Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ombouw AC naar DC??

Gestart door Bundesbahnfreak, 09 oktober 2017, 20:07:37 PM

Bundesbahnfreak

Hoi, heeft er iemand ervaringen met onbouw van een AC lok naar DC? Vooral het isoleren van wielen intereseert mij. mvg Rudy

Alberke

Tenzij je de geïsoleerde wielen kan kopen is een draaibank essentieel.
Bij stoomlocs komt er nog het probleem van de aandrijfstangen bij.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

Gewoon niet aan beginnen, als het van DC naar AC zou zijn is dat een ander verhaal, dan is het alleen een kwestie van een ski er onder en links en rechts met elkaar verbinden.

Maar van AC naar DC is teveel gedoe, ga opzoek naar een DC uitvoering, is beter en goedkoper.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Alberke

Citaat van: INFO op 11 oktober 2017, 17:40:29 PM
Gewoon niet aan beginnen, als het van DC naar AC zou zijn is dat een ander verhaal, dan is het alleen een kwestie van een ski er onder en links en rechts met elkaar verbinden.

Maar van AC naar DC is teveel gedoe, ga opzoek naar een DC uitvoering, is beter en goedkoper.

Groetjes
Dat is nu ook weer te negatief! Alles hangt er van af over welke loc het gaat. Voor sommige Märklin's is een geïsoleerde wielset te krijgen, en de sleper wordt vervangen door een zij-contact.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Vroeger heb ik van Märklin modellen de spaken van de wielen doorgezaagd (niet allen te gelijk) en de spleetjes dan opgevuld met UHU-Plus
Maar,ja, toen had ik nog rails met 2,7 profielen en ook een aantal blikken rails met kartonnen biels.
Nu zou dat veel moeilijker zijn want dan moet je ook die wielflenzen nog eens afdraaien.
Vervang assen/wielen van Märklin zijn trouwens vrij duur
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Brengt Marklin tegenwoordig de meeste modellen niet meer uit in AC en DC uitvoering, dacht dat dit HAMO heette ?

Anders zou je kunnen ruilen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Nee, niet meer als Hamo, maar wel als Trix modellen
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

maar ook niet alle modellen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alberke

Citaat van: Peter op 11 oktober 2017, 18:30:21 PM
Vroeger heb ik van Märklin modellen de spaken van de wielen doorgezaagd (niet allen te gelijk) en de spleetjes dan opgevuld met UHU-Plus
Maar,ja, toen had ik nog rails met 2,7 profielen en ook een aantal blikken rails met kartonnen biels.
Nu zou dat veel moeilijker zijn want dan moet je ook die wielflenzen nog eens afdraaien.
Vervang assen/wielen van Märklin zijn trouwens vrij duur
Zoals ik zei, een draaibankje is ideaal.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

en buiten de isolatie, niet vergeten dat de motor ook "wat" werk nodig heeft.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Citeeren buiten de isolatie, niet vergeten dat de motor ook "wat" werk nodig heeft.

Een permanent magneet was eigenlijk vrij goedkoop vroeger.
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Citaat van: Peter op 11 oktober 2017, 19:59:42 PM
Citeeren buiten de isolatie, niet vergeten dat de motor ook "wat" werk nodig heeft.

Een permanent magneet was eigenlijk vrij goedkoop vroeger.
en er zijn verschillende uitvoeringen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Bundesbahnfreak

Hoi,

Bedankt voor de antwoorden.
Mijn verhaal is simpel, in mijn favouriete modeltreinwinkel staat een Elok van Märklin voor 46€.
Voor die prijs was ik een beetje aan het dromen geslagen, in eerste instantie dacht ik aan isolatielak op de loopvlakken van de wielen, maar dit zal er wel afgereden worden vrees ik. 
Tja dromen en nadenken kan geen kwaad hé ;) ! Is zelfs goed voor mijn grijze cellen

Mvg

Rudy

Klaas Zondervan

Isolatielak zou inderdaad gauw versleten zijn. Maar hoe kan je dan nog stroom afnemen?