Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Koppelingen

Gestart door robboxxx, 14 oktober 2017, 12:27:40 PM

robboxxx

Hallo allemaal.
Is er iemand thuis in de chaos van smalspoor koppelingen? Ik heb tillig materiaal dat geen NEM schacht heeft, een roco loc met een koppeling die gewoonweg niet werkt en ook nog wat liliput materiaal dat weleen NEM schacht heeft. Ik heb ook interesse in pmt materiaal dat weer iets anders heeft.

Hoe krijg ik dit gekoppeld?

Alberke

Logisch en voor de hand liggend antwoord: alles door dezelfde vervangen.
Waar heb je de meeste van, welke zijn er onmogelijk te vervangen, welke kan je los krijgen?
Er is nog steeds kortkoppel-materiaal te koop van ROCO, maar in hoeverre dat op je materiaal past weet ik niet, en het is een heel geknutsel.
De KADEE koppelingen zijn heel goed en er zijn een heleboel varianten voor, ook met normschacht, en gemakkelijk(er) te plaatsen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

robboxxx

Ja, maar. Dat is nu juist het probleem. Het tillig spul heeft een eigen systeem dat niet NEM is. Ik heb nog niets gevonden dat dat kan vervangen. Roco en liliput wél. Pmt is me ook nog niet helemaal duidelijk zij maken gebruik van de middelbuffer koppeling. Als ik het goed heb gaat kadee uit van een schacht waar je hun koppeling in aan brengt. Tillig heeft bv niet zo'n schacht

Alberke

Die Kadees zijn heel simpel, een bakje met een veertje en een koppeling met een oogje, het geheel kan je plakken of schroeven. De koppelingen zelf zijn er in verschillende lengtes. Het aanbod is nogal onoverzichtelijk en ze zijn niet echt goedkoop, maar een gemak om mee te rangeren/ ontkoppelen.
Je kan ook koppelingen zelf maken, dat is ergens op een Engelse site te vinden. Heel eenvoudige uitvoering maar ze werken.
Je zal toch het nodige prutswerk moeten doen om ze allemaal gelijk te krijgen.

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

robboxxx

Bedankt. Ik ken Kadee en zal er eens in duiken. Weet iemand een Nederlands/Belgisch adres van een dealer. Ik kan me vaag herinneren dat ik op een beurs eens iemand gezien heb die een groot assortiment had. Ik meen dat dat vorig jaar in Weert was.

Klaas Zondervan

Het Spoor in Haasrode.
Gevonden via de site van walthers.com. Daar vind je verdelers van Amerikaans materiaal wereldwijd.