Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rond en rond en rond...

Gestart door The Railwarrior, 09 oktober 2017, 16:26:15 PM

The Railwarrior

Ik heb hier al vele plannen zien voorbij schuiven. Ik heb zelf ook al vele plannen getekend in afwachting tot mijn ruimte (eindelijk) af geraakt, wat niet simpel is aangezien ik een full time job heb, 2 kids van 1,5 en 3,5 en mijn vrouw een kapsalon runt sinds begin dit jaar...

Hoe dan wil ik graag lange treinen zien rijden. Maar ik zie liefst die treinen rijden met een flauwe boog en over een lengte van 7m kom je nogal snel met vrij rechte plannen uit. Nu was ik aan het denken een moduliar baantje te bouwen en waarom het eens niet over een andere boeg gooien en een baan maken in de vorm van een cirkel met een straal van 1,5m?

Ik heb alleen nog niet dikwijls zulke banen gezien... te moeilijk, onrealistisch of technisch moeilijk haalbaar?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Doet me sterk denkan aan een concept van Beautiful Columbia, van Evan. Misschien als inpsiratie? Jammer dat het draadje geen foto's meer heeft door de PB hold-up.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,11096.0.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Bij mskk (Oostende) bouwen ze een cirkelvormige baan van de ringspoorweg in Parijs.

Die is demontabel. Straal zal ergens tussen 1,5&3 meter zijn

Misschien eens daar horen.

ACFI

The Railwarrior

Citaat van: Michiel op 09 oktober 2017, 16:32:37 PM
Doet me sterk denkan aan een concept van Beautiful Columbia, van Evan. Misschien als inpsiratie? Jammer dat het draadje geen foto's meer heeft door de PB hold-up.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,11096.0.html

Inderdaad stom dat de foto's niet meer zichtbaar zijn :-( ik wist niet dat die baan ook in een cirkel gebouwd werd. Ik zou echter wel opteren voor een baantje op zijn Belgisch.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

59erke

Als inspiratie kan je eender welke pizza layout nemen en deze gewoon uitvergroten tot de desgewenste diameter.
http://www.carendt.com/micro-layout-design-gallery/layouts-fun-run/

Kwestie van haalbaarheid denk ik dat dit zeer goed moet meevallen.
Zorg er juist voor dat de baan nooit in 1 oogopslag volledig te zien is, op deze manier moet je met de trein mee rondlopen en wekt het de indruk dat de baan langer is, wat een zeer groot voordeel biedt.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

#5
Heb al meer cirkelvormige banen gezien. Ken alleen de namen niet meer, maar de meeste waren Brits. Daar wordt dit concept kennelijk vaker toegepast.

<edit> zoek eens op circular model railways. Dan komen er ineens veel voorbeelden tevoorschijn.

Gerolf

Leuk concept, met heel wat mogelijkheden  8)
Ik ben alvast benieuwd naar je plannen !

De bouw van zo iets geeft natuurlijk wat extra uitdagingen,
  en je hebt plaats nodig om het geheel op te stellen en te testen,
Maar het lijkt me zeker haalbaar !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

ik heb eens snel uitgetekend wat de minimale boogstraal is waaraan ik wil werken tov de maximaal mogelijke straal, dit zou neerkomen op een verschil in diepte van 60cm.  Mits ik nog een beetje scenery er achter zou bouwen komt dit neer op een diepte van 70cm en een lengte van de baan van max 9 lopende meter rondom tot een minimum van 5m50 ongeveer aan de binnenkant van de baan. 



op zich lijkt dit me zeker een leuk idee om op een min of meer beperkte ruimte toe te kunnen passen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Gerolf

Ik hoop toch dat je voor flexrails zal kiezen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw