Fbd Cokeswagen van MAKETTE en Fbl Cokeswagen van Roco

Gestart door Cozzy, 05 oktober 2017, 21:24:06 PM

Herwig

Zou die bruine NMBS-versie van Makette gewoon een Franse H0-wagen zijn met een   "B"  erop gedrukt ?
Waarmee Makette helemaal geen uitzondering is in H0-modelland, wat het simpelweg verbelgischen van H0-materieel betreft....

Zie ook MSM nr. 141 blz. 15 :  " ...de Makette Cokes wagen, naar Frans voorbeeld,  inmiddels al aan de 100ste variant toe ..."

Metpetergaathetbeter

#16
ik zou toch maar eens wachten,als het te laat is verpatsen, ik zoek beeldmateriaal, maar toen Makette ermee uitkwam was één van de kritieken dacht ik dat hij niet echt gelijkend is,en nu naar VBV ;D ;)

Metpetergaathetbeter

#17
Citaat van: PeterVG op 07 oktober 2017, 09:48:32 AM
Een ander type Cokeswagen van de NMBS
Type 1222B1



NMBS 21 88 601 8 200
Type 1222B1
Fb
Foto Fernand Maes Collectie MSC De Kempen

Bouwjaar 1959, wagenwerkplaats Gentbrugge
203 stuks
1 022 500 tot 1 022 659
stortwagen op 2 assen
metalen verhoogde kast, grote inhoud voor cokes
4 zijdeuren, 2 beweegbare kopwanden
Niet Europ
radstand 6m00
wel RIV dus ie kon naar buitenland ;)

uit tijdperk 3 heb ik nog een foto en een fiche van soortgelijke, eigenlijk wel dezelfde wagon maar met andere deuren dus geen vlakke deuren ook deze bezorg ik U deze avond

Metpetergaathetbeter


PeterVG

Toch gevonden in de fotomappen van Fernand.
Het type 1222 B2 van de NMBS
NMBS 1022771
collectie Fernand Maes, MSC De Kempen

Bouwjaar 1960
Bouwer, werkplaats Cuesmes
100 stuks gebouwd
Tremelwagen op 2 assen, radafstand 6m00
2 tremels, lossing door zwaartekracht, grote inhoud voor cokes, 4 zijdeuren, geen kopdeuren, 26,5t, 56m³50




Ziet er heel anders uit dan het type 1222 B2 van Makette  :o

Metpetergaathetbeter

dat is ie inderdaad heb nog een fiche en een andere foto(dus Makette slaat de bal vrij verkeerd)

loebaske


Denk dat dit normale zaak is bij die firma en andere  :(

Kautenbach


Cozzy

Wow, dank aan allemaal voor 't uitspitten!
De modelletjes van Makette vind ik bijzonder mooi en zullen dus met enige dichterlijke vrijheid ingezet worden op de baan in aanbouw.
Het werkelijke model boeit me ook wel, als er dus plannetjes zijn houd ik me aanbevolen  :P

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Metpetergaathetbeter


755philippe

Iemand een idee of deze Makette-wagons nog ergens verkrijgbaar zijn. Het is voor mijn industrie-gedeelte in opbouw op mijn baan.
Mvg

755philippe

Herwig

#26
Van Makette heb 'k op een MSM-beurs nog enkele van die ex-Amerikaanse TP draaistel-ketelwagens ontdekt en aangeschaft.
Maar die twee-assige stortwagens van Makette,  precies nog nooit gezien, en zeker twijfelachtig is die versie tijdperk3, met een grote B .
Op de eigen website (up-to-date ?) van Makette (Martin Klinger) zijn de meeste, maar niet alle, types  "ausverkauft"  ( ? ) .

( hoort dit rubriekje met de aangebrachte interessante foto's en info,  ondertussen eigenlijk niet eerder thuis in het forum-hoofdstuk 
  "Belgische  Modellen" ,  want later makkelijker terug te vinden  ? )

Herwig

#27
aan Cozy,

Heb deze zwart/witte-foto van de tweeassige stortwagen (of gelijkaardige) compleet per ongeluk tegengekomen in de spelonken van de Spoorse Zolder .        ( maar niet gevonden waarnaar ik in feite op zoek was ....  )
Is het dezelfde soort wagen of lijkt die er alleen maar op ?
-----------------------
" Wagon ...pour transport...du coke ..."  :

>>     http://rixke.tassignon.be/local/cache-vignettes/L500xH375/016-31-2a517.jpg     ?

In een artikel van een zekere Van Rompay over     " Des wagons spéciaux pour vendre plus de T/km  (ton per kilometer ?) "


Metpetergaathetbeter

ik zou een nieuwe printer moeten hebben en het is er nog niet van gekomen, eens die ik heb stuur ik die fiches richting Peter
Als je mij je é-mailadres stuurt via pm of via mijn profiel(mogelijkheid te mailen), dan zend ik je een foto

Groeten Peter ;)

PS je link opent bij mij enkel lucht m.a.w niks ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: PeterVG op 07 oktober 2017, 14:02:05 PM
Het type 1222 B2 van de NMBS
NMBS 1022771
[/url

Trouwens had Peter al eens die wagon laten zien, mijn foto's dateren tijdperk 4 (toestand na intrede tijdperk 4 laat ons zeggen jaren '70 met uic nr)