zit ik nog een beetje beperkt in ruimte. Ooit doe ik verbouwingen in mijn hobbyruimte en dan kan ik stevig los gaan, maar voorlopig niet de tijd en middelen daarvoor.

Citaat van: DFS op 01 november 2017, 18:12:04 PM
Ik zou persoonlijk die "scrap yard" achterwege laten en "sand" en "coal" zo minimalistich mogelijk uitvoeren, en die "inspection" als dat gewoon een inspectie put is zou ik deze in de loc loods leggen. Het geheel zal zo veel rustiger overkomen.

Succes alvast!
Bedankt!

De "inspection" is inderdaad een inspectieput. Goede tip; die kan inderdaad naar de loods.
De zand en koleninstallatie wou ik sowieso klein houden. Ik vind de kleine koleninstallatie van Faller wel leuk. Ook doenbaar project om zelf met styreen eens te bouwen.

Citaat van: mahtoska1 op 01 november 2017, 20:22:34 PM
Het plan een paar graden draaien, zodat de sporen niet meer evenwijdig lopen met de voorste rand van je baan, zal de baan ook een meerwaarde geven.

Deze tip neem ik ook mee. Bedankt.

DFS

Kleine bekoling van Faller zou inderdaad niet misstaan of idd als eerste zelfbouw goed te doen. Ik weet niet welk land/tijdperk je voor ogen had, anders kan je ook een lokloods met waterbak op het dak in overweging nemen, spaart weer plaats uit van de watertoren apart...

Floris

het is allemaal nogal afhankelijk van wat je precies wilt uitbeelden. Een flinke industrie had vaak wel een eigen locje dat dan ook een loodsje en wat minimale verzorgingsinstallaties nodig had, maar dat kan prima op 1 spoor. Ook wat avontuurlijke spoorknopen met veel en krappe wissels en bogen vind je wel op industrieterreinen...
Als het om NMBS-spoor gaat zou alles meestal wat ruimer en "officiëler" opgezet zijn, maar dat beperkt de mogelijkheden op een kleine ruimte wel natuurlijk.

Firewolf

Periode denk ik aan 1920-1930 ergens. Land weet ik nog niet. Misschien België, maar bv ook Oostenrijk spreekt me wel aan.

Floris

och, op zich kun je door een paar typische landgebonden dingen uitwisselbaar te maken best allebei doen... industrie ziet er redelijk internationaal uit vaak.

Firewolf

Weer enkele stapjes in mijn planning gezet.

Nieuwe versie van de layout. Inspectieput weg (verplaatst naar loods) en plan enkele graden gedraaid. Dit wordt de "voorlopig definitieve" versie. Nieuwe aanpassingen zullen misschien volgen op moment dat ik de layout werkelijk aan het leggen ben en beter zicht krijg op de afmetingen.



Voorbije dagen heel wat referentiemateriaal gezocht rond kleine en middelgrote koleninstallaties, enkelvoudige lokloodsen en zandinstallaties.
Vandaag ook het onderhoudsspoor en het onderste rangeerspoor eens met rails gelegd zodat ik concreet de beschikbare ruimte ertussen kon opmeten. Heb nu een idee van de concrete afmetingen die ik heb voor die drie constructies.

Wat de koleninstallatie betreft, ben ik uiteindelijk gevallen voor het voorbeeld van Ratio Models (item 505).



Heb die ondertussen in Sketchup eens volgens mijn idee nagetekend op werkelijke schaal. Heb gekozen voor 6x4 m (excl. trappen). Lijkt me voldoende om kleine lokale stoomlocomotieven te bedienen.
Volgende stappen: in Sketchup op schaal HO zetten, alle onderdelen opmeten, in styreen uitsnijden en samenbouwen.






Firewolf

Naam van het draadje veranderd en een update van mijn kolenopslag...














Opazwitserland

Dat ziet er een schitterend bouwwerkje uit
Paul

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Pierre

Groet Pierre.